628
Οι μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι μεγάλες και επικίνδυνες για αυτό είναι απολύτως απαραίτητη η ανακύκλωση τους. | Shutterstock

Τι θα γίνει με τις «νεκρές» μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων;

Protagon Team Protagon Team 2 Μαΐου 2021, 20:40
Οι μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι μεγάλες και επικίνδυνες για αυτό είναι απολύτως απαραίτητη η ανακύκλωση τους.
|Shutterstock

Τι θα γίνει με τις «νεκρές» μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων;

Protagon Team Protagon Team 2 Μαΐου 2021, 20:40

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα εισβάλλουν δυναμικά στις ζωές μας. Η Ευρωπαϊκή Ένωση ευελπιστεί ότι στο τέλος της δεκαετίας θα υπάρχουν περί τα 30 εκατ. ηλεκτρικά οχήματα στους ευρωπαϊκούς δρόμους. Το όφελος για το περιβάλλον από την χρήση όλων αυτών των αυτοκινήτων είναι δεδομένο. Όμως υπάρχει μία αρνητική πλευρά στην χρήση τους που δεν έχει φωτιστεί σχεδόν καθόλου και όπως αναφέρεται σε άρθρο του BBC αρχίζει τώρα να δημιουργεί προβληματισμό.

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κινούνται με την βοήθεια μεγάλου μεγέθους μπαταριών. Οι μπαταρίες αυτές έχουν κατά μέσο όρο διάρκεια ζωής τα δέκα έτη. Συνεπώς σε λίγα χρόνια θα υπάρξουν μερικές χιλιάδες τέτοιες μπαταρίες που θα πρέπει να αποσυρθούν. Ομως δεν έχουν ληφθεί ακόμη αποφάσεις για το πού θα καταλήγουν οι μπαταρίες που δεν θα λειτουργούν πλέον και, φυσικά, πώς  δεν θα αποτελέσουν μια νέα μεγάλη εστία μόλυνσης του περιβάλλοντος.

«Σε 10-15 χρόνια που θα έχει συγκεντρωθεί ένας μεγάλος αριθμός μπαταριών ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα είναι πολύ σημαντικό να έχει αναπτυχθεί μια βιομηχανία ανακύκλωσης», προειδοποιεί ο Πολ Αντερσον, καθηγητής του Πανεπιστημίου του Μπέρμινγχαμ και στέλεχος του Κέντρου Στρατηγικών Στοιχείων και Κρίσιμων Υλικών.

Το πρόβλημα

Αν και σχεδόν όλα τα μέρη από τα οποία αποτελούνται τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι παρόμοια με αυτά των συμβατικών, στις μπαταρίες που χρησιμοποιούν υπάρχουν σημαντικές διαφορές. Το μέγεθος των μπαταριών των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι μεγαλύτερο ενώ η τεχνολογία τους διαφορετική.

Τα συμβατικά αυτοκίνητα έχουν μπαταρίες μολύβδου οξέως που ανακυκλώνονται σχετικά εύκολα. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα όμως χρησιμοποιούν μπαταρίες ιόντων λιθίου που δεν είναι το ίδιο εύκολα ανακυκλώσιμες. Αποτελούνται από εκατοντάδες μεμονωμένα κύτταρα ιόντων λιθίου τα οποία πρέπει να αποσυναρμολογούνται στο σύνολο τους. Τα κύτταρα αυτά περιέχουν όμως επικίνδυνα υλικά και σε περίπτωση που η αποσυναρμολόγηση δεν γίνεται σωστά υπάρχει κίνδυνος έκρηξης.

«Αυτή την στιγμή είναι πολύ δύσκολο να έχουμε ακριβή στοιχεία για το ποσοστό των μπαταριών ιόντων-λιθίου που ανακυκλώνονται παγκοσμίως αλλά όλες οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για ένα ποσοστό της τάξης του 5%. Σε ορισμένες περιοχές του κόσμου είναι ακόμη μικρότερο αυτό το ποσοστό» αναφέρει ο Αντερσον.

Οι πρώτες προσπάθειες

Η Ευρωπαϊκή Ενωση προσανατολίζεται στο να καταστήσει υπεύθυνες τις εταιρείες παραγωγής των ηλεκτρικών αυτοκινήτων για τις μπαταρίες των οχημάτων τους ώστε να διασφαλίζουν ότι, όταν ολοκληρώσουν τον κύκλο τους, δεν θα μετατρέπονται σε τοξικά και επικίνδυνα σκουπίδια. Ορισμένες  αυτοκινητοβιομηχανίες θέλοντας να προλάβουν τις εξελίξεις αρχίζουν να κάνουν κάποιες πρώτες κινήσεις.

Η Nissan αποφάσισε να επαναχρησιμοποιεί παλιές μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων της Leaf στα αυτόνομα οχήματα που χρησιμοποιούνται στα εργοστάσια της εταιρείας για να πηγαίνουν εξαρτήματα στους εργάτες.

Η Volkswagen ακολουθεί την ίδια τακτική με την Nissan αλλά παράλληλα κατασκεύασε ένα εργοστάσιο ανακύκλωσης το οποίο στην πρώτη φάση λειτουργίας του θα μπορεί να ανακυκλώνει περίπου 3.600 μπαταρίες ετησίως. «Με την διαδικασία αυτή καταφέρνουμε να ανακτούμε διάφορα υλικά. Στο πρώτο στάδιο εστιάζουμε σε μέταλλα όπως το κοβάλτιο, τo νικέλιο, τo λίθιο και το μαγνήσιο» αναφέρει ο Τόμας Τιέτζε, επικεφαλής του τμήματος σχεδιασμού ανακύκλωσης στην Volkswagen.

Η Renault από την πλευρά της έχει αποφασίσει να ανακυκλώνει όλες τις μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων της αλλά προς το παρόν ο αριθμός τους είναι μικρός, περίπου 200 ετησίως. Η Renault συνεργάζεται για αυτό τον σκοπό με την γαλλική εταιρεία διαχείρισης αποβλήτων Veolia και την βελγική εταιρεία χημικών Solvay.

«Στοχεύουμε στο να καλύψουμε μεγαλύτερες ανάγκες από αυτές της Renault. Θα θέλαμε να καταφέρουμε να καλύψουμε το 25% της ζήτησης για ανακύκλωση μπαταριών αυτοκινήτων» δηλώνει ο Ζαν Φιλίπ Ερμίν, αντιπρόεδρος του τομέα στρατηγικού περιβαλλοντικού σχεδιασμού της Renault.

Ενδιαφέρον για την ανακύκλωση μπαταριών ηλεκτρικών αυτοκινήτων δείχνουν και επιστημονικοί φορείς όπως το Ινστιτούτο Φαραντέι στην Βρετανία. Το ινστιτούτο έχει δημιουργήσει το πρόγραμμα ReLiB που έχει στόχο την απλοποίηση των μεθόδων ανακύκλωσης των μπαταριών ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

«Οραματιζόμαστε μεθόδους πιο αποδοτικές και μικρότερου κόστους από τις σημερινές» δηλώνει ο Πολ Αντερσον, επικεφαλής ερευνητής του προγράμματος ReLiB στο πλαίσιο του οποίου θα εξεταστεί ανάμεσα στα άλλα και η ανάπτυξη αυτοματοποιημένων συστημάτων ανακύκλωσης των μπαταριών αλλά και η συμμετοχή ρομπότ σε αυτή την διαδικασία.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...