Καλπάζει το αλογάκι της Ferrari, καθώς με κάθε πώληση αυτοκινήτου γίνεται η εταιρεία πλουσιότερη κατά 56.000 ευρώ | ,
Θέματα

Μία Ferrari ίσον…300 Opel

Η ιταλική μάρκα κερδίζει από την πώληση κάθε καινούριου μοντέλου της μία μικρή περιουσία, όταν πολλοί μαζικοί αυτοκινητοκατασκευαστές αρκούνται σε πενταροδεκάρες.
Πέτρος Πιτσίνης

Με πιεστήριο χρήματος μοιάζει η Ferrari. Η μάρκα από το Μαρανέλο αξιοποιεί με τον καλύτερο τρόπο την αίγλη της, απαιτώντας από τους πελάτες της γη και ύδωρ, προκειμένου να τους παραχωρήσει το προνόμιο της απόκτησης ενός καινούριου μοντέλου της. Η ιταλική εταιρεία θα μπορούσε να πουλάει πολύ περισσότερα αυτοκίνητα, διατηρεί όμως χαμηλά την παραγωγή της και ταυτόχρονα ανεβάζει τις τιμές των μοντέλων της στα ουράνια. Το πρώτο εξάμηνο του 2016 αρκέστηκε στην πώληση μόλις 4.000 καινούριων αυτοκινήτων, αλλά με μέσο όρο τιμής για το καθένα τις 310.250 ευρώ.

Τα καλύτερα έπονται όμως, αφού κάθε πώληση ισοδυναμεί για τη Ferrari με 56.000 ευρώ κέρδη προ φόρων. Η Scuderia λειτουργεί λοιπόν με ένα εξωπραγματικό περιθώριο κέρδους -για τα δεδομένα του κλάδου του αυτοκινήτου-, που αγγίζει το 18% και προκαλεί υστερία και φθόνο στους ανταγωνιστές της. Και πώς θα μπορούσε να είναι αλλιώς, όταν η Opel κερδίζει κατά μέσο όρο –και με το ζόρι- 190 ευρώ από κάθε πώληση ενός καινούριου μοντέλου με σήμα τον κεραυνό; Άρα πρέπει να βρει σχεδόν 300 πελάτες –για την ακρίβεια 295- προκειμένου να εμφανίσει τα ίδια κέρδη που αποφέρει στον όμιλο FCA (Fiat Chrysler Automobiles) η ταξινόμηση μίας Ferrari του κουτιού.

Το κατόρθωμα της Ferrari γίνεται απολύτως κατανοητό, αν δούμε το χάος που τη χωρίζει από την Porsche, η οποία κέρδισε το πρώτο εξάμηνο του έτους 15.641 ευρώ προ φόρων από την πώληση κάθε καινούριου μοντέλου της. Η γερμανική μάρκα βρίσκεται έτσι στη δεύτερη θέση της σχετικής λίστας κερδοφορίας ανά αυτοκίνητο με ποσοστό 16,7%. Αδικείται όμως από τις πιο «προσγειωμένες» τιμές της σε σχέση με τη Ferrari, αφού κάθε μία από τις συνολικά 117.000 καινούριες Porsche που πωλήθηκαν από τις αρχές του 2016 έως τα τέλη Ιουνίου του ίδιου χρόνου κόστιζε κατά μέσο όρο μόνον 93.410 ευρώ.

Βασικός πυλώνας για την επιτυχία της Porsche παραμένει εδώ και δεκαετίες η αειθαλής σειρά 911 με cult χαρακτήρα πλέον.

Ακριβώς αντίστροφα ήταν τα πράγματα με τη Maserati, που ανήκει όπως και η Ferrari στον όμιλο FC Automobiles. Η μάρκα με λογότυπο την τρίαινα ανέβηκε μεν στην τρίτη θέση του βάθρου με 4.000 ευρώ κέρδη ανά πώληση Ι.Χ., όμως το ποσοστό κερδοφορίας της κρίνεται με 4,8% πολύ χαμηλό για έναν αυτοκινητοκατασκευαστή μοντέλων πολυτελείας με τιμή εκκίνησης τις 66.000 ευρώ.

H τέταρτη θέση ανήκει σε μία μάρκα με premium μοντέλα μαζικής παραγωγής, τη BMW, η οποία κέρδισε από κάθε πώληση αυτοκινήτου της 3.941 ευρώ, δηλαδή λειτούργησε με 9,5% κερδοφορία. Οι Βαυαροί δεν ξέρουν πάντως, αν είναι το ποτήρι τους μισοάδειο ή μισογεμάτο, καθώς στο πρόσφατο παρελθόν είχαν να επιδείξουν διψήφια ποσοστά στα περιθώρια κέρδους τους.

Η πέμπτη και η έκτη θέση καταλαμβάνονται από τα άλλα δύο μέλη της Αγίας Τριάδας των γερμανών premium αυτοκινητοκατασκευαστών, δηλαδή από τις Audi και Mercedes-Benz. Η μάρκα με σήμα τα τέσσερα δαχτυλίδια εμφάνισε 3.337 ευρώ κέρδη ανά πώληση αυτοκινήτου και 8,8% περιθώρια κέρδους, ενώ για την εταιρεία με το αστέρι τα αντίστοιχα νούμερα για το πρώτο εξάμηνο του έτους ήταν 3.192 ευρώ και 7,9%.

H Maserati κερδίζει μεν 4.000 ευρώ ανά πώληση Ι.Χ., όμως τα περιθώρια κέρδους της κρίνονται χαμηλά για έναν κατασκευαστή ακριβών μοντέλω

Ακολουθεί μία μάρκα με σκανδιναβική ταυτότητα, αν και ανήκει πλέον στην κινέζικη Geely. Αναφερόμαστε βεβαίως στη συνεχώς ανερχόμενη Volvo, που κερδίζει 2.340 ευρώ ανά όχημα και έχει 6,7% ποσοστά κέρδους.

Η πρώτη «λαϊκή» αυτοκινητοβιομηχανία σε κέρδη ανά πώληση και σε περιθώρια κέρδους είναι η…Skoda. Η θυγατέρα της VW έχει αναβαθμιστεί τόσο πολύ, ώστε να μπορεί να πουλά τα μοντέλα της με μέσο κέρδος 1.589 ευρώ και ποσοστά κέρδους που φτάνουν το 9,6%. Πολλοί πελάτες προτιμούν πλέον τα Skoda από αντίστοιχα μοντέλα της VW ή της Seat, επειδή προσφέρουν ποιότητα και τεχνολογία Volkswagen σε αισθητά προσιτότερες τιμές.

Βασίλισσα κερδοφορίας στις μαζικές κατηγορίες αναδείχθηκε η Skoda, η οποία μπαίνει πλέον δυναμικά και στα μεγάλα SUV με το επιβλητικό μοντέλο Kodiaq.

Θεαματική άνοδο εμφανίζει και η Ford, αν και συνεχίζεται η διαδικασία εξυγίανσής της στην Ευρώπη. Η Ford Ευρώπης βάζει στα ταμεία της κατά μέσο όρο 973 ευρώ από την πώληση κάθε αυτοκινήτου, ένα ποσό που ισοδυναμεί με 6% περιθώρια κέρδους. Η Hyundai έπεται με 773 ευρώ κέρδη προ φόρων με κάθε πώληση καινούριου μοντέλου της και 6,8% ποσοστό κέρδους, ενώ η VW υπέφερε από το σκάνδαλο Dieselgate και περιορίστηκε σε κέρδη ύψους 395 ευρώ ανά αυτοκίνητο και μόνον 1,7% περιθώριο κέρδους.

Για την Opel γράψαμε και στην αρχή, ότι αρκέστηκε το πρώτο εξάμηνο του 2016 σε ισχνά κέρδη της τάξης των 190 ευρώ ανά πώληση οχήματος (1,3% περιθώρια κέρδους). Ακόμη όμως και έτσι πρόκειται για μία επιτυχία, αφού εδώ και χρόνια εμφάνιζε η μάρκα από το Ρίσελσχαϊμ συνεχώς ζημιές και μεγάλη πτώση στα μερίδια των σημαντικότερων αγορών.

H GM, δηλαδή ο μητρικός όμιλος της Opel με εξέχοντα μέλη όπως οι μάρκες Chevrolet, Cadillac, Buick, GMC, τα πήγε καλύτερα από τη γερμανίδα θυγατέρα της, καθώς πέτυχε κερδοφορία της τάξης του 8,6% στον κύκλο εργασιών της.