Ο πρώην πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ και πρώην υπουργός Εθνικής Αμυνας Βαγγέλης Βενιζέλος | Intime/ΤΖΑΜΑΡΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
Επικαιρότητα

Βενιζέλος: Τώρα όλοι καμαρώνουν για τα «αόρατα» υποβρύχια

Μετά την πολύμηνη πολιτική και στρατιωτική ένταση στην Ανατολική Μεσόγειο και την αντιπαράταξη των στόλων Ελλάδας και Τουρκίας λόγω των τουρκικών προκλήσεων, ελπίζω ότι έχουν όλοι αντιληφθεί πόσο ορθός ήταν ο σχεδιασμός για το πρόγραμμα των «214», τόνισε ο πρώην πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ
Protagon Team

Στην κατάσταση στην οποία βρήκε το πρόγραμμα ναυπήγησης των υποβρυχίων τύπου 214, όταν ανέλαβε το υπουργείο Αμυνας το 2009 αναφέθηκε ο πρώην πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ Βαγγέλης Βενιζέλος, τονίζοντας ότι για χρόνια συντηρούνταν αβάσιμες αναφορές για αυτά που αποδείχτηκαν ως κορυφαία όπλα του Πολεμικού Ναυτικού.

Ο πρώην πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ ερωτήθηκε σε συνέντευξή του στα «Νέα» και τον Μάνο Χαραλαμπάκη, για τα υποβρύχια τύπου 214, τα αποκαλούμενα «υποβρύχια που έγερναν» που έγιναν τώρα οι «ήρωες» της πρόσφατης ελληνοτουρκικής κρίσης και αν ο ίδιος αισθάνεται δικαιωμένος γιατί επέμενε για τη συνέχιση του προγράμματος ναυπήγησής τους.

«Χαίρομαι γιατί έγινε ευρύτερα αντιληπτό αυτό που ήξεραν και αναγνώριζαν το Πολεμικό Ναυτικό και όσοι έχουν γνώση των στρατιωτικών συσχετισμών και γενικότερα των αμυντικών θεμάτων», απάντησε ο κ. Βενιζέλος σε μια αναφορά στο πιο προηγμένο όπλο του Πολεμικού Ναυτικού.

Με την ανάληψη των καθηκόντων του ως υπουργός Αμυνας το 2009, «βρήκα, μεταξύ άλλων, να έχουν καταβληθεί από το ελληνικό δημόσιο 2 δισ. ευρώ για τέσσερα νέα υποβρύχια τύπου 214 και για τον εκσυγχρονισμό τριών παλαιών υποβρυχίων τύπου 209. Οι αρχικές συμβάσεις είχαν συνδεθεί με ποινικά ελεγχόμενες συμπεριφορές, αλλά ίσχυαν και εφαρμόζονταν.

» Τα χρήματα αυτά είχαν καταβληθεί από όλες τις κυβερνήσεις της προηγούμενης δεκαετίας χωρίς η Ελληνική Δημοκρατία να έχει παραλάβει ως αντίκρισμα τίποτα απολύτως. Ούτε ένα νέο, ούτε ένα εκσυγχρονισμένο υποβρύχιο. Το πρωτότυπο υποβρύχιο 214 που είχε κατασκευασθεί στο Κίελο ήταν εκεί, είχε πληρωθεί αλλά δεν είχε παραληφθεί και το συνόδευε ο σκόπιμα κατασκευασμένος μύθος ότι “γέρνει”».

» Στον Σκαραμαγκά βρισκόντουσαν τα αλλά τρία νέα υποβρύχια 214 και απέμενε μεικτό ποσοστό εργασιών για την ολοκλήρωσή τους. Εκεί βρισκόταν και το ένα εκσυγχρονισμένο υποβρύχιο τύπου 209, ο «Ωκεανός», για το οποίο είχαν δαπανηθεί σχεδόν όσα χρήματα απαιτούνται για ένα νέο υποβρύχιο τύπου 214.

» Ταυτοχρόνως η γερμανική εταιρεία HDW, μέλος πλέον του μεγάλου ομίλου Thyssen  που είχε την ιδιοκτησία των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και ήταν με τη νομική μορφή της ΕΝΑΕ ο κατασκευαστής και με τη νομική μορφή της HDW ο κύριος υποκατασκευαστής και κάτοχος της τεχνογνωσίας των υποβρυχίων,  είχε καταγγείλει τις συμβάσεις, είχε προσφύγει στη διεθνή διαιτησία κατά του Ελληνικού Δημοσίου και δήλωνε επισήμως ότι θα οδηγήσει τον Σκαραμαγκά (ΕΝΑΕ) σε πτώχευση. Το Δημόσιο κινδύνευε να χάσει τα 2 δισ. ευρώ που είχε καταβάλει χωρίς να του έχει περιέλθει η ιδιοκτησία των υποβρυχίων και να καταδικασθεί από το διεθνές διαιτητικό δικαστήριο σε καταβολή αποζημίωσης».

Ερωτώμενος για τις δικές του κινήσεις, απάντησε: «Ενήργησα όπως ήθελε το Πολεμικό Ναυτικό και όπως επέβαλε το δημόσιο συμφέρον. Θέσαμε με απόλυτη διαφάνεια όλα τα θέματα ενώπιον της Βουλής και ψηφίστηκε νόμος που ευτυχώς έγινε σεβαστός από όλες τις επόμενες κυβερνήσεις και ισχύει έως σήμερα. Το ΓΕΝ -και ιδίως το ίδιο το κλιμάκιο Ελλήνων αξιωματικών που ήταν στο Κίελο- κατέρριψε τον γελοίο μύθο περί «υποβρυχίων που γέρνουν» ενώπιον της αρμόδιας κοινοβουλευτικής επιτροπής».

Τόνισε μάλιστα ότι «τώρα, μετά την πολύμηνη πολιτική και στρατιωτική ένταση στην Ανατολική Μεσόγειο και την αντιπαράταξη των στόλων Ελλάδας και Τουρκίας λόγω των τουρκικών προκλήσεων, ελπίζω ότι έχουν όλοι αντιληφθεί πόσο ορθός και επιβεβλημένος ήταν ο σχεδιασμός μας. Χαίρομαι γιατί όλοι καμαρώνουν για τα υποβρύχια τύπου 214 και τις επιχειρησιακές τους ικανότητες. Η τιμή ανήκει στα πληρώματά τους και στο Πολεμικό Ναυτικό».

Σχετικά με το πρωτότυπο, το υποβρύχιο «Παπανικολής», ο κ. Βενιζέλος εξήγησε ότι «στις πρώτες δοκιμές στη Βόρεια Θάλασσα και τη Βαλτική είχε εμφανίσει κλίση υπό πολύ άσχημες καιρικές συνθήκες. Έγιναν οι αναγκαίες τεχνικές προσαρμογές και στην επόμενη δοκιμή σε εκείνες τις θάλασσες, υπό δύσκολες συνθήκες, δεν παρουσιάστηκε πρόβλημα». Παρά ταύτα, επέμενε ο μύθος του υποβρύχιου που γέρνει, τόνισε ο κ. Βενιζέλος.

Σε ερώτημα για το αν η Ελλάδα πρέπει να πιέσει να μην παραδοθούν στην Τουρκία τα έξι υποβρύχια 214 που έχει παραγγείλει – και ήδη ναυπηγούνται – από τη Γερμανία, ο πρώην υπουργός απαντά ότι «οι κυρώσεις και πριν από αυτές η απειλή επιβολής τους, έχουν προφανώς τη σημασία τους. Το στρατηγικό όμως ζήτημα είναι ποια Τουρκία πρέπει να θέλουμε εμείς ως Ελλάδα και ποια Τουρκία θέλει η Δύση, υπό τις βασικές πολιτικές της εκφράσεις, δηλαδή ΗΠΑ – ΕΕ – ΗΒ- ΝΑΤΟ».

Τέλος, σε ερώτημα αν η εκλογή Μπάιντεν μπορεί να επηρεάσει τα ελληνοτουρκικά και το Κυπριακό, ο κ. Βενιζέλος εξέφρασε την ελπίδα του ότι θα το πράξει και πρόσθεσε ότι ο εκλεγμένος πρόεδρος Μπάιντεν «γνωρίζει καλά τα δεδομένα της περιοχής. Έχει ασχοληθεί και με το Κυπριακό και με τις ελληνοτουρκικές σχέσεις ως αντιπρόεδρος και επί χρόνια ως γερουσιαστής. Το ζήτημα είναι η Ελλάδα και η Κυπριακή Δημοκρατία, η ελληνοκυπριακή πλευρά,  να έχουν σαφές στρατηγικό πλαίσιο και να είναι έτοιμες να διαχειριστούν αποτελεσματικά τις αμερικανικές  πρωτοβουλίες που περιμένουμε να αναληφθούν».