Ο Γκόρντι Λεσόβικ (αριστερά) και ο Αντρέι Λεμπέντεβ στο Ινστιτούτο Φυσικής και Τεχνολογίας της Μόσχας | Moscow Institute of Physics and Technology

Επιστήμονες γύρισαν τον χρόνο προς τα πίσω σε πρωτοποριακό πείραμα

Protagon Team Protagon Team 13 Μαρτίου 2019, 18:06
|Moscow Institute of Physics and Technology

Επιστήμονες γύρισαν τον χρόνο προς τα πίσω σε πρωτοποριακό πείραμα

Protagon Team Protagon Team 13 Μαρτίου 2019, 18:06

Τη φορά του βέλους του χρόνου, που γνωρίζουμε ότι κινείται μόνο προς το μέλλον, κατάφεραν να αναστρέψουν επιστήμονες από τη Ρωσία, την Ελβετία και τις ΗΠΑ.

Ερευνητές του Ινστιτούτου Φυσικής και Τεχνολογίας της Μόσχας (ΜΙΡΤ), καθώς και συνάδελφοί τους από τις ΗΠΑ και την Ελβετία, ανακοίνωσαν ότι για κλάσματα του δευτερολέπτου και με τη βοήθεια ενός αλγόριθμου αναστροφής του χρόνου επέστρεψαν την κατάσταση ενός κβαντικού υπολογιστή στο παρελθόν.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον Γκόρντι Λεσόβικ, επικεφαλής του Εργαστηρίου Φυσικής της Κβαντικής Τεχνολογίας Πληροφοριών του ΜΙΡΤ, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο επιστημονικό περιοδικό Nature, υπολόγισαν επίσης την πιθανότητα που έχει ένα ηλεκτρόνιο στον διαστρικό χώρο να ταξιδέψει αυθόρμητα πίσω στον χρόνο.

Ο Αντρέι Λεμπέντεβ (αριστερά) και ο Γκόρντι Λεσόβικ στον κβαντικό υπολογιστή της ΙΒΜ

«Αυτή είναι μία από τις εργασίες μας πάνω στην πιθανότητα να παραβιαστεί ο δεύτερος νόμος της θερμοδυναμικής. Ο νόμος αυτός σχετίζεται στενά με την έννοια του βέλους του χρόνου που δείχνει προς μια μόνο κατεύθυνση: από το παρελθόν προς το μέλλον», δήλωσε ο Λεσόβικ. «Δημιουργήσαμε τεχνητά μια κατάσταση που εξελίσσεται προς μια κατεύθυνση αντίθετη από εκείνη του θερμοδυναμικού βέλους του χρόνου», πρόσθεσε.

Οι επιστήμονες εξηγούν πώς κατέδειξαν ότι σε έναν κβαντικό υπολογιστή της ΙΒΜ ήταν δυνατό να αναστραφεί αυθόρμητα η εξέλιξη μιας κβαντικής κατάστασης και να κινηθεί προς το παρελθόν αντί προς το μέλλον.

Με ένα ειδικό πρόγραμμα λογισμικού, τροποποίησαν την κατάσταση του κβαντικού υπολογιστή, έτσι ώστε αυτή να εξελίσσεται προς τα πίσω, δηλαδή από το χάος προς την τάξη (το αντίθετο του δεύτερου νόμου της θερμοδυναμικής).

Οι ίδιοι οι επιστήμονες δίνουν μια συμβολική εικόνα του επιτεύγματός τους: Σκεφτείτε μπάλες του μπιλιάρδου, οι οποίες ήταν σε μία ευθεία και όταν τις χτυπήσατε με τη λευκή μπάλα και τη στέκα, διασκορπίστηκαν πάνω στο τραπέζι. Τώρα φανταστείτε την ίδια σκηνή να αντιστρέφεται στον χρόνο, όπως στις ταινίες. Οι μπάλες επιστρέφουν πίσω στην ίδια ευθεία, που ήταν πριν τις χτυπήσετε, ακολουθώντας την αντίστροφη πορεία.

Οι ειδικοί πιστεύουν ότι με τον καιρό, η τεχνική τους θα τελειοποιηθεί και τα αποτελέσματα θα είναι πιο αξιόπιστα και ακριβή, ώστε να μπορεί να χρησιμοποιηθεί στην εξέλιξη των κβαντικών υπολογιστών.

Ο Γκόρντι Λεσόβικ (αριστερά) και ο Αντρέι Λεμπέντεβ