676
Η αίθουσα με τα Γλυπτά του Παρθενώνα στο Βρετανικό Μουσείο | EPA/NEIL HALL

Ο Ελγιν βρήκε τα Γλυπτά του Παρθενώνα στο έδαφος, λένε από το Βρετανικό Μουσείο – τι απάντησε η Μενδώνη

Protagon Team Protagon Team 23 Μαΐου 2022, 15:53
Η αίθουσα με τα Γλυπτά του Παρθενώνα στο Βρετανικό Μουσείο
|EPA/NEIL HALL

Ο Ελγιν βρήκε τα Γλυπτά του Παρθενώνα στο έδαφος, λένε από το Βρετανικό Μουσείο – τι απάντησε η Μενδώνη

Protagon Team Protagon Team 23 Μαΐου 2022, 15:53

Νέα τροπή πήρε η διαμάχη του Βρετανικού Μουσείου με την Ελλάδα για τα Γλυπτά του Παρθενώνα μετά τον ισχυρισμό του υποδιευθυντή του μουσείου ότι τα περισσότερα δεν αποσπάστηκαν από το μνημείο αλλά βρέθηκαν να κείτονται διάσπαρτα στο έδαφος πάνω στην Ακρόπολη!

Οπως ανέφερε ο Guardian, ο Τζόναθαν Γουίλιαμς προέβη σε αυτή τη δήλωση την περασμένη εβδομάδα, σε σχετική συνάντηση της UNESCO, αλλά η Ελλάδα, μέσω της υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη, έσπευσε άμεσα να απορρίψει αυτό τον ισχυρισμό.

«Μεγάλο μέρος της ζωφόρου στην πραγματικότητα ανασύρθηκε από τα ερείπια γύρω από τον Παρθενώνα», είπε συγκεκριμένα ο Γουίλιαμς, στη διάρκεια των εργασιών της 23ης Συνόδου της Διακυβερνητικής Επιτροπής του Οργανισμού για την Επιστροφή των Πολιτιστικών Αγαθών στις Χώρες Προέλευσης. «Αυτά τα αντικείμενα δεν αποκόπηκαν όλα από το κτίριο, όπως έχει αναφερθεί», πρόσθεσε.

Βέβαια, όπως σημείωσε o Guardian, εδώ και χρόνια, οι υπεύθυνοι της εκστρατείας για την επιστροφή των Γλυπτών, έχουν παρουσιάσει αδιάσειστα στοιχεία και μαρτυρίες εκείνης της εποχής, που καταδεικνύουν ότι τα γλυπτά αποσπάστηκαν βίαια από τον ναό του 5ου αιώνα π.Χ. με τη βοήθεια μαρμάρινων πριονιών σε πλήρη γνώση του Ελγιν, του τότε πρεσβευτή της Βρετανίας στην Οθωμανική αυτοκρατορία.

Σε δήλωσή της στον Guardian και την δημοσιογράφο Ελενα Σμιθ, η ελληνίδα υπουργός Πολιτισμού κατηγόρησε τον Ελγιν για διάπραξη «κατά συρροή κλοπής»:

«Με τα χρόνια, οι ελληνικές αρχές και η διεθνής επιστημονική κοινότητα έχουν αποδείξει με ακλόνητα επιχειρήματα τα αληθινά γεγονότα γύρω από την αφαίρεση των γλυπτών του Παρθενώνα», είπε. «Ο Λόρδος Ελγιν χρησιμοποίησε παράνομα και άδικα μέσα για να αρπάξει και να εξάγει τα γλυπτά του Παρθενώνα, χωρίς πραγματική νομική άδεια να το πράξει, σε μια κατάφωρη πράξη κατά συρροή κλοπής».

Ο Τζιοβάνι Μπατίστα Λουζιέρι, ο ιταλός ζωγράφος που επιτηρούσε την απόσπαση των Γλυπτών για λογαριασμό του Ελγιν, είχε ζητήσει με επιστολή από τον σκωτσέζο λόρδο να στείλει άμεσα μαρμάρινα πριόνια διαφόρων μεγεθών στην Αθήνα.

Σε άλλη επιστολή του προς τον Ελγιν, το 1802, παραδέχθηκε ότι είχε «υποχρεωθεί να είναι λίγο βάρβαρος» κατά τη διάρκεια μιας επιχείρησης για την απομάκρυνση από τον ναό ενός γλυπτού ανάγλυφου ή μετόπης, που απεικονίζει μια γυναίκα να παρασύρεται από έναν Κένταυρο.

Το Βρετανικό Μουσείο, το οποίο αγόρασε τις αρχαιότητες το 1816, έχει στις συλλογές του 15 μετόπες, 17 αετωματικές μορφές και 75 μέτρα από την αρχική ζωφόρο, μήκους 160 μέτρων, αναφέρει ο Guardian.

Απαντώντας στους ισχυρισμούς του Γουίλιαμς, ο γνωστός κλασικός αρχαιολόγος, Αντονι Σνόντγκρας, είπε ότι δεν υπήρχε αμφιβολία ότι ο πρώτος στόχος του Λουζιέρι- οι μετόπες στη νότια πλευρά του Παρθενώνα- είχαν «αποκολληθεί βίαια» και επικαλέστηκε τις αφηγήσεις ταξιδιωτών που είχαν δει αυτό που περιέγραψε ως «ανεπανόρθωτη ζημιά», η οποία προκλήθηκε στο έργο.

Ο Σνόντγκρας, ο οποίος είναι επίτιμος πρόεδρος της βρετανικής επιτροπής για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα, είπε ότι η έλλειψη τεκμηριωμένων στοιχείων καθιστά «αδύνατο να ποσοτικοποιηθεί ή ακόμη και να τεκμηριωθεί» το ποσοστό των γλυπτών που βρισκόταν ανάμεσα στα ερείπια κατά τη διάρκεια των τεσσάρων ετών, στα οποία η ομάδα του Ελγιν εργάστηκε στον χώρο. Ομως, είναι αδιαμφισβήτητο ότι στην προσπάθειά της να αποκτήσει όσο το δυνατόν περισσότερα αγάλματα και γλυπτά, κάποια κομμάτια ακρωτηριάστηκαν από το μνημείο.

«Για να μειώσει το βάρος για τη μεταφορά, ο Λουζιέρι είχε πριονίσει και πετάξει το πίσω μέρος στις περισσότερες πλάκες, έτσι ώστε να διατηρήσει ανέπαφη μόνο την ανάγλυφη αναπαράσταση στο μπροστινό τους μέρος», είπε για τη μνημειώδη ζωφόρο που απεικονίζει την πομπή της γιορτής των Παναθηναίων.

«Αυτό από μόνο του δεν σημαίνει ότι κάθε πλάκα έπρεπε πρώτα να κατέβει από τη θέση της στο πάνω μέρος του κτιρίου, αλλά η κατάσταση στην οποία βρίσκεται η συντριπτική πλειονότητα των πλακών του Βρετανικού Μουσείου είναι σίγουρα τέτοια που καταδεικνύει ότι δεν είχαν πέσει από ύψος 13 μέτρων, αλλά είχαν αποκολληθεί και κατέβει προσεκτικά, για να πριονιστούν στο έδαφος. Σε γενικές γραμμές, είναι λάθος να πούμε ότι πολλά από αυτά που πήρε ο Ελγιν, ήταν ήδη στο έδαφος», σημείωσε ο Σνόντγκρας.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η δήλωση του υποδιευθυντή του Βρετανικού Μουσείου έγινε την ίδια εβδομάδα που η Unesco ανακοίνωσε ότι η Ελλάδα αποδέχθηκε την πρόσκληση της Βρετανίας σε απευθείας συνομιλίες για το ζήτημα της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News