Οι Rolling Stones μεσα σε κλουβί στο Λονδίνο, 1965 | © Gered Mankowitz/Ormond Yard Press/Snap Galleries
Θέματα

Οι αθέατοι Rolling Stones

Ο Τζέρεντ Μάνκοβιτζ ήταν θαρρείς το έκτο μέλος της μπάντας. Ηταν ο φωτογράφος που την ακολουθούσε παντού τη δεκαετία του '60. Απαθανάτισε τους Stones στις πιο προσωπικές στιγμές τους. Και τώρα ανοίγει το πλούσιο αρχείο του για μια έκθεση στο Λονδίvο και την έκδοση ένος συλλεκτικού λευκώματος με τίτλο «Backstage»
Ελένη Κατρακαλίδη

«Οταν πήγα στηνΑμερική μαζί τους, ήταν μόνο οι πέντε τους, εγώ και ο τεχνικός, δεν υπήρχε κανένας άλλος. Ημαστε απλώς μια ομάδα νέων ανδρών, χωρίς συνοδεία, ασφάλεια, δημοσιογράφους, ατζέντη, στυλίστες, μακιγιέζ, συνεργείο, φώτα, σκηνικά…τίποτα» αναφέρει στο βιβλίο Backstage ο φωτογράφος Τζέρεντ Μάνκοβιτζ.

Ο Μπράιαν Τζόουνς, Κιθ Ριτσαρντς και Τσάρλι Γουάτς στα παρασκήνια του London Palladium το 1967 (© Gered Mankowitz/Ormond Yard Press/Snap Galleries)

Στα μέσα της δεκαετίας του 1960, η επιθυμία του κοινού για πιο προσωπικές και λιγότερο στημένες φωτογραφίες γινόταν ολοένα και πιο έντονη, αλλά όπως είναι φυσικό, οι Rolling Stones, δίσταζαν να προσκαλέσουν ξένους στον χώρο τους, όντας ήδη διάσημοι στην Αγγλία.

Μοναδική εξαίρεση αποτέλεσε ο Μάνκοβιτζ, ο οποίος ύστερα από μία πετυχημένη πρώτη φωτογράφιση, που έγινε και εξώφυλλο για τον δίσκο «Out of Our Heads», απέκτησε πλήρη πρόσβαση στις ιδιωτικές στιγμές του συγκροτήματος και την ευκαιρία να τους ακολουθήσει στην τέταρτη περιοδεία τους στην Αμερική.

Ο Τζάγκερ ανάβει ένα τσιγάρο κατά τη διάρκεια της ηχογράφησης του δίσκου «Aftermath» στα θρυλικά RCA Studios στο Χόλιγουντ, 1965 (© Gered Mankowitz/Ormond Yard Press/Snap Galleries)

Ολα ξεκίνησαν όταν ο διάσημος ηθοποιός και οικογενειακός φίλος των Μάνκοβιτζ, Πίτερ Σέλερς, προέτρεψε τον τότε έφηβο Τζέρεντ να ασχοληθεί με τη φωτογραφία.

Στα 18 του χρόνια, ο Μάνκοβιτζ γνωρίστηκε με τον μάνατζερ των Rolling Stones Αντριού Λούγκ Ολντχαμ, φωτογραφίζοντας τη Μαριάν Φέιθφουλ, ένα ακόμη από τα «πουλέν» του Ολντχαμ.

«Ο Αντριου πίστευε πως οι φωτογραφίες μου είχαν μια ωμότητα, κάτι που θα ταίριαζε με το ύφος των Stones» λέει ο Μάνκοβιτζ, και έτσι και έγινε.

Ο Τσάρλι Γουάτς κατουράει στο νεροχύτη, λίγο πριν βγουν οι Rolling Stones στη σκηνή του Memorial Sports Arena του Λος Αντζελες, 1965 (© Gered Mankowitz/Ormond Yard Press/Snap Galleries)

Από το 1965 έως το 1967 έγινε η σκιά του θρυλικού συγκροτήματος, φωτογραφίζοντας τα εξώφυλλα των άλμπουμ τους μέχρι και τις φωτογραφίες των διαβατηρίων τους, με τις οποίες έφτιαξε ένα εξαιρετικό έργο τέχνης σε σχήμα σταυρού που θα παρουσιαστεί για πρώτη φορά στην έκθεση «Off the Hook» στη γκαλερί Snap του Λονδίνου, μαζί με άλλες εμβληματικές και αδημοσίευτες φωτογραφίες του ίδιου.

Οι φωτογραφίες διαβατηρίου των Rolling Stones αποκτούν νέα μορφή για το καινούργιο έργο του Μάνκοβιτζ (© Gered Mankowitz/Ormond Yard Press/Snap Galleries)

Κατάφερε με αυτόν τον τρόπο να κερδίσει την εμπιστοσύνη των Rolling Stones, οι οποίοι του φέρθηκαν σαν να ήταν ένας από αυτούς. Η οικειότητα που δημιουργήθηκε μεταξύ τους είχε ως αποτέλεσμα να μπορέσει ο Μάνκοβιτζ να αποτυπώσει σε φιλμ τις αληθινές προσωπικότητες των Stones και να δείξει πως ακριβώς είναι πάνω και πίσω από τη σκηνή.

Ο Μικ Τζάγκερ σκεπτικός με μία μπύρα στο χέρι, 1967 (© Gered Mankowitz/Ormond Yard Press/Snap Galleries)

Το πιο σημαντικό όμως που κατάφερε ο Μάνκοβιτζ ήταν ότι εκείνες τις έξι εβδομάδες που μαζί με τους Μικ, Κιθ, Τσάρλι, Μπιλ και Μράιαν περιόδευε από άκρη σε άκρη της Αμερικής, μπόρεσε να συλλάβει με το φακό του τη στιγμή ενός μουσικού μετασχηματισμού: τη διαδικασία κατά την οποία οι Rolling Stones μεταμορφώθηκαν από ένα γνωστό βρετανικό συγκρότημα σε παγκόσμιους ροκ αστέρες.

Ο Μπράιαν Τζόουνς ετοιμάζεται για την εμφάνιση του στο London Palladium, 1967 (© Gered Mankowitz/Ormond Yard Press/Snap Galleries)
Ο Κιθ Ρίτσαρντς στο σπίτι του, 1966 (© Gered Mankowitz/Ormond Yard Press/Snap Galleries)
Ο Μικ Τζάγκερ ποζάρει στην ταράτσα του διαμερίσματος του στο Λονδίνο το 1966 (© Gered Mankowitz/Ormond Yard Press/Snap Galleries)
Οι Rolling Stones πάνω στη σκηνή στην Αμερική το 1965 (© Gered Mankowitz/Ormond Yard Press/Snap Galleries)

*Η έκθεση «Off the Hook» φιλοξενείται στη γκαλερί Snap στο Λονδίνο ως τις 28 Μαΐου. Τον Ιούλιο θα κυκλοφορήσει το λεύκωμα «Backstage: The Rolling Stones» (εκδ. Ormond Yard Press)

Δείτε περισσότερες φωτογραφίες εδώ