574
Το επιβλητικό Παλάτι των Δόγηδων στη Βενετία | Shutterstock

Αφορμή για ταξίδι #5

Το επιβλητικό Παλάτι των Δόγηδων στη Βενετία
|Shutterstock

Αφορμή για ταξίδι #5

#5 Βενετία, 500 χρόνια
από τη γέννηση του Τιντορέτο

Οι λάτρεις της αναγεννησιακής τέχνης των τελευταίων χρόνων έχουν μια υπέροχη δικαιολογία να ταξιδέψουν φέτος στην Βενετία, αφού συμπληρώνονται 500 χρόνια από τη γέννηση Τιντορέτο ενός από τους πιο σημαντικούς ζωγράφους της Ενετικής Σχολής.

Αν και δεν είναι γνωστή η ακριβής ημερομηνία της γέννησής του, εικάζεται ότι ο Τιντορέτο γεννήθηκε το 1518 ή το 1519.  Το πραγματικό του όνομα ήταν Γιάκοπο Ρομπούστι ή, σύμφωνα με νεότερες έρευνες, Γιάκοπο Κομίν. Ήταν το μεγαλύτερο από 21 παιδιά του Τζιοβάνι Κομίν (Ρομπούστι, που σημαίνει ρωμαλέος, ήταν το προσωνύμιο του πατέρα γιατί υπερασπίστηκε την πόλη του την Πάδοβα κατά την πολιορκία της). Ο Τζιοβάνι ήταν βαφέας μεταξωτών υφασμάτων (tintore στα ιταλικά), από κει, λοιπόν, προέρχεται και το προσωνύμιο του Τιντορέτο (ο μικρός βαφέας).

Tintoretto-Papazzo-Ducale-Sergey Galyonkin-1290
Η μεγάλη αίθουσα υποδοχής στο Παλάτι των Δόγηδων της Βενετίας με την τοιχογραφία του Τιντορέτο «Παράδεισος» (Sergey Galyonkin/Flickr)

Ο ζωγράφος έγινε ευρύτερα γνωστός για τους θρησκευτικού περιεχομένου πίνακές του, αν και ζωγράφισε επίσης αρκετά πορτρέτα, τις πλούσιες χρωματικές αντιθέσεις και την τεχνική του πολυπλοκότητα. Στον τοίχο του εργαστηρίου του, μάλιστα, υπήρχε χαραγμένη η επιγραφή «Σχεδίαζε σαν τον Μιχαήλ Άγγελο και χρωμάτιζε όπως ο Τιτσιάνο», μια σύνθεση δύο μεγάλων καλλιτεχνικών σχολών, της Φλωρεντίας που έδινε έμφαση στο σχέδιο και της Βενετίας που είχε σημαία της το χρώμα.

Μαθητής του Τιτσιάνο ο ίδιος και ο ζωγράφος που θα επηρέαζε αργότερα περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο τον Δομήνικο Θεοτοκόπουλο, ο Τιντορέττο δούλευε με τρόπο μανιώδη, επηρεασμένος έντονα από το καλλιτεχνικό ρεύμα του μανιερισμού, που αναπτύχθηκε κατά την τελευταία περίοδο της Αναγέννησης σαν μια αντίδραση στην αισθητική της εποχής σηματοδοτώντας παράλληλα την μετάβαση στο μπαρόκ.

Tintoretto-House
«Fondamenta dei Mori», η κατοικία του Τιντορέτο στη Βενετία (Wikipedia/Didier Descouens)

Το έργο του, το οποίο χάρισε στον Τιντορέτο μια ιδιαίτερη θέση στον κόσμο της τέχνης, διακρίνεται για τις αδρές του πινελιές και την αφηγηματική του δύναμη, τα τολμηρά παιχνίδια του φωτός και της σκιάς και το παλλόμενο χρώμα που δίνουν στους πίνακες μια απόκοσμη αίσθηση.

Αντίθετα από τον Τιτσιάνο που είχε πελάτες πλούσιους συλλέκτες και ταξίδευε πολύ, ο Τιντορέτο δεν έφυγε ποτέ από τη Βενετία (ταξίδεψε μόνο μια φορά, στη Μάντοβα το 1580) και ζωγράφιζε για τους απλούς ανθρώπους, παίρνοντας λίγα χρήματα, μερικές φορές μόνο για τα έξοδα των υλικών του, ενίοτε και καθόλου, επιδιώκοντας κυρίως την αναγνώρισή του

Τα περισσότερα έργα του έγιναν σε τοιχογραφίες και κτίρια της πόλης και παραμένουν εκεί, όπως ο γιγαντιαίος «Παράδεισος» στον κεντρικό χώρο υποδοχής στο Παλάτι των Δόγηδων, ο οποίος θεωρείται ο μεγαλύτερος πίνακας, που έχει ποτέ δημιουργηθεί.

Tintoretto-Jesus-National-Gallery-Washington
Τιντορέτο, «Ο Ιησούς περπατάει πάνω στα κύματα» (1575-1580), Εθνική Πινακοθήκη της Ουάσινγκτον.

Σε αναγνώριση του καλλιτέχνη, ο οποίος θεωρείται ήρωας από τους Βενετούς, η ομάδα «Save Venice Inc.» («Αφιερωμένη στη διατήρηση της καλλιτεχνικής κληρονομιάς της Βενετίας») διοργανώνει ένα Σαββατοκύριακο (5-7 Οκτωβρίου) γεμάτο με εκδηλώσεις για τα 500 χρόνια από τη γέννηση του Τιντορέτο. Επιπλέον, οι επισκέπτες καλούνται να συμμετάσχουν και σε μια πρόσθετη διήμερη εκδρομή στην εξοχή του Βένετο, Δευτέρα 8/10 έως την Τετάρτη 10/10.

Η μη κερδοσκοπική «Venezia Arte» διοργανώνει επίσης θεματικές περιηγήσεις στη Βενετία αφιερωμένες στον Τιντορέτο, ενώ στις 7 Σεπτεμβρίου εγκαινιάζεται, στο Παλάτι των Δόγηδων και στην Γκαλερία ντελ Ακαντέμια, μια μεγάλη έκθεση με τίτλο «Tintoretto.500», η οποία τον Φεβρουάριο 2019 θα μεταφερθεί στην Εθνική Πινακοθήκη της Ουάσινγκτον.

Αφορμή για ταξίδι #6
 100 χρόνια από τη λήξη
του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου 

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...