1146
| CreativeProtagon

«Μαζί για το Παιδί», με Γραμμή για τις Πανελλαδικές

Ελευθερία Κόλλια Ελευθερία Κόλλια 4 Ιουνίου 2020, 15:47
|CreativeProtagon

«Μαζί για το Παιδί», με Γραμμή για τις Πανελλαδικές

Ελευθερία Κόλλια Ελευθερία Κόλλια 4 Ιουνίου 2020, 15:47

Eχουν αλλάξει τόσα ονόματα –Εισαγωγικές, Πανελλαδικές, Πανελλήνιες–, δεν λένε όμως να πάψουν να αποτελούν τη μεγαλύτερη «φουρτούνα» για τη μέση ελληνική οικογένεια. Η πανδημία ήλθε να αλλάξει τα δεδομένα της προετοιμασίας, του διαβάσματος για τους μαθητές και να κάνει ακόμη πιο έντονη την περίοδο που χρόνια τώρα βιώνουν παιδιά, γονείς και εκπαιδευτικοί.

Η Ένωση «Μαζί για το Παιδί» τείνει λοιπόν χείρα βοηθείας σε όσους καρδιοχτυπούν για τις εξετάσεις, που αρχίζουν στις 15 Ιουνίου, και προτείνει να σηκώσουν το ακουστικό για να μοιραστούν προβλήματα κι ανησυχίες, με ειδικούς, δωρεάν, στην τηλεφωνική γραμμή στήριξης 11525 – η οποία λειτουργεί εδώ και 11 χρόνια, από το 2009, με περισσότερους από 66.000 ωφελούμενους.

«Γονείς μάς τηλεφωνούν, κυρίως, για να μπορέσουν να διαχειριστούν τις συμπεριφορές των παιδιών τους, το άγχος τους, πώς θα αντιμετωπίσουν χωρίς εντάσεις όλο αυτό το σκηνικό», σημειώνει μιλώντας στο Protagon η ψυχολόγος Νάγια Σουρβίνου, που βρίσκεται στις επάλξεις της Γραμμής. «Τα τηλεφωνήματα των γονέων έχουν συνήθως αφετηρία τον Μάρτιο. Μάιο και Ιούνιο ακολουθούν οι ίδιοι οι έφηβοι, όταν πια η συνθήκη έχει αρχίσει να γίνεται πιο πιεστική, κάποιες φορές καλούν εν μέσω εξετάσεων. Είναι αρκετά άλλωστε τα παιδιά που αντιμετωπίζουν ψυχοσωματικά προβλήματα από το άγχος, κοιλιακά άλγη, κρίσεις πανικού, ταχυκαρδίες, ενίοτε αναμετρώνται με τον φόβο ότι χάνουν το μυαλό τους».

Οι κλήσεις είναι ασφαλώς εμπιστευτικές και δεν ηχογραφούνται. Οι ειδικοί τηρούν με ευλάβεια το απόρρητο. Το φάσμα των τηλεφωνημάτων σε επίπεδο ψυχολογικό είναι ωστόσο εντυπωσιακό. Zητούμε από την κυρία Σουρβίνου να το σκιαγραφήσει.

-Μια νεαρή που έδινε δεύτερη φορά εξετάσεις και πάθαινε κρίσεις πανικού, μπροστά στον φόβο της διπλής αποτυχίας. Είχε λυγίσει από τις προσδοκίες των δικών της ανθρώπων, από την ψυχική και οικονομική επένδυση που είχαν κάνει απέναντι στις εξετάσεις οι γονείς της. Πώς θα τους απογοήτευε ακόμη μια φορά; Πολλοί ενήλικοι συνηθίζουν να απαντούν στο άγχος, πυροδοτώντας το: «Μην αγχώνεσαι, μια χαρά θα τα πας, είσαι εξαιρετική». «Κι αν δεν είμαι;».

-Στο άλλο άκρο, ο «μικρός» που πήρε για να πει ότι αποφάσισε να μη δώσει εξετάσεις. Παραμελημένος με ψυχικούς όρους, συμβιώνοντας με γονείς απορριπτικούς, που δεν μετάγγιζαν στόχους και κίνητρα στο εγχείρημά του, έβγαλε τη δική του κραυγή αγωνίας. Με τη δήλωσή του, ήταν σαν να έλεγε σε κάποιον που ενδιαφερόταν να τον ακούσει, «ίσως και να θέλω να αλλάξω γνώμη». Αλλαξε; Κανείς δεν ξέρει. Δεν κάλεσε ξανά, παρότι η Ένωση «Μαζί για το Παιδί» δίνει τη δυνατότητα μέχρι και 12 κλήσεων, αφιερώνοντας 50 λεπτά σε καθεμιά από αυτές, σαν να πρόκειται για κανονική συνεδρία. Στην περίπτωση μάλιστα που ο ενδιαφερόμενος κρίνει ότι χρειάζεται περαιτέρω στήριξη, προγραμματίζονται (επίσης δωρεάν) διά ζώσης συνεδρίες, ατομικές και οικογενειακές, ενώ μπορεί να αντλήσει ενημέρωση από σεμινάρια που διοργανώνονται για γονείς και παιδιά, ή και ομιλίες ψυχολόγων σε σχολεία και την κοινότητα.

Τα πλέον συνήθη προβλήματα που ταλανίζουν οικογένειες; Η περίφημη οριοθέτηση, τα συναισθήματα επιθετικότητας και θυμού, η δυναμική των σχέσεων ανάμεσα στους γονείς και τα παιδιά. Οι Πανελλαδικές εντείνουν καταστάσεις δύσκολες, οξύνουν ήδη υπαρκτά προβλήματα. Οι επιστήμονες της συμβουλευτικής γραμμής 11525 έχουν συντάξει ένα κείμενο που απευθύνεται στα παιδιά, καλώντας τα να κάνουν την υπέρβαση προκειμένου να ακολουθήσουν τη δική τους ξεχωριστή και ονειρική πορεία.

Το «Μαζί για το Παιδί» συμβουλεύει για το άγχος των εξετάσεων

ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ

Μέρος Α΄

Φτιάξε μια καθημερινή ρουτίνα με βάση τα νέα δεδομένα. Λιγότερος χρόνος στο σχολείο – μεγαλύτερη ευελιξία και χρόνος για διάβασμα. Η ρουτίνα θα σε βοηθήσει να ανταποκριθείς στους στόχους σου.

Επικοινώνησε τις ανάγκες σου με το οικογενειακό σου περιβάλλον προκειμένου να γνωρίζουν και αυτοί πως θα μπορούσαν ίσως να σε διευκολύνουν.

Αναγνώρισε τα θετικά σου χαρακτηριστικά και τις ικανότητές σου.

Οργάνωσε το διάβασμα σου βάσει των δικών σου αναγκών και προετοιμάσου με συχνές επαναλήψεις.

 Μέρος Β΄

Κάνε όσα διαλείμματα χρειάζεσαι.

Προσδιόρισε τα δικά σου όνειρα και τις δικές σου προσδοκίες για το μέλλον.

Είναι φυσιολογικό όταν δοκιμάζεις να κάνεις και λάθη.

Φτιάξε ένα πλάνο κίνησης για πιθανά σενάρια (αν δεν περάσω θα ξαναδώσω του χρόνου, θα τελειώσω τη σχολή και θα δώσω κατατακτήριες, θα βελτιώσω άλλα προσόντα μου).

Αναζήτησε το γέλιο.

Μέρος Γ’

Αξιοποίησε τον ελεύθερο χρόνο σου κάνοντας πράγματα που σε ευχαριστούν και σε χαλαρώνουν.

Η φυσική άσκηση, ο καθαρός αέρας καθώς και βαθιές αναπνοές βοηθούν στη μείωση του άγχους.
Μοιράσου με τους φίλους σου πως βιώνεις τις αλλαγές στην καθημερινότητα. Τώρα είναι σημαντικότερη η φυσική επαφή, τηρώντας πάντα τις συστάσεις των επίσημων φορέων και…μείωσε τον χρόνο στο διαδίκτυο.

ΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ

  • Εξασφαλίστε ένα ήρεμο, χωρίς εντάσεις περιβάλλον.
  • Ενθαρρύνετε τους εφήβους σας να κάνουν πράγματα που τους ευχαριστούν, τους χαλαρώνουν και τους κάνουν να γελούν στον ελεύθερο τους χρόνο.
  • Επιτρέψτε τους να πουν «όχι» σε πράγματα και καταστάσεις που τους αγχώνουν, ακόμα κι αν αυτό σας δυσκολεύει.
  • Μην παρεμβαίνετε στον τρόπο διαβάσματος, ενθαρρύνετε τους εφήβους να βρουν αυτόν που τους ταιριάζει καλύτερα.
  • Μη θεωρείτε το διάλειμμα χαμένο χρόνο.
  • Επιβραβεύστε την προσπάθεια και ενθαρρύνετε εποικοδομητικά τη συνέχισή της.
  • Ενθαρρύνετε τους εφήβους σας να εκφράζουν τα συναισθήματα, τις σκέψεις, τις αγωνίες και τους φόβους τους χωρίς όμως να γίνεστε επικριτικοί.
  • Μη μεταδίδετε το δικό σας άγχος, στηρίξτε τους συναισθηματικά μέσω της κατανόησης, της υπομονής, της δεκτικότητας, της στοργής. Η επιτυχία ή η αποτυχία στις εξετάσεις δεν καθορίζουν την αξία ή το μέλλον των παιδιών σας.
  • Δημιουργήστε μαζί ένα πλάνο για το μέλλον τους βασισμένο στα θέλω τους και τις δυνατότητες της οικογένειας. Αποφύγετε κάθε είδους σύγκριση και απειλή.
  • Μην προκαλείτε ανησυχία και εκνευρισμό με σχόλια για το τι δεν έκαναν κατά τη διάρκεια της χρονιάς ή το τι έπρεπε να κάνουν.
  • Μην επιβαρύνετε τους εφήβους με τις δικές επιθυμίες και θέλω, αφήστε τους να προσδιορίσουν τα δικά τους όνειρα και τις δικές τους προσδοκίες για το μέλλον.

 

Η Γραμμή και η Ακαδημία Αθηνών

Το Μαζί για το Παιδί είναι Ένωση μη-κερδοσκοπικών σωματείων και ιδρυμάτων που συνεργάζονται, από το 1996, για την ευημερία περισσότερων από 30.000 παιδιών ετησίως στην χώρα μας. Παράλληλα με τη στήριξη των σωματείων-μελών του, η Ένωση «Μαζί για το Παιδί» προσφέρει ένα ευρύ φάσμα υπηρεσιών, αγκαλιάζοντας παιδιά και οικογένειες που αντιμετωπίζουν τη φτώχεια, την αναπηρία, την κακοποίηση και την αρρώστια.

To 2016 τιμήθηκε με το Αργυρό Μετάλλιο της Ακαδημίας Αθηνών για την κοινωνική του προσφορά, ενώ το 2019 έλαβε βραβείο BRAVO για την ενεργοποίηση χιλιάδων πολιτών στο πλαίσιο της δράσης της «Ίσες ευκαιρίες για τα παιδιά: Δράσεις για την Υγεία και την Παιδεία σε ακριτικές περιοχές της Ελλάδας».

Η Γραμμή 11525 δημιουργήθηκε το 2009, ως πρωτοβάθμια υπηρεσία ψυχικής υγείας, με όραμα την ψυχολογική στήριξη και την ενδυνάμωση εφήβων, γονέων, κηδεμόνων και εκπαιδευτικών για προβληματισμούς και διλήμματα που αντιμετωπίζουν στην καθημερινότητά τους, αλλά και την ενίσχυση των ευρύτερων οικογενειακών και υποστηρικτικών πλαισίων των παιδιών και των εφήβων.

Το 11525 στελεχώνεται από έμμισθους και εθελοντές επαγγελματίες ψυχικής υγείας, με πολυετή εμπειρία, άδεια ασκήσεως επαγγέλματος και ολοκληρωμένη ψυχοθεραπευτική προσέγγιση.

Η Συμβουλευτική, είτε μέσω τηλεφώνου είτε διά ζώσης, περιλαμβάνει μέχρι 12 συνεδρίες, διάρκειας 50 λεπτών. Παρέχεται δωρεάν από Δευτέρα έως Παρασκευή 9.00-21.00. Η χρέωση στη Γραμμή ποικίλλει ανάλογα με την τιμολογιακή πολιτική του εκάστοτε παρόχου τηλεφωνίας του ωφελούμενου, για 5ψήφια νούμερα. Πολιτική της Ένωσης είναι να ενημερώνει τους ωφελούμενους και για όσους αντιμετωπίζουν υψηλές χρεώσεις, να καλεί πίσω με δική της επιβάρυνση.