Ενα από τα «ρομποτικά» μοντέλα της Google | Justin Sullivan / Getty Images News
Θέματα

O Πάπας «νίκησε» τα αυτόνομα οχήματα

Ο Ποντίφικας διατήρησε την αποκλειστικότητα του αλάθητου σε αντίθεση με τα αυτόνομα οχήματα, που αποδείχθηκε ότι χρειάζονται συχνά ανθρώπινη χείρα βοηθείας.
Πέτρος Πιτσίνης

Ενα από τα πιο ισχυρά επιχειρήματα υπέρ της καθιέρωσης των οχημάτων αυτόνομης τεχνολογίας ήταν, ότι δεν έκαναν λάθη. Το συγκεκριμένο επιχείρημα μετρά πολύ, καθώς η συντριπτική πλειοψηφία των τροχαίων ατυχημάτων οφείλεται στον ανθρώπινο παράγοντα. Μάλιστα, το πρώτο ρομποτικό μοντέλο της Google κυκλοφόρησε χωρίς τιμόνι και πενταλιέρες, για να δείξει η εταιρεία ότι αποτελούν περιττά αξεσουάρ.

Οι αρμόδιες αμερικανικές Αρχές απέρριψαν την εκδοχή της Google και ανακοίνωσαν ότι τα αυτόνομα οχήματα πρέπει να διαθέτουν τιμόνι και πεντάλ, για να πάρουν άδεια κυκλοφορίας στο πλαίσιο των πιλοτικών προγραμμάτων δοκιμής και εξέλιξής τους. Επίσης θα πρέπει να υπάρχει μέσα στο όχημα κάποιος κάτοχος διπλώματος οδήγησης, ώστε να μπορεί να παρέμβει σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.

Τελικά δικαιώθηκαν, αφού τα ρομποτικά μοντέλα δεν έχουν φτάσει ακόμη στο σημείο, ώστε να μην κάνουν λάθη και να είναι απολύτως ασφαλή κάτω από όλες τις συνθήκες κυκλοφορίας. Αυτό αποδεικνύουν επίσημα στοιχεία των αμερικανικών Αρχών, που αποκαλύφθηκαν μετά από σχετικό αίτημα της μη κερδοσκοπικής οργάνωσης καταναλωτών Consumer Watchdog με έδρα την Καλιφόρνια.

Στην έρευνα αναφέρεται, ότι τα αυτόνομα οχήματα της Google έχουν διανύσει μέσα σε 15 μήνες 682.895 χιλιόμετρα. Μέσα σε αυτό το διάστημα χρειάστηκε ανθρώπινη επέμβαση 341 φορές, τις 272 από αυτές έκανε κάποιο σφάλμα το σύστημα αυτόνομης οδήγησης, ενώ 69 φορές έκρινε από μόνος του ο οδηγός, ότι ήταν αναγκαία η παρέμβασή του.

Ορισμένες από τις πηγές των λαθών και των αδυναμιών επιβεβαιώνουν, ότι θα χρειαστεί να περάσουν πολλά χρόνια –ίσως και δεκαετίες- μέχρι να μπορέσουν να κυκλοφορήσουν με ασφάλεια αυτόνομα μοντέλα μέσα στο ιδιαίτερα απαιτητικό αστικό περιβάλλον.

Μόνον η Tesla διεκδικεί το αλάθητο του Πάπα στην τεχνολογία της αυτόνομης οδήγησης, όμως η εταιρεία που ειδικεύεται στην κατασκευή ηλεκτροκίνητων οχημάτων, δεν δίνει περισσότερα στοιχεία στη δημοσιότητα

Σύμφωνα με τα στατιστικά της ίδιας της Google, τα ρομποτικά της οχήματα έκαναν μεταξύ άλλων 13 λάθη, επειδή δυσκολεύτηκαν από τα έντονα καιρικά φαινόμενα, όπως χιονόπτωση και καταιγίδες. Αλλες 119 φορές έδειξαν αδυναμία να αναγνωρίσουν ένα αντικείμενο στον δρόμο, ενώ 55 φορές δεν κατάφεραν να εκτελέσουν δύσκολες μανούβρες, όπως το πέρασμα από πολύ στενό δρόμο ή το παρκάρισμα σε δύσκολο σημείο.

Τα αυτόνομα οχήματα άλλων κατασκευαστών κάνουν πολύ συχνότερα λάθη, αν και τα στοιχεία που έχουμε δεν είναι τόσο αναλυτικά, όπως της Google. Συγκεκριμένα, το σύστημα αυτόνομης οδήγησης της Bosch έχει υποπέσει σε 625 σφάλματα σε μόλις 1.500 χιλιόμετρα δοκιμών, της Nissan σε 106 σε 2.390 χιλιόμετρα, της Mercedes-Benz 1.031 σε 2.800 χιλιόμετρα, της Delphi σε 405 σε 26.800 χιλιόμετρα και της Volkswagen σε 260 σε 16.760 χιλιόμετρα.

Μόνον η Tesla διεκδικεί το αλάθητο του Πάπα στην τεχνολογία της αυτόνομης οδήγησης, όμως η εταιρεία που ειδικεύεται στην κατασκευή ηλεκτροκίνητων οχημάτων, δεν δίνει περισσότερα στοιχεία στη δημοσιότητα. Πάντως, ο ιδιοκτήτης της Tesla, Ελον Μασκ, δήλωσε πρόσφατα από το Χονγκ-Κονγκ, ότι την επόμενη δεκαπενταετία θα αλλάξει ριζικά η εικόνα των αυτοκινήτων σε σχέση με τη σημερινή και ότι το τιμόνι θα είναι άχρηστο και θα περιλαμβάνεται μόνον στη λίστα του προαιρετικού εξοπλισμού!

Δεκαπέντε χρόνια δεν τα λες όμως και λίγα!