654
|

Οριστικό: Το Σύνταγμα αποκτά «κάτω πλατεία»

Protagon Team Protagon Team 20 Ιουλίου 2021, 11:00

Οριστικό: Το Σύνταγμα αποκτά «κάτω πλατεία»

Protagon Team Protagon Team 20 Ιουλίου 2021, 11:00

Παρά τις αντιδράσεις που προκάλεσε –και συνεχίζει να προκαλεί– ο πολυσυζητημένος Μεγάλος Περίπατος, που κατά τον Κώστα Μπακογιάννη «βγήκε και δεν βγήκε», η δημοτική αρχή της Αθήνας επιμένει στην ανάπλαση της ευρύτερης περιοχής και στον εξοβελισμό των αυτοκινήτων. Ετσι, το βράδυ της Δευτέρας το δημοτικό συμβούλιο ενέκρινε κατά πλειοψήφια την αρχιτεκτονική μελέτη για την ανάπλαση της κάτω πλευράς της πλατείας Συντάγματος, με στόχο τη δημιουργία μιας «νέας πλατείας». Τα έργα θα αρχίσουν μέσα στον Αύγουστο.

Οπως ανέφερε το ΑΠΕ-ΜΠΕ, οι υπάρχουσες πιλοτικές παρεμβάσεις στην κάτω πλευρά της θα δώσουν πλέον τη θέση τους στα οριστικά και μόνιμα έργα, τα οποία προβλέπουν διαπλάτυνση των πεζοδρομίων της Φιλελλήνων, μια νέα «αναζωογονημένη» πρόσοψη του πεζόδρομου της Ερμού, αλλά και πλούσια φύτευση μεγάλων, ψηλών δέντρων και πρασίνου. Σύμφωνα με τη μελέτη, δημιουργούνται περίπου 1.000 τετραγωνικά μέτρα νέου, ζωτικού δημόσιου χώρου. Με αυτό τον τρόπο επιτυγχάνεται η δημιουργία ενός νέου δημόσιου χώρου στην καρδιά της πόλης, στον οποίο θα φυτευτούν 28 νέα μεγάλα δέντρα με συνεισφορά στο μικροκλίμα της πλατείας, τη σκίαση, την ελκυστικότητά της νέας πλατείας, τη φιλικότητα προς τους επισκέπτες. Παράλληλα, θα δημιουργηθούν δύο διαμήκεις πέργκολες, που θα προσφέρουν πρόσθετη σκίαση αλλά κυρίως θα οργανώσουν αστικά ενοποιητικά τον χώρο και κατ’ επέκταση τον εξοπλισμό και τα τραπεζοκαθίσματα των καταστημάτων, σε οριοθετημένες θέσεις.

Βέβαια, με βάση τις σχετικές ψηφιακές φωτορεαλιστικές απεικονίσεις που δόθηκαν στη δημοσιότητα από τον Δήμο Αθηναίων, η Φιλελλήνων παραμένει συρρικνωμένη σε τέσσερις λωρίδες κυκλοφορίας, γεγονός που έχει επιπτώσεις στον κυκλοφοριακό φόρτο βασικών οδικών αρτηριών της πρωτεύουσας όπως είναι η Σταδίου και η Βασ. Σοφίας.

Καθώς δε οι ήδη υφιστάμενες παρεμβάσεις καθίστανται μόνιμες, εγείρονται μια σειρά από ερωτήματα: Πού θα σταθμεύουν τα αμέτρητα τουριστικά λεωφορεία; Τι θα γίνεται με τα ταξί και τα αστικά λεωφορεία όταν κάνουν στάση; Η δημοτική αρχή δηλώνει πως είναι ήδη σε συνεννόηση τόσο με τον ΟΑΣΑ όσο και με τις επιχειρήσεις των τουριστικών πούλμαν για να βρεθούν οι αρμόζουσες λύσεις, ενώ τονίζει ότι εδώ και 14 μήνες που τα έργα βρίσκονται σε εξέλιξη υπάρχουν απτές αποδείξεις για τα οφέλη: πέρα από τον δημόσιο χώρο που δίνεται στους πολίτες, υπάρχει μείωση ρύπων κατά 27%.

Το όλο έργο στηρίζεται σε μελέτη ομάδας αρχιτεκτόνων υπό τον καθηγητή Δημήτρη Μανίκα. Ομως είναι μια μελέτη που είχε εκπονηθεί πριν από τους Ολυμπιακούς Αγώνες, το μακρινό 1999, και «επικαιροποιήθηκε» τώρα από τον κ. Μανίκα. Ο ίδιος ανέφερε μεταξύ άλλων:

«Η πλατεία Συντάγματος είναι ένας από τους σπουδαιότερους ανοιχτούς δημόσιους χώρους της πρωτεύουσας και λειτουργεί ως σημείο αναφοράς με συμβολική και ιστορική αξία. Ο χαρακτήρας της καθορίζεται από την πυκνότητα και την πολυσυλλεκτικότητα των λειτουργιών, των κοινωνικών δομών και των μορφολογικών επιλογών. Το κάτω τμήμα της πλατείας Συντάγματος αποτελεί είσοδο στο εμπορικό τμήμα της πόλης και με την προτεινόμενη διαμόρφωση θα συμβάλει σαν χώρος εκτόνωσης του εμπορικού κέντρου, μελετήθηκε λαμβάνοντας υπόψη τα νέα δεδομένα αλλά και τον  αυστηρό και λιτό χαρακτήρα της πλατείας Συντάγματος. Στόχος είναι η ενοποίηση με την κεντρική πλατεία, ώστε να επανέλθει και να ανασυγκροτηθεί η ιστορική συνέχεια μέσα από την αντίληψη του αρχικού σχεδιασμού η διατήρηση και η αναβάθμιση του μνημειακού άξονα, η συμμετρία και η μείωσή του κυκλοφοριακού από επτά λωρίδες σε τέσσερις και η πρόβλεψη για άνετη ορατή διάβαση για πεζούς και άτομα με ειδικές ανάγκες».

Στον στόχο του για μια νέα Αθήνα, προσβάσιμη, σύγχρονη και λειτουργική αναφέρθηκε στη σχετική ομιλία του ο κ. Μπακογιάννης.

«Σήμερα η Αθήνα», είπε, «έχει τρεις μεγάλους στόχους: Την απελευθέρωση – ανακατανομή δημόσιου χώρου, τη βιώσιμη κινητικότητα και τη διατήρηση των χρήσεων γης, δηλαδή του DNA της». Ο δήμαρχος Αθηναίων έκανε αναφορά στα έργα που έχουν γίνει ή έχουν δρομολογηθεί σε όλες τις γειτονιές του δήμου. Και συγκεκριμένα στις αναπλάσεις της πλατείας Ομονοίας, της πλατείας Θεάτρου, τις παρεμβάσεις στο ιστορικό τρίγωνο, για τα μεγαλύτερα, τις τελευταίες δεκαετίες, προγράμματα ασφαλτοστρώσεων, ανακατασκευών πεζοδρομίων κ.ά. που πραγματοποιούνται. Απαντώντας στις επικρίσεις για έλλειψη διαβούλευσης, ο κ. Μπακογιάννης υπογράμμισε ότι «κανένα έργο δεν έχει συζητηθεί τόσο πολύ, όσο οι παρεμβάσεις του Μεγάλου Περιπάτου».

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News