Η Ιζαμπέλα Χόλνταγουεϊ είναι η πρώτη στην Ευρώπη που θεραπεύτηκε από ισχυρή μετεγχειρητική λοίμωξη χάρη στα γενετικά τροποποιημένα φαγοκύτταρα | Facebook

Την έσωσε η πρώτη θεραπεία με γενετικά τροποποιημένο ιό

Protagon Team Protagon Team 10 Μαΐου 2019, 07:00

Την έσωσε η πρώτη θεραπεία με γενετικά τροποποιημένο ιό

Protagon Team Protagon Team 10 Μαΐου 2019, 07:00

Εννέα μήνες διήρκεσε η σοβαρή περιπέτεια υγείας μιας νεαρής από το Κεντ της Βρετανίας, η οποία έκανε επιτυχημένη μεταμόσχευση πνεύμονα, όμως μία ισχυρή λοίμωξη που εξαπλώθηκε στον οργανισμό της δεν αντιμετωπιζόταν με κανένα από τα υπάρχοντα αντιβιοτικά.

Η Ιζαμπέλα Χόλνταγουεϊ έπασχε από κυστική ίνωση, μία κληρονομική νόσο με βασικό χαρακτηριστικό την εμφάνιση εκκρίσεων σε διάφορα όργανα και σε αδένες του σώματος και με αποτέλεσμα τη σταδιακή ανεπάρκεια και καταστροφή τους. Αν δεν έκανε μεταμόσχευση, δεν είχε ελπίδες να ζήσει.

Επίσης, οι πνεύμονές της είχαν μολυνθεί από δύο επίμονα βακτήρια, τα οποία την ταλαιπωρούσαν για οκτώ χρόνια και δεν την «έπιανε» καμία αντιβίωση. Σε συνεργασία με τον γιατρό της, αποφάσισε να προχωρήσει σε διπλή μεταμόσχευση, ακόμη και αν γνώριζε ότι η λοίμωξη θα μπορούσε να εξαπλωθεί σε όλον τον οργανισμό της.

Σύμφωνα με τον Guardian, πριν από περίπου έναν χρόνο, το μόσχευμα βρέθηκε και η Ισαμπέλα έκανε την πολυπόθητη μεταμόσχευση και των δύο πνευμόνων. Ο φόβος όμως της εξάπλωσης του βακτηρίου έγινε πραγματικότητα. Μετά τη μεταμόσχευση, τα στελέχη του βακτηρίου, παρόμοια με αυτά της φυματίωσης, πέρασαν στις πληγές που είχε αφήσει το χειρουργείο. Ακολούθως πέρασαν στο συκώτι της, μέχρι που τελικά αναπτύχθηκαν τόσο πολύ, που δημιούργησαν οζίδια τα οποία άρχισαν να σπρώχνουν σημεία του δέρματος στα πόδια, τσα χέρια και στους γλουτούς της.

Οι αντιβιώσεις δεν δρούσαν. Οι θεραπευτικές λύσεις μειώνονταν και το κορίτσι έλιωνε κυριολεκτικά. Είχε χάσει πολλά κιλά και είχε αποστεωθεί. Κατά καλή τύχη, ένας γιατρός στο Great Ormond Street όπου νοσηλευόταν είχε επαφή με τον αμερικανό καθηγητή Γκράχαμ Χάτφουλ ο οποίος εδώ και 30 χρόνια συλλέγει κύτταρα που ονομάζονται φαγοκύτταρα και τα καταψύχει σε ειδικό εργαστήριο στο Πανεπιστήμιο του Πίτσμπουργκ. Τα κύτταρα αυτά συμμετέχουν στην άμυνα του οργανισμού και μεταναστεύουν στους ιστούς που προσβάλλονται από παθογόνους μικροοργανισμούς για να τους καταπολεμήσουν.

Η δημιουργία του γενετικά τροποποιημένου φαγοκυττάρου

Η ιδέα των ειδικών ήταν να χρησιμοποιήσουν τα φαγοκύτταρα για να καταστρέψουν τα βακτήρια που της προκαλούσαν την εκτεταμένη βακτηριακή λοίμωξη. Αν δεν χρησιμοποιούσαν τα σωστά κύτταρα, τότε τα βακτήρια θα γίνονταν ακόμη πιο δυνατά και θα σκότωναν αμέσως την Ιζαμπέλα. Ετσι οι επιστήμονες αποφάσισαν να δημιουργήσουν ένα νέο φαγοκύτταρο το οποίο θα προερχόταν από τον συνδυασμό δύο ήδη υπαρχόντων, ενώ επιπλέον θα του αφαιρούσαν και ένα γονίδιο. Δηλαδή θα το τροποποιούσαν γενετικά, δημιουργώντας ένα σούπερ φαγοκύτταρο που θα σκότωνε τα σούπερ βακτήρια.

Εξι μήνες μετά τη λήψη της θεραπείας με μεταλλαγμένα κύτταρα, η κοπέλα έδειξε τα πρώτα σημάδια βελτίωσης. Τα βακτήρια είχαν απομακρυνθεί από το συκώτι της, τα περισσότερα είχαν εξαφανιστεί από το δέρμα της και όλα φαίνονταν να πηγαίνουν καλά και χωρίς να εκδηλωθεί καμία παρενέργεια.

Η κοπέλα επέστρεψε στη ζωή και ανέλαβε δράση χάρη στη θεραπεία με τα γενετικά τροποποιημένα κύτταρα (Facebook)

Μερικούς μήνες αργότερα η κοπέλα ξεκίνησε ξανά το σχολείο και σήμερα κάνει μαθήματα οδήγησης. Τα οζίδια από το δέρμα της έχουν εξαφανιστεί, εκτός από ένα μικρό που παραμένει στο χέρι της. Η θεραπεία της συνεχίζεται, αλλά οι επιστήμονες, η οικογένειά της και φυσικά η ίδια, είναι ενθουσιασμένοι.

Η περίπτωσή της καταγράφηκε και δημοσιεύτηκε στην επιστημονική επιθεώρηση Nature Medicine, μαζί με μία ακόμη περίπτωση ενός ασθενούς από τις ΗΠΑ που θεραπεύτηκε από ανθεκτικό σούπερ ιό. Οι επιστήμονες τώρα, ξεκινούν τη μελέτη, προκειμένου να αποκαλύψουν εάν τα φαγοκύτταρα θα μπορούσαν να αντικαταστήσουν την επόμενη γενιά αντιβιοτικών και αν αποτελούν τελικά τη θεραπεία του μέλλοντος για τα ανθεκτικά μικρόβια, που σκοτώνουν εκατομμύρια ανθρώπους κάθε χρόνο στον κόσμο.