TAP: Eνα μεγάλο έργο σε 10 εικόνες

Ολοκληρωμένος κατά 96% στα μέσα Ιουνίου του 2020, ο Διαδριατικός Αγωγός Φυσικού Αερίου (TAP AG) ξεκίνησε στα τέλη Μαΐου (σε δοκιμαστική λειτουργία / commissioning) την εισαγωγή φυσικού αερίου και στο τελευταίο τμήμα του αγωγού στην Ελλάδα, από την Π.Ε. Σερρών έως την Ιεροπηγή Καστοριάς και τα ελληνο-αλβανικά σύνορα. Η εισαγωγή αερίου και στα 550 χλμ. του ελληνικού τμήματος του αγωγού, διαδικασία που ξεκίνησε τον Νοέμβριο του 2019, αποτέλεσε ένα από τα σημαντικότερα ορόσημα στον δρόμο για την ολοκλήρωση του έργου
Πριν από τέσσερα χρόνια άρχιζε η εκσκαφή εκατοντάδων χιλιομέτρων στη Βόρεια Ελλάδα –συγκεκριμένα 550 χλμ.– για την τοποθέτηση του αγωγού ΤΑΡ. Τότε, πολλοί από τους χιλιάδες ιδιοκτήτες και καλλιεργητές αναρωτιόντουσαν πότε και σε τι κατάσταση θα πάρουν πίσω τη γη τους, και πότε θα τελειώσει αυτό το μεγαλόπνοο έργο.
Trans Adriatic Pipeline AG
Σήμερα, η γη έχει αποκατασταθεί και χιλιάδες γεωτεμάχια έχουν επιστραφεί στους ιδιοκτήτες τους στην ίδια ή και καλύτερη κατάσταση. Ο αγωγός ΤΑΡ, θαμμένος σε βάθος περίπου 1,3 μ. από το έδαφος, έχει γεμίσει αέριο και αναμένει την ολοκλήρωση του αλβανικού, του υποθαλάσσιου και του ιταλικού τμήματος, για να μπει σε εμπορική λειτουργία.
Θεσσαλονίκη, Μάιος 2016 - Η VIP τελετή έναρξης. Η επίσημη τελετή έναρξης των έργων κατασκευής του αγωγού πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη, στις 17 Μαΐου του 2016, υπό την αιγίδα του τότε Πρωθυπουργού, Αλέξη Τσίπρα, και φιλοξένησε περισσότερους από 300 επιφανείς καλεσμένους. 
Η κατασκευή ξεκινά από τον Έβρο. Από τις πεδιάδες του Δήμου Αλεξανδρούπολης ξεκινά το καλοκαίρι του 2016 η εκσκαφή γης και η συγκόλληση των πρώτων από τους συνολικά 32.000 σωλήνες που χρησιμοποιήθηκαν στο ελληνικό έδαφος.
Η «Αριάδνη» δεν «πάγωσε» τον ΤΑΡ. Ο χειμώνας του 2017 ήταν σίγουρα ένας από τους πιο βαρείς για την Βόρεια Ελλάδα. Η διαβόητη «Αριάδνη» θέριζε με χιόνι και θερμοκρασίες πολύ κάτω του μηδενός, η Θεσσαλονίκη είχε «παγώσει» για ημέρες, αλλά τα συνεργεία του ΤΑΡ συνέχιζαν το δύσκολο έργο τους.
Η πρόκληση του Αξιού Ποταμού. Τον Φεβρουάριο του 2018 ο ΤΑΡ ολοκλήρωσε το πέρασμα τμήματος αγωγού, μήκους 1.820 μέτρων, κάτω από τον Αξιό ποταμό με οριζόντια κατευθυνόμενη διάτρηση (Horizontal Directional Drilling), επιτυγχάνοντας ένα παγκόσμιας κλάσης μηχανικό επίτευγμα σε ό,τι αφορά την εγκατάσταση σωλήνα τόσο μεγάλου μεγέθους με τη συγκεκριμένη μέθοδο και σε μία μόνο διέλευση.
Εργασίες σε 2.100 μέτρα υψόμετρο. Στη θέση Marta, στο οροπέδιο Ostrovica της Αλβανίας, τα συνεργεία του ΤΑΡ εργάστηκαν στα 2.100 μέτρα, το υψηλότερο σημείο που διέσχισε ο αγωγός.
Περισσότερα από 7.000 χρόνια μεσολαβούν από τα παλαιότερα ως τα νεότερα αρχαιολογικά ευρήματα που έχουν έρθει στο φως χάρη στις ανασκαφές για τον ΤΑΡ. Στη φωτογραφία, διακρίνονται οι εργασίες στερέωσης του βυζαντινού διατειχίσματος της Αναστασιούπολης, στον Ίασμο Ροδόπης.
Το υποθαλάσσιο τμήμα του ΤΑΡ, συνολικού μήκους 105 χλμ., κατασκευάστηκε χρησιμοποιώντας ειδικά σκάφη τοποθέτησης σωληναγωγών, όπως το Castoro 6. Φωτογραφία του πλοίου τη στιγμή που τοποθετεί σωλήνες στο μικρο-τούνελ.
Οι μεταλλικές φλέβες του ΤΑΡ γεμίζουν αέριο. Από τον Νοέμβριο του 2019 ξεκίνησε η εισαγωγή αερίου στο ελληνικό τμήμα του αγωγού για τη θέση του σε δοκιμαστική λειτουργία. Από τον Έβρο, όπου βρίσκεται ο Σταθμός Συμπίεσης (φωτό), και μέχρι τα ελληνοαλβανικά σύνορα, ο αγωγός είναι πλέον γεμάτος φυσικό αέριο και αναμένει την ολοκλήρωση των εργασιών σε Αλβανία και Ιταλία, προτού ξεκινήσει την εμπορική λειτουργία του.