836
Τη δεκαετία του ’80 και ’90 όλοι ήθελαν ένα GTi. Το Peugeot 205, υπό αυτόν τον κωδικό, ανήκει αξιωματικά στο πάνθεον των καλύτερων δειγμάτων της προσθιοκίνητης σχολής | Peugeot / Hagerty

Τι καλά που θα ήταν να είχαμε ένα Peugeot 205 GTi

Γιάννης Κωνσταντόπουλος Γιάννης Κωνσταντόπουλος 28 Φεβρουαρίου 2023, 22:34
Τη δεκαετία του ’80 και ’90 όλοι ήθελαν ένα GTi. Το Peugeot 205, υπό αυτόν τον κωδικό, ανήκει αξιωματικά στο πάνθεον των καλύτερων δειγμάτων της προσθιοκίνητης σχολής
|Peugeot / Hagerty

Τι καλά που θα ήταν να είχαμε ένα Peugeot 205 GTi

Γιάννης Κωνσταντόπουλος Γιάννης Κωνσταντόπουλος 28 Φεβρουαρίου 2023, 22:34

Ήταν 24 Φεβρουαρίου του 1983 όταν το 205 έκανε τη γκράντε εμφάνισή του. Το δούλευαν ήδη από το 1977 το πλάνο οι Γάλλοι, αυτό με τον εσωτερικό κωδικό ‘’Project M24’’. Ο σκοπός ήταν να σχεδιαστεί ένα αυτοκίνητο που θα αντικαθιστούσε τα γερασμένα πια Peugeot 104 και το αντίστοιχο μικρό Talbot Samba. Τους πήρε, λοιπόν, έξι χρόνια ο διάδοχος, αλλά τι διάδοχος; Το 205 ήταν η είσοδός τους στα νέα χωράφια των μαζεμένων σε διαστάσεις και μοντέρνων hatchback. Στιλάτο, άνετο, αναλογικά ευρύχωρο (είχαν βάλει ράβδους στρέψης πίσω για να αυξήσουν το διαθέσιμο χώρο για τους πίσω επιβάτες), με νέα σχεδιαστική γλώσσα και μια νέα γενιά κινητήρων, αυτούς με τον κωδικό ‘’XU’’ και μια μεγάλη γκάμα, από 45 έως 200 ίππους.

Το Peugeot 205 παρουσίασε για πρώτη φορά ορισμένα χαρακτηριστικά που υιοθετήθηκαν στα μελλοντικά μοντέλα της εταιρείας, όπως για παράδειγμα η μάσκα με τις οριζόντιες γραμμές και η φάσα μεταξύ των πίσω φωτιστικών σωμάτων

Προφανώς, πέραν αυτών, υπήρχε και μια γενικότερη στρατηγική στο βάθος. Μέχρι τότε, η Peugeot θεωρούνταν η πιο συντηρητική εταιρεία ανάμεσα στους γάλλους κατασκευαστές – κυρίως με μεγάλα σεντάν. Το 206, λοιπόν, ήταν ο νέος Δούρειος Ιππος για να γίνει η άλωση της σπορ κατηγορίας. Στην κορυφή ήταν το ‘’GTi’’. Όλοι θέλαμε τότε ένα GTi, αυτοκίνητα-αφίσα. Ήταν το αρκτικόλεξο (Gran Turismo Injection) που χτύπαγε κατευθείαν στο δόξα πατρί της αγοράς. Το καρμπιρατέρ ήταν στα τελευταία του. Είχε πλέον μπει το ιερό δισκοπότηρο του ψεκασμού στο «τραπέζι». Και ένα GTi ήταν η χρυσή τομή που ήθελε το ανήσυχο νιάτο της εποχής. Οι Γερμανοί είχαν ήδη παρουσιάσει τη δική τους πρόταση, το Golf GTi, το 1976. Το κόνσεπτ ήταν να προσφέρουν επιδόσεις, διττό χαρακτήρα -καθημερινό αυτοκίνητο και σπορ προσωπικότητα- σε σχετικά προσιτή τιμή.

Πολύ σύντομα, με καλά αντανακλαστικά, οι Γάλλοι μπήκαν στο παιχνίδι. Το 205 ήταν η δική τους πλατφόρμα για να περάσουν στην αντεπίθεση. Πρώτα με το 1.6, λίγο αργότερα με την πιο δυνατή εκδοχή των 1.905 κ.εκ. και με ενδιάμεση, σπαρτιάτικη πρόταση, το μυθικό 205 Rallye. Μεταξύ μας, μπορεί να είναι το πιο επιθυμητό και δυσεύρετο από τα τρία.

Το εσωτερικό του Peugeot 205 ήταν προϊόν σχεδιασμού του διάσημου Πολ Μπρακ, τεράστιου ονόματος στο ντιζάιν, τότε μέλους του στούντιο της γαλλικής εταιρείας. Στην έκδοση GTi το «γραφείο» ήταν κομμένο και ραμμένο για γρήγορη οδήγηση

Το 205 GTi, με δυο κουβέντες, ήταν ένα προσθιοκίνητο «σχολείο». Πολύ ακριβές σε επίπεδο κατευθυντικότητας. «Ξυράφι« στο πάτα-άσε του γκαζιού  εντός της καμπής. Ανάλαφρο και, αν μου επιτρέπετε, σαφώς πιο τεχνικό οδηγικά από τη νέμεσή του, το Golf GTi. Με το τελευταίο επίσης μπορούσες να κινηθείς πολύ γρήγορα. Ωστόσο, με το Peugeot 205 GTi είχες επιπλέον συμμετοχικότητα, πιο εύκολη υπερστροφή στο lift-off και απαιτούσε από μεριάς σου πιο ακαριαίες αντιδράσεις.

Όχι ότι αυτό που μόλις διαβάσατε, ως φιλοσοφία κινηματικής της κάθε εταιρείας, άλλαξε με τα χρόνια. Οι Γάλλοι, όπως επίσης και τα μικρά θαύματα της Renault, είχαν περισσότερο διασκεδαστικό χαρακτήρα πιέζοντάς τα στα στροφιλίκια. Και, αν θέλουμε να είμαστε ακόμα πιο ακριβείς, το γερμανικό στρατόπεδο ήταν περισσότερο ‘’Gran Turismo’’, πιο αυστηροί με την έννοια του αρχικού αρκτικόλεξου. Το γερμανικό συνδύαζε περισσότερο την άνεση των μεγάλων αποστάσεων. Το γαλλικό κούραζε περισσότερο στο ταξίδι,  ήταν ξεκάθαρα πιο σπορ. Αλλά και πιο ενδιαφέρον οδηγικά για τον έμπειρο της παρέας.

Το 205 ήταν το πρώτο μικρό Peugeot που διέθετε μία τόσο μεγάλη και ευρεία γκάμα κινητήρων και ένα αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων – σπάνια επιλογή για την αγορά εκείνη την εποχή. Από το 1983 προσφερόταν με τέσσερις βενζινοκινητήρες και έναν πετρελαιοκινητήρα. Την επόμενη χρονιά, η γκάμα μεγάλωσε συμπεριλαμβάνοντας τα θρυλικά GTI και Turbo 16, όπως επίσης και τρίθυρο αμάξωμα

Το 205 GTi, ειδικά το «μεγάλο», το 1.9, παραμένει ακόμη και σήμερα στο προσθιοκίνητο πάνθεον της τελευταίας τεσαρακονταετίας. Διαχρονικό αισθητικά, σχεδιασμένο, όχι από τον Pininfarina (που είχε αναλάβει μόνο την έκδοση καμπιολέ), αλλά από τους στιλίστες της εταιρείας, με υπέροχο κόκπιτ, γεμάτο κόκκινες λεπτομέρειες και, βέβαια, προπομπός ενός συγκλονιστικού απότοκου, του 205 T16. Προφανώς, καμία σχέση μεταξύ τους αρχιτεκτονικά.

Το μετέπειτα τέρας του Group B ήταν κεντρομήχανο, τετρακίνητο και απόλυτο «όπλο» για να παίξει στα ίσα τις Lancia, τα quattro και τα άλλα θηρία στην πιο περιπετειώδη, θανάσιμη και εξόχως σαγηνευτική εποχή του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ραλί. Βλέπετε, η Peugeot ήταν μια εταιρεία που, τότε τουλάχιστον, πίστευε στο δόγμα  «νίκησε την Κυριακή, πούλα τη Δευτέρα». Κι αυτό που έπρεπε να πουληθεί ήταν το 205, το νορμάλ, αθώο, το «πιτσιρίκι» της πόλης. Για αυτό, λοιπόν, το 205 T16 έπρεπε, έστω, να κρατήσει τη βασική σιλουέτα του 205.

Για να το κλείνω, με τούτο ‘δω το αυτοκίνητο η Peugeot άλλαξε. Πήρε άλλη ρότα, πέταξε από πάνω της την εικόνα του συντηρητισμού και μπήκε για τα καλά στις καρδιές μας. Άντε τώρα να γκουγκλάρουμε στις γνωστές πλατφόρμες μεταχειρισμένων, μπας και βρεθεί κάνα 205 GTi. Ή λες για 205 Rallye;

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...