606
Οι εταιρείες εμπορευματικών μεταφορών πρέπει να υποχρεώσουν τους οδηγούς τους να εξετάζονται για τη διάγνωση αναπνευστικών προβλημάτων που σχετίζονται με τον ύπνο | Konstantinos Tsakalidis / SOOC

Οι οδηγοί φορτηγών πρέπει να ελέγχονται για άπνοια ύπνου

Protagon Team Protagon Team 30 Σεπτεμβρίου 2019, 21:00
Οι εταιρείες εμπορευματικών μεταφορών πρέπει να υποχρεώσουν τους οδηγούς τους να εξετάζονται για τη διάγνωση αναπνευστικών προβλημάτων που σχετίζονται με τον ύπνο
|Konstantinos Tsakalidis / SOOC

Οι οδηγοί φορτηγών πρέπει να ελέγχονται για άπνοια ύπνου

Protagon Team Protagon Team 30 Σεπτεμβρίου 2019, 21:00

Οι οδηγοί φορτηγών πρέπει να ελέγχονται τακτικά για αποφρακτική άπνοια ύπνου – αυτό υποστηρίζει ιταλική μελέτη που διαπίστωσε ότι οι μισοί από αυτούς υποφέρουν από αναπνευστικές διαταραχές.

Σε μια έρευνα 905 ιταλών οδηγών φορτηγών, διαπιστώθηκε ότι περίπου οι μισοί υπέφεραν από τουλάχιστον ένα αναπνευστικό πρόβλημα που σχετίζεται με τον ύπνο και το οποίο θα μπορούσε ενδεχομένως να τους κάνει να αποκοιμηθούν στο τιμόνι, αναφέρει ο Guardian.

Μιλώντας στο διεθνές συνέδριο της European Respiratory Society, ο Λούκα Ρομπέρτι, πρόεδρος του Apnoici Italiani, ιταλικού συνδέσμου ασθενών με αποφρακτική άπνοια ύπνου, ζήτησε από τις ευρωπαϊκές εταιρείες μεταφορών να ελέγχουν υποχρεωτικά τους οδηγούς τους για αναπνευστικά προβλήματα που σχετίζονται με τον ύπνο.

«Λαμβάνοντας υπόψη ότι οι οδηγοί είναι υπεύθυνοι για οχήματα μεταφοράς φορτίων που ζυγίζουν αρκετούς τόνους, οι εταιρείες έχουν μεγάλη ηθική και αστική ευθύνη, και θα πρέπει να εξασφαλίζουν ότι οι υπάλληλοί τους οδηγούν με ασφάλεια και ότι δεν κινδυνεύουν να αποκοιμηθούν ξαφνικά πάνω στο τιμόνι» δήλωσε.

Η αποφρακτική άπνοια ύπνου είναι μια διαταραχή της αναπνευστικής λειτουργίας, κατά την οποία η αναπνοή ενός ατόμου διακόπτεται επανειλημμένα κατά τη διάρκεια του ύπνου, έως και εκατοντάδες φορές. Αυτό σημαίνει ότι ο εγκέφαλος -και το υπόλοιπο σώμα- δεν μπορεί να πάρει αρκετό οξυγόνο.

Υπάρχουν δύο τύποι άπνοιας κατά τον ύπνο. Η αποφρακτική άπνοια κατά τον  ύπνο (OSA), η πιο κοινή από τις δύο μορφές, προκαλείται από απόφραξη των αεραγωγών, συνήθως όταν οι μαλακοί  ιστοί στο πίσω μέρος του λαιμού συμπιέζονται  κατά τη διάρκεια του ύπνου. Σε αντίθεση με την OSA, στην κεντρική άπνοια κατά τον ύπνο (CSA), ο αεραγωγοί δεν είναι αποκλεισμένοι, αλλά ο εγκέφαλος αποτυγχάνει να ενεργοποιήσει τους μυς να αναπνεύσουν λόγω της αστάθειας στο αναπνευστικό κέντρο ελέγχου.

Ερευνες έδειξαν ότι κάποιος που υποφέρει από αποφρακτική άπνοια ύπνου μπορεί να είναι έως και 12 φορές πιο πιθανό να προκαλέσει τροχαίο ατύχημα.

Η οδηγία της Ευρωπαϊκής Ενωσης, η οποία δημιουργήθηκε για να περιορίσει τα ατυχήματα που προκύπτουν από την OSA, απαιτεί από τους οδηγούς με μέτριο ή σοβαρό πρόβλημα OSA να ζητήσουν ιατρική συμβουλή προτού εκδοθούν ή ανανεωθούν οι άδειές τους.

Η μελέτη διεξήχθη το 2018 κατόπιν αιτήματος του ιταλικού συνεταιρισμού οδηγών φορτηγών Federtrasporti. Σε 44 ημέρες μεταξύ Μαρτίου και Δεκεμβρίου, γιατροί και νοσηλευτές μίλησαν με οδηγούς φορτηγών που ανήκουν σε 50 διαφορετικές εταιρείες.

Μέτρησαν ύψος, βάρος και περιφέρεια μέσης, ιατρικές καταστάσεις όπως ο διαβήτης, και έλαβαν επίσης υπόψη τον τρόπο ζωής και το αν οι συμμετέχοντες καπνίζουν ή παίρνουν ναρκωτικά. Αλλοι παράγοντες που εξετάστηκαν αφορούσαν τη διάρκεια υπηρεσίας, τις αποστάσεις που διανύθηκαν και το εάν οδήγησαν σε εθνικές ή διεθνείς διαδρομές.

Από τους 905 οδηγούς που ερωτήθηκαν, 887 ήταν άνδρες και 17 γυναίκες, με μέσο όρο ηλικίας τα 46 έτη. Διαπιστώθηκε ότι το 77% ήταν υπέρβαροι ή παχύσαρκοι. Σχεδόν το 10% των οδηγών είπαν ότι οι σύντροφοί τους παρατήρησαν ότι μερικές φορές σταματούν να αναπνέουν όταν κοιμούνται. Το 55% συνήθιζαν να ροχαλίζουν και το 43% κινδύνευαν από OSA.

Ο Ρομπέρτι δήλωσε: «Η μελέτη υπογράμμισε το υψηλό ποσοστό αποφρακτικής άπνοιας στον ύπνο μεταξύ των οδηγών φορτηγών, το οποίο είναι μεγαλύτερο από το ποσοστό του γενικού πληθυσμού. Αυτό οφείλεται σε έναν τρόπο ζωής που αναγκάζει τους οδηγούς να κάθονται για αρκετές ώρες την ημέρα, με λίγη σωματική άσκηση και κακή διατροφή, με αποτέλεσμα να υπάρχει μεγαλύτερος κίνδυνος να νιώσουν υπερβολική υπνηλίας κατά τη διάρκεια της ημέρας και να αποκοιμηθούν απροσδόκητα κατά την οδήγηση».

Το ποσοστό του OSA στον γενικό πληθυσμό εκτιμάται ότι κυμαίνεται μεταξύ 6% και 17%, ενώ ορισμένες ομάδες, όπως είναι οι υπέρβαροι, οι ηλικιωμένοι και ορισμένες εθνικές μειονότητες, έχουν υψηλότερο κίνδυνο.

«Οι εταιρείες εμπορευματικών μεταφορών θα πρέπει να υποχρεώσουν τους οδηγούς τους να εξετάζονται για τη διάγνωση αναπνευστικών προβλημάτων που σχετίζονται με τον ύπνο και τόσο αυτές όσο και οι οδηγοί τους θα πρέπει δώσουν μεγάλη σημασία στις διατροφικές των οδηγών» κατέληξε ο Ρομπέρτι.