Οι αφίσες που άλλαξαν τον κόσμο

Αφίσες κατά της σκλαβιάς, αντιπολεμικές, προεκλογικές, αφίσες που μας ενημερώνουν για τη σεξουαλική υγεία, αλλά και προωθούν ταινίες: Οι αφίσες έχουν παίξει σημαντικό ρόλο στη ζωή μας τα τελευταία 300 χρόνια. Οι εκδόσεις Pavilion κυκλοφόρησαν λεύκωμα με τίτλο «100 Posters That Changed The World», το οποίο κάνει αναδρομή στις εμβληματικές αφίσες –και τις ιστορίες πίσω από αυτές– που άλλαξαν τον κόσμο
Αυτή η αφίσα ενός ανώνυμου καλλιτέχνη αποτύπωσε τον θυμό απέναντι στον πόλεμο του Βιετνάμ, στις αρχές της δεκαετίας του 1970. Η αναποδογυρισμένη αμερικανική σημαία, με τουφέκια αντί για ρίγες και αεροπλάνα στη θέση των αστεριών, ήταν μια αναφορά στις εκατομμύρια βόμβες που έπεσαν στη χώρα κατά τη διάρκεια του πολέμου
Σχεδιασμένη για να σοκάρει ήταν η αφίσα με το βρετανικό πλοίο «Μπρουκς» που έδειχνε πώς μετέφεραν σκλάβους από την Αφρική στη Βόρεια Αμερική. Είχε σχεδιαστεί από την Εταιρεία για την Επιβολή της Κατάργησης του Σκλαβεμπορίου και κατάφερε να ενημερώσει και να ευαισθητοποιήσει για αυτό το φρικτό εμπόριο, αλλά και να επηρεάσει την κοινή γνώμη
Οι μοντέρνες διαφημιστικές τεχνικές που αναπτύχθηκαν στα τέλη του 1890 χρησιμοποιούσαν την τέχνη για να πουλήσουν προϊόντα. Χαρακτηριστική του είδους είναι η παραπάνω αφίσα, σχεδιασμένη από τον Λεονέτο Καπιέλο το 1899 για το γαλλικό περιοδικό Le Frou Frou
Με επίσημο τίτλο «The Heroic Guerrilla Fighter» («Ο ηρωικός αντάρτης πολεμιστής»), η αφίσα του Τσε Γκεβάρα του 1967 εμφανίστηκε παντού παγκοσμίως, από τοίχους σε εφηβικές κρεβατοκάμαρες, μέχρι διαδηλώσεις και καταστήματα με σουβενίρ
Στα μέσα της δεκαετίας του 1980 η πανδημία του HIV/AIDS βρισκόταν στο αποκορύφωμά της και η βρετανική κυβέρνηση ξεκίνησε μια εκστρατεία ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης για την ασθένεια, συμπεριλαμβανομένης αυτής της αφίσας, με το μήνυμα «AIDS: Μην πεθάνετε εξαιτίας της άγνοιας»
Το Γυναικείο Κίνημα των Σουφραζετών στο Ηνωμένο Βασίλειο χρησιμοποιούσε αφίσες για πολιτικούς σκοπούς, όπως το παραπάνω παράδειγμα του 1907, που δείχνει την αναγκαστική σίτιση γυναικών στη φυλακή επειδή απαιτούσαν το δικαίωμα στην ψήφο κάνοντας απεργία πείνας
Η παραπάνω πρωτοποριακή αφίσα, σχεδιασμένη από τον Κράμερ Σάατσι για το Συμβούλιο Εκπαίδευσης Υγείας το 1970, ανάγκασε τον κόσμο να σκεφτεί τα φύλα και τους έμφυλους ρόλους και ενθάρρυνε τους άνδρες να αναλάβουν ευθύνη για την αντισύλληψη
Η εμβληματική αφίσα, σχεδιασμένη από τον Σέπαρντ Φέρι το 2008, αρχικά με το σύνθημα ΠΡΟΟΔΟΣ, το οποίο η ομάδα του Μπαράκ Ομπάμα άλλαξε σε ΕΛΠΙΔΑ (HOPE), συνέλαβε τη συλλογική φαντασία και τη διάθεση ενός έθνους. Η δημοτικότητά της βοήθησε τον γερουσιαστή από το Ιλινόι να εξασφαλίσει την υποψηφιότητα των Δημοκρατικών για το προεδρικό χρίσμα
Η διάσημη αφίσα για την ταινία «Jaws» («Τα σαγόνια του καρχαρία») του 1975 θεωρείται μία από τις πιο επιδραστικές αφίσες, είναι άμεσα αναγνωρίσιμη, ενώ αντιγράφηκε και παραποιήθηκε πολλές φορές
«Μπορούμε να το κάνουμε!»: Η αφίσα, σχεδιάσμενη το 1943 από τον Τζ. Χάουαρντ Μίλερ, ήταν μέρος μιας εκστρατείας κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, που είχε σκοπό να ενθαρρύνει τις γυναίκες των ΗΠΑ να εργαστούν για την πολεμική προσπάθεια. Από τότε έχει γίνει σύμβολο για τη χειραφέτηση των γυναικών