587
Εάν όλα πάνε καλά και χωρίς «παρενέργειες», η Τσεχία μπορεί στο μέλλον να εφαρμόσει όρια 150 χλμ./ώ. σε περισσότερους αυτοκινητόδρομους |

Αυτή είναι η πρώτη ευρωπαϊκή χώρα που επιτρέπει τα 150 χλμ/ώ. σε εθνικό δίκτυο

Εάν όλα πάνε καλά και χωρίς «παρενέργειες», η Τσεχία μπορεί στο μέλλον να εφαρμόσει όρια 150 χλμ./ώ. σε περισσότερους αυτοκινητόδρομους
|

Αυτή είναι η πρώτη ευρωπαϊκή χώρα που επιτρέπει τα 150 χλμ/ώ. σε εθνικό δίκτυο

Yπάρχει ευρέως πλέον η αντίληψη ότι τα όρια ταχύτητας είναι χαμηλά. Υπό μία σκοπιά, γελοιωδώς χαμηλά. Βασικά, για εισπρακτικούς λόγους. Η θέση έχει περιεχόμενο: υπάρχουν σημεία –και δεν εννοούνται κατ’ ανάγκην αυτά του εθνικού δικτύου– όπου έχουν διατηρηθεί τα ίδια χαμηλά όρια ταχύτητας που υπήρχαν από τη δεκαετία του ’70. Οταν δηλαδή τα αυτοκίνητα ήταν μισό αιώνα πίσω σε εξέλιξη, όταν τα λάστιχα είχαν πρόσφυση ποδηλάτου και, βέβαια, όταν όλες οι συγχορδίες ηλεκτρονικών συστημάτων ευστάθειας, αλλά και τα συστήματα παθητικής ασφάλειας (βλ. αερόσακοι, ζώνες παραμόρφωσης κ.ο.κ.) ήταν στα σπάργανα… ή και πιο πίσω.

Από την άλλη, πριν από μισό αιώνα κυκλοφορούσαν πολύ λιγότερα αυτοκίνητα, τουλάχιστον στις πόλεις, οι σχετικές ταχύτητες χρειάζονταν περισσότερα μέτρα δρόμου για να αναπτυχθούν και, αν θέλετε, υπήρχε και μια μεγαλύτερη ελευθερία μετακινήσεων, ίσως και αντίληψη της ζωής. Το κλασικό vivere pericosolamente δεν αφορούσε μόνο τύπους των εξτρίμ σπορ. Ε, καλώς ή κακώς, πλέον οι κοινωνίες έχουν αλλάξει.

Το πάω από ’δω, το πάω από ’κει, για να αναφέρω ευπειθώς ότι στο εξής οι οδηγοί στην Τσεχία έχουν το πράσινο φως να οδηγούν νόμιμα μέχρι 150 χλμ./ώ. σε ένα τμήμα του αυτοκινητόδρομου, καθιστώντας την χώρα τους την πρώτη στην ΕΕ που δοκιμάζει ένα τόσο υψηλό όριο.

Η δοκιμή θα διεξαχθεί σε ένα τμήμα 50 χλμ. του αυτοκινητόδρομου D3, μεταξύ Tábor και České Budějovice, ξεκινώντας από τον ερχόμενο Οκτώβριο. Αλλά προτού φανταστείτε μια ελευθερία τύπου άουτομπαν, υπάρχει και η εξαίρεση: το όριο των 150 χλμ./ώ. θα ισχύει μόνο όταν οι συνθήκες είναι ιδανικές. Αυτό σημαίνει στεγνό οδόστρωμα, καλή ορατότητα, απουσία οδικών έργων στο παραπάνω τμήμα του αυτοκινητόδρομου και σχετικά μικρή κυκλοφορία. Εάν τα πράγματα δεν είναι ιδανικά, το όριο θα μειώνεται στα 130 χλμ./ώ. – το ίδιο που ισχύει και στο μεγαλύτερο μέρος της Ευρώπης.

Για να διαχειριστούν την όλη ιστορία, 42 ηλεκτρονικά ραντάρ-πινακίδες θα ελέγχουν την ταχύτητα σε πραγματικό χρόνο. Οπως υποστηρίζουν οι εκπρόσωποι της κυβέρνησης, πρόκειται για ένα πείραμα που σκοπό έχει να πιστοποιήσει το κατά πόσον τα ταχύτερα ταξίδια μπορούν πραγματικά να μειώσουν τους χρόνους ταξιδιού χωρίς να προκαλέσουν περισσότερα ατυχήματα. Μπορεί και όχι.

Δεν είναι όλοι πεπεισμένοι πως το πείραμα των 150 χλμ/ώ. κινείται στη σωστή κατεύθυνση. Για παράδειγμα, κάποιοι ειδικοί στην οδική ασφάλεια προειδοποιούν ότι τα υψηλότερα όρια θα μπορούσαν να είναι επικίνδυνα για τους λιγότερο έμπειρους οδηγούς. Μάλιστα, καθώς Αυστρία και Ολλανδία πρόσφατα κατέβασαν τα όρια στους αυτοκινητόδρομους (βασικά για να μειώσουν τις εκπομπές ρύπων), ορισμένοι βλέπουν το τσεχικό πείραμα ως ένα βήμα προς την αντίθετη κατεύθυνση.

Ωστόσο, εάν όλα πάνε καλά και χωρίς «παρενέργειες», η Τσεχία θα μπορούσε να εφαρμόσει όρια 150 χλμ./ώ. σε περισσότερους αυτοκινητόδρομους στο μέλλον. Εάν όχι, θα επιστρέψει στα 130 χλμ./ώ. Οκέι, tested. Nα σημειωθεί επίσης ότι η τελευταία φορά που αυξήθηκαν τα όρια στους τσεχικούς αυτοκινητόδρομους ήταν το 1997, όταν πήγαν από τα 120 χλμ. στα σημερινά 130 χλμ./ώ.

Πάντως όλα αυτά εξελίσσονται και διενεργούνται ενώ οι γερμανικοί αυτοκινητόδρομοι εξακολουθούν να επιτρέπουν σε τμήματά τους ταχύτητες χωρίς όρια. Και εκεί, βέβαια, εύστοχα προσαρμόζονται, αναλόγως καιρού, συνθηκών, μετεωρολογίας και όλων των σχετικών συνθηκών που μπορούν να κάνουν τα 200 χλμ./ώ. μια όντως ασφαλή ταχύτητα και τα 100 χλμ./ώ. μη ασφαλή.

Είναι –και θα είναι– σχετικό: σε τι κατάσταση βρίσκεται το αυτοκίνητο; Τι ηλικία έχει ο οδηγός; Πόση οδηγική παιδεία υπάρχει και πόσο αυστηρά ανανεώνονται οι άδειες οδήγησης; Ατέλειωτο μπλα-μπλα.

Πάντως, ακόμα και εκεί, Γερμανία μεριά, φέτος το καλοκαίρι η αστυνομία συνέλαβε έναν οδηγό που κινούνταν με 320 χλμ./ώ. στον αυτοκινητόδρομο Α2, κοντά στο Βερολίνο. Οπως ήταν αναμενόμενο, ακολούθησαν ένα πρόστιμο των 900 ευρώ, η κατάσχεση του διπλώματός του για τρεις μήνες, συν κάποιοι πόντοι. Λοιπόν, υπέρ Τσεχίας ή κατά;

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...