Ο Σαμ Σέπαρντ όπως εμφανίζεται στο φιλμ «The Right Stuff» ερμηνεύοντας τον ρόλο του Τσάρλι Γέγκερ, του πιλότου που έσπασε το φράγμα του ήχου | IMDb
Θέματα

Ο πιλότος-σύμβολο και τα φαντάσματα του Σαμ Σέπαρντ

Με τον ίδιο τίτλο, «The Right Stuff», ένα βιβλίο και ένα φιλμ αποθέωσαν τον Τσάρλι «Τσακ» Γέγκερ, τον άνθρωπο που με το αεροπλάνο του έσπασε το φράγμα του ήχου. Ο διάσημος ηθοποιός ερμήνευσε τον ρόλο του στο σινεμά, έχοντας κατά νου τον δικό του πατέρα, έναν πιλότο του Β’ΠΠ αλλά και μπεκρή...
Protagon Team

Με αφορμή τον θάνατο, σε βαθιά γεράματα, του αμερικανού πιλότου που πρώτος έσπασε το φράγμα του ήχου, έχει ενδιαφέρον να μελετήσει κανείς πώς καλλιεργήθηκε και συντηρήθηκε ο μύθος του Τσάρλι «Τσακ» Γέγκερ, σε δημοσιογραφικό-συγγραφικό πλαίσιο κατ’ αρχάς και κατόπιν σε κινηματογραφικό, δηλαδή σε ένα λαϊκότερο αλλά με τεράστιο κοινό μέσο. Δεν χρειάζεται να είναι κανείς έμπειρος ερευνητής για να εντοπίσει και την παραξενιά της ζωής, ένα αλλόκοτο κισμέτ, που ερήμην των ανθρώπων μπλέκει τα πράγματα εκεί που κανείς δεν το περιμένει.

Με τον ίδιο τίτλο, «The Right Stuff», κυκλοφόρησαν και το βιβλίο και η ταινία για τη ζωή του πιλότου και όχι μόνο. Το βιβλίο, που ήταν μία έκδοση του 1979, το έγραψε ο δημοσιογράφος Τομ Γουόλφ και κυρίως αφορά τις έρευνες τις οποίες κατά τη διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου διεξήγαν οι Αμερικανοί πάνω σε προηγμένης τεχνολογίας και εκπληκτικής ταχύτητας πτητικά μέσα.

Το βιβλίο του Γουόλφ βασίζεται σε έρευνα που πραγματοποίησε ο ίδιος, σε συνεντεύξεις πιλότων πειραματικών αεροσκαφών αλλά και αστροναυτών ακόμη, καθώς και οικείων σε αυτούς προσώπων (σύζυγοι, άλλοι συγγενείς, κ.λπ.). Ο Γέγκερ, πάντως, ουδέποτε έγινε αστροναύτης, αν και από τους συγχρόνους του θεωρήθηκε ότι ήταν ο καλύτερος όλων των πιλότων και είχε όλα τα προσόντα για να πιλοτάρει και διαστημόπλοιο.

Στο βιβλίο η μυθοποίηση των πιλότων και των αστροναυτών έγινε από τον συγγραφέα με αναφορές του τύπου «είναι πολεμιστές που έρχονται από την ηρωική εποχή», καθώς ο ίδιος είχε την επιθυμία να μάθει τους λόγους για τους οποίους τόσο οι πιλότοι όσο και οι αστροναύτες αποδέχονταν τους κινδύνους εκείνων των πειραματικών, παρακινδυνευμένων πτήσεων.

Το βιβλίο του Γουόλφ έγινε φιλμ το 1983 και ύστερα τηλεοπτική σειρά, πάντα με τον ίδιο τίτλο που ως φαίνεται ήταν από μόνος του πια ένα επιτυχημένο εμπορικό «σήμα κατατεθέν».

Σκηνοθέτης της ταινίας ήταν ο Φίλιπ Κάουφμαν και το σενάριο βασίστηκε στο βιβλίο του Γουόλφ. Τον πρωταγωνιστικό ρόλο του Γέγκερ ερμήνευσε ο ηθοποιός και σπουδαίος θεατρικός συγγραφέας Σαμ Σέπαρντ. Το φιλμ «Right Stuff» κέρδισε τέσσερα βραβεία Academy, εκ των οποίων τα δύο αφορούσαν τον ήχο της που ήταν ο ήχος των αεροσκαφών.

Και ήρωας και ρεμάλι

Το ενδιαφέρον στο συναπάντημα του Σέπαρντ και του ρόλου του Τσάρλι «Τσακ» Γέγκερ έγκειται σε μία περίεργη σύμπτωση: για τον διάσημο καλλιτέχνη και συγγραφέα, σημείο ιδιαίτερης επαφής του με τον ρόλο που ερμήνευσε στο «Right Stuff» ήταν ο πατέρας του!

Ο Σαμ Σέπαρντ ως Τσάρλι «Τσακ» Γέγκερ στο «The Right Stuff»

Οπως είχε γράψει κάποτε η Corriere della Sera, η πατρική φιγούρα στοίχειωνε τη ζωή του αείμνηστου αμερικανού σταρ, αφού ο πατέρας του ήταν ένας αλκοολικός με βίαιες εκρήξεις θυμού που τρομοκρατούσαν όλη την οικογένεια Σέπαρντ. Ο ηθοποιός θυμάται ότι τους εγκατέλειπε για ημέρες και κάποτε ξαναγύριζε, λες και δεν είχε συμβεί τίποτε στο σπίτι τους.

Σαμ Σέπαρντ και Μπάρμπαρα Χέρσεϊ στο «The Right Stuff»

Ομως «ο γέρος του» είχε ένα λαμπρό παρελθόν στην αεροπορία των ΗΠΑ και είχε λάβει μέρος στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο πιλοτάροντας βομβαρδιστικά. Ο ρόλος του Σαμ Σέπαρντ, λοιπόν, στο «Right Stuff» και ο πατέρας του είχαν ένα κοινό σημείο που υπερέβαινε την καθημερινή οικογενειακή τραγωδία της οικογένειας Σέπαρντ.

Ο Σαμ Σέπαρντ στην καμπίνα του αεροσκάφους, όπως ο Γέγκερ αλλά και ο πατέρας του

Ρόλος και πατέρας ανήκαν και οι δύο στην «ηρωική εποχή», όπως έγραψε ο Γουόλφ, από τα μεγάλα κατορθώματα της οποίας κάθε «ήρωας» εύκολα μπορεί να περάσει στην πεζότητα και ακόμη πιο κάτω, στη σκοτεινή πλευρά της ζωής.

Δεότε δύο βίντεο από το «The Right Stuff» στα οποία αναπαρίσταται η πτήση που έσπασε το φράγμα του ήχου: