Ο εικαστικός Αντονι Γκόρμλεϊ (αριστερά) και ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου Χάρτβιγκ Φίσερ | EPA/CreativeProtagon
Επικαιρότητα

Βρετανικό Μουσείο: Κόντρα για την εικόνα του και για τα Γλυπτά του Παρθενώνα

Ο Αντονι Γκόρμλεϊ, ένας από τους σπουδαιότερους βρετανούς καλλιτέχνες, με εκθέσεις και στην Ελλάδα, επέκρινε την οπισθοδρομική διάταξη των εκθεμάτων και την «εμμονή του με τον κλασικό κόσμο». Δήλωσε ότι αυτός θα επέστρεφε τα Γλυπτά του Παρθενώνα. Τι απάντησε ο διευθυντής του Μουσείου
Protagon Team

Σφοδρή κριτική στο Βρετανικό Μουσείο άσκησε ο σερ Αντονι Γκόρμλεϊ, ένας από τους σπουδαιότερους σύγχρονους καλλιτέχνες της χώρας και μέλος του ΔΣ του μουσείου από το 2007 έως το 2015.

Ο 70χρονος Γκόρμλεϊ αποκάλεσε το Βρετανικό Μουσείο «το τελευταίο στην Ευρώπη που θα εκσυγχρονιστεί και θα αναπροσαρμοστεί στα δεδομένα της μετα-αποικιακής εποχής».

Αναφερόμενος στα Γλυπτά του Παρθενώνα,  δήλωσε: «Θα ήμουν ευτυχής να τα επιστρέψω γιατί πιστεύω ότι οι τωρινές τους αίθουσες δεν είναι ένα χώρος που προσφέρει ιδιαίτερη έμπνευση».

Είπε ακόμα ότι το ίδρυμα πρέπει να αφήσει πίσω του την εμμονή του για τον κλασικό κόσμο και τη Μεσόγειο και ότι πρέπει πλέον να δώσει έμφαση στις υπόλοιπες περιοχές του πλανήτη και τους πολιτισμούς τους, οι οποίοι δεν εκπροσωπούνται στις αίθουσες του μουσείου όπως τους αρμόζει, ειδικά η αμερικανική και η αφρικανική ήπειρος.

Ολόκληρη η αμερικανική ήπειρος, είπε χαρακτηριστικά, εκτός από το Μεξικό, είναι στριμωγμένη σε μία μόνο αίθουσα.

Ο Γκόρμλεϊ έκανε ιδιαίτερη αναφορά στην συλλογή από αφρικανικά αντικείμενα και υφάσματα, την οποία αποκάλεσε από τις καλύτερες στον κόσμο, που παραμένει κρυμμένη στα υπόγεια, «ενώ θα έπρεπε να αποτελεί τον πυρήνα του μουσείου».

Είπε επίσης, ότι πρέπει να γίνει μία ριζική ανακαίνιση και αναδιάταξη των εκθεμάτων, με αντικείμενα από διαφορετικές εποχές και πολιτισμούς να «συνομιλούν» μεταξύ τους για να δώσουν στους επισκέπτες μία νέα οπτική στην κατανόηση της Ιστορίας.

Επισκέπτες του Βρετανικού Μουσείου θαυμάζουν τα Γλυπτά του Παρθενώνα (Shutterstock)

Οπως ήταν αναμενόμενο, ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου δεν ενθουσιάστηκε με τη συνέντευξη του βρετανού καλλιτέχνη στο περιοδικό British Archaeology.

Ο Χάρτβιγκ Φίσερ, που είναι διευθυντής από το 2016, έγραψε ένα γράμμα στους Times, απαντώντας στον Γκόρμλεϊ, στο οποίο είπε ότι είναι αντίθετος με την αφαίρεση αντικειμένων από το μουσείο (όπως τα Γλυπτά του Παρθενώνα) και τονίζοντας ότι η αναδιαμόρφωση των αιθουσών ξεκίνησε όταν ανέλαβε ο ίδιος, καθώς είναι και δική του επιθυμία και θα συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια γιατί είναι ένα πολυσύνθετο εγχείρημα.

«Ο Σερ Αντονι Γκόρμλεϊ έχει δίκιο όταν λέει ότι το Βρετανικό Μουσείο πρέπει να εκσυγχρονιστεί και να ανανεωθεί η έκθεση των συλλογών του. Αυτό ακριβώς είναι το σχέδιο που εκπονούμε από τότε που ανέλαβα τη διεύθυνση, το 2016 και είναι ένας από τους πολλούς λόγους που δεν δέχομαι τη θέση του ότι κάποια από τα αντικείμενα του μουσείου θα έπρεπε να αφαιρεθούν από τη συλλογή.

Η δουλειά μας θα δώσει μία νέα και ισχυρή παρουσία στις συλλογές του μουσείου από όλα τα μέρη της Γης, από τον Ειρηνικό και την Αμερική και θα αποδώσει μεγαλύτερη σημασία στην Αφρική. Θα είναι ευκολότερο να κατανοήσουμε τις διασυνδέσεις ανάμεσα στους διαφορετικούς πολιτισμούς, αρχαίους και σύγχρονους και θα αποκαταστήσει τον ιστό του υπέροχου ιστορικού κτιρίου», είπε.

Η «καρατόμηση» του Σλόουν

Μετά τις ογκώδεις διαδηλώσεις του κινήματος Black Lives Matter, το Βρετανικό Μουσείο αναγκάστηκε να επανεξετάσει την έμφαση που έχει δώσει στον Χανς Σλόουν, ο οποίος ήταν μεγάλος δουλέμπορος τον 17ο και 18ο αιώνα. O Σλόουν δώρισε τη συλλογή του από 71.000 αντικείμενα στο βρετανικό κράτος, και με βάση αυτήν δημιουργήθηκαν το Βρετανικό Μουσείο, η Βρετανική Βιβλιοθήκη και το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας.

Το καλοκαίρι, η προτομή του Σλόουν, που κοσμούσε μία από τις αίθουσες αφαιρέθηκε από τους υπεύθυνους και μπήκε σε ένα ντουλάπι.