Το επενδυτικό πλάνο της Cosco για τον ΟΛΠ έχει να περάσει πρώτα από τις συμπληγάδες του ΚΑΣ | REUTERS
Επικαιρότητα

WSJ: Ο γραφειοκράτες του ΚΑΣ βάζουν τρικλοποδιά στα επενδυτικά σχέδια της Cosco στον Πειραιά

«Το ΚΑΣ συχνά καθυστερεί επενδύσεις για χρόνια» επισημαίνει χαρακτηριστικά η αμερικανική εφημερίδα στο δημοσίευμά της για τα εμπόδια που βάζει το «πανίσχυρο» Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο σε μία από τις μεγαλύτερεες επενδύσεις των Κινέζων στην Ευρώπη
Protagon Team

Το μπλόκο του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) στο επενδυτικό πλάνο της Cosco για το λιμάνι του Πειραιά δεν πέρασε απαρατήρητο από τον διεθνή Τύπο. Σε δημοσίευμα της η  Wall Street Journal περιγράφει με μελανά χρώματα πώς για μία ακόμη φορά το «πανίσχυρο» Συμβούλιο βάζει εμπόδια στη μεγαλύτερη επένδυση της Κίνας στην Ελλάδα και μία από τις μεγαλύτερες στην Ευρώπη.

Οι έλληνες γραφειοκράτες όρθωσαν ένα τεράστιο εμπόδιο σε μία από τις μεγαλύτερες επενδύσεις της Κίνας στην Ευρώπη, αρχίζει το δημοσίευμα της Wall Street Journal για την απόφαση του ΚΑΣ με την οποία κηρύχθηκε ως αρχαιολογικός χώρος μεγάλο τμήμα του Πειραιά, θέτονας περιορισμούς στο κινεζικό project υποδομών.

Οπως επισημαίνεται η  απόφαση είναι το τελευταίο παράδειγμα της δύναμης του τρομερού ΚΑΣ στην Ελλάδα και είναι πιθανό να εντείνει τη μακροχρόνια κινεζική δυσαρέσκεια για την πρόοδο των έργων, δεδομένου ότι στόχος της Κίνας είναι να καταστήσει την Ελλάδα κόμβο για τις κινεζικές εξαγωγές. Σε αντάλλαγμα, γράφει η WSJ,  η Αθήνα καλοπιάνει το Πεκίνο αφού η οικονομική δυσπραγία και η διαβόητη γραφειοκρατία της χώρας έχουν απομακρύνει τις εταιρείες των δυτικών χωρών.

«Το ΚΑΣ συχνά καθυστερεί επενδύσεις για χρόνια» επισημαίνει χαρακτηριστικά η Wall Street Journal

Η Cosco έχει ανακοινώσει σχέδια για νέες επενδύσεις ύψους 600 εκατ. ευρώ στον Πειραιά, συμπεριλαμβανομένων ενός νέου κέντρου logistics, ενός πρόσθετου σταθμού για κρουαζιερόπλοια, τεσσάρων ξενοδοχείων και ενός εμπορικού κέντρου.

«Όμως, τοπικές και εθνικές αρχές εναντιώθηκαν σε κάποια από τα πλάνα της Cosco. Μετά από μια μαραθώνια συνεδρίαση την Τετάρτη, το ΚΑΣ μπλόκαρε την κατασκευή του εμπορικού κέντρου, απαίτησε αλλαγές και περιορισμούς για τα ξενοδοχεία και πρότεινε την αναστολή της λειτουργίας δύο ναυπηγείων», γράφει η WSJ, υπενθυμίζοντας ότι τον περασμένο Φεβρουάριο η κυβέρνηση -που αρχικά δεν είχε εκφράσει διαφωνία για τις σχεδιαζόμενες επενδύσεις της Κίνας στο λιμάνι- ενέκρινε μόνο περίπου τις μισές από αυτές, παραπέμποντας τις υπόλοιπες στο ΚΑΣ για αξιολόγηση».

“Το KAΣ είναι μια από τις πιο ισχυρές διοικητικές υπηρεσίες στην Ελλάδα, μια χώρα γνωστή για τη γραφειοκρατία της”, αναφέρεται χαρακτηριστικά στο δημοσίευμα της WSJ – ένα ακόμα το οποίο αποκαλύπτει πόσο εχθρική είναι η χώρα μας στις ξένες επενδύσεις.

Η συγκεκριμένη υπηρεσία, συνεχίζει το δημοσίευμα,  συχνά καθυστερεί τις επενδύσεις για χρόνια λόγω ανησυχιών για ζημιές στα αρχαία της χώρας. Οι ξένοι επενδυτές λένε ότι τέτοιες καθυστερήσεις συχνά δεν δικαιολογούνται από αυτές τις ανησυχίες, αλλά αντίθετα κρύβουν την αντίθεση τοπικών συμφερόντων.

Σύμφωνα με τη WSJ, η κινεζική εταιρεία που κατέχει το πλειοψηφικό πακέτο του ΟΛΠ, εξεπλάγη από την απόφαση του Συμβουλίου, δεδομένου ότι το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί εδώ και δεκαετίες χωρίς να προκαλέσει κανένα αρχαιολογικό ενδιαφέρον. Σημειώνεται μάλιστα ότι το 2016, οι ελληνικές αρχές επέκτειναν έως το 2052 τις άδειες για τα ναυπηγεία, τη λειτουργία των οποίων το ΚΑΣ θέλει τώρα να αναστείλει.

Αν και το ΚΑΣ δεν απέρριψε εντελώς τα σχέδια, οι αλλαγές που προτείνει, καθιστούν πολύ δύσκολη ή αδύνατη την υλοποίηση των έργων, εκτιμά η αμερικανική εφημερίδα.

Aπό την πλευρά τους αξιωματούχοι της Cosco δήλωσαν ότι η εταιρεία θα κάποιες προσαρμογές και θα υποβάλει εκ νέου το σχέδιό της τις προσεχείς εβδομάδες, όπως ανέφεραν στελέχη της, ωστόσο όπως υπογράμμισαν, το επενδυτικό σχέδιο μπορεί να εφαρμοστεί μόνο στο σύνολό του και το ελληνικό κράτος δεν μπορεί να επιλέξει να επιτρέψει μόνο μερικές από τις επενδύσεις.

Το δημοσίευμα αναφέρει ότι αξιωματούχοι της Cosco λένε ότι η εταιρεία τώρα έχει βρεθεί αντιμέτωπη με την επιβάρυνση να απευθύνεται στο ΚΑΣ και για την παραμικρή αλλαγή που θέλει να κάνει στις υπάρχουσες εγκαταστάσεις.