857
O μέγας Τζάρμους με τον Χρυσό Λέοντα | EPA/ETTORE FERRARI

Θρίαμβος του Τζιμ Τζάρμους στη Βενετία

Protagon Team Protagon Team 6 Σεπτεμβρίου 2025, 23:28
O μέγας Τζάρμους με τον Χρυσό Λέοντα
|EPA/ETTORE FERRARI

Θρίαμβος του Τζιμ Τζάρμους στη Βενετία

Protagon Team Protagon Team 6 Σεπτεμβρίου 2025, 23:28

Αν το φεστιβάλ της Βενετίας αποτελεί έναν «πιλότο» για τα Οσκαρ, καθώς ανοίγει τη λεγόμενη «σεζόν των βραβείων», τότε ο Τζιμ Τζάρμους είναι πλέον ένα ανέλπιστο φαβορί: το βράδυ του Σαββάτου, η χαμηλών τόνων ταινία «Father Mother Sister Brother», την οποία κανένας κριτικός δεν υπόλόγιζε για κάτι καλύτερο από ένα παρατεταμένο χειροκρότημα, τιμήθηκε με τον Χρυσό Λέοντα στο 82ο Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Βενετίας.

Η δραματική κομεντί του 72χρονου αμερικανού σκηνοθέτη «Πατέρας Μητέρα Αδελφή Αδελφός» εξερευνά τις οικογενειακές σχέσεις σε τρία κεφάλαια, μεταξύ Νιου Τζέρσι, Δουβλίνου και Παρισιού, έχοντας στο κάστινγκ της αστέρες πρώτου μεγέθους: Ανταμ Ντράιβερ, Κέιτ Μπλάνσετ, Τομ Γουέιτς, Σαρλότ Ράμπλινγκ…

«Σας ευχαριστώ που εκτιμήσατε την ήσυχη ταινία μας», είπε ο Τζάρμους. Η ταινία, αν και απέσπασε θετικές κριτικές, δεν ήταν φαβορί για το κορυφαίο βραβείο του φεστιβάλ. Η επιλογή της ταινίας του Τζάρμους για τον Χρυσό Λέοντα ήδη προκάλεσε κάποια σχόλια.

Άλλοι είπαν ότι ο Αλεξάντερ Πέιν, πρόεδρος της Κριτικής Επιτροπής και εκπρόσωπος του σύγχρονου ανεξάρτητου σινεμά των ΗΠΑ, τίμησε τον γκουρού του είδους. Άλλοι ότι η Μόστρα επέλεξε μια πολιτική ισορροπιών: διάλεξε για τον Χρυσό Λέοντα μια «ασφαλή» και απολιτική επιλογή και έσπρωξε στην τιμητική δεύτερη θέση την ταινία «Η φωνή της Χιν Ρατζάμπ» της Κάουτερ Μπεν Χάνια, που ήταν ένα εκβιαστικό συναισθημάτων και θυμού φιλμ για τη γενοκτονία στη Λωρίδα της Γάζας· το δράμα-ντοκιμαντέρ της τυνήσιας σκηνοθέτιδος θεωρείτο φαβορί αλλά τελικά έμεινε με τον Αργυρό Λέοντα.

Η ταινία της Μπεν Χάνια αναπαριστά ένα αληθινό γεγονός: η πεντάχρονη Χιντ Ρατζάμπ, εγκλωβισμένη σε ένα αυτοκίνητο που δέχτηκε βροχή από σφαίρες ισραηλινών στρατιωτών, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν και οι έξι συγγενείς της που επέβαιναν σε αυτό, καλεί για βοήθεια στο τηλεφωνικό κέντρο της παλαιστινιακής Ερυθράς Ημισελήνου. Το κορίτσι βρέθηκε νεκρό μέσα στο γαζωμένο από τις σφαίρες όχημα, πολλές ημέρες αργότερα.

Η Τυνήσια Κάουτερ Μπεν Χάνια με τον Αργυρό Λέοντα (EPA/ETTORE FERRARI)

Η ταινία, που διαρκεί μία ώρα και τριάντα λεπτά, διαδραματίζεται στο τηλεφωνικό κέντρο της Ερυθράς Ημισελήνου υπό συνθήκες έντασης ανάμεσα στην επιθυμία να διασωθεί το κοριτσάκι και την ανάγκη να τηρηθούν τα πρωτόκολλα έκτακτης ανάγκης και να μην κινδυνεύσουν οι διασώστες. Η σκηνοθέτης χρησιμοποιεί τις αυθεντικές εκκλήσεις σε βοήθεια της Χιντ αλλά γυρίζει τις σκηνές στο τηλεφωνικό κέντρο με παλαιστίνιους ηθοποιούς.

Ο διευθυντής της Μόστρα Αλμπέρτο Μπαρμπέρα είχε προβλέψει τον Ιούλιο ότι η ταινία θα είχε «ισχυρό αντίκτυπο στο κοινό», που της επιφύλαξε θερμή υποδοχή καθώς οι θεατές χειροκροτούσαν όρθιοι επί 24 λεπτά μετά την προβολή της, την Τετάρτη.

«Ο κινηματογράφος δεν μπορεί να φέρει πίσω τη Χιντ και να σβήσει τις ωμότητες που διαπράχθηκαν εναντίον της. Όμως μπορεί να διατηρήσει τη φωνή της (…) επειδή η ιστορία της δεν είναι η δική της. Είναι η τραγική ιστορία ενός λαού που υποφέρει από τη γενοκτονία την οποία επέβαλε μια εγκληματική ισραηλινή κυβέρνηση, η οποία δρα ατιμώρητη» είπε η σκηνοθέτης, παραλαμβάνοντας μέσα σε χειροκροτήματα το βραβείο.

Το βραβείο Σκηνοθεσίας πήγε στον Μπένι Σάφντι για την αμερικανική ταινία «The Smashing Machine» και το βραβείο σεναρίου στους Βαλερί Ντονζελί και Ζιλ Μαρσάν για τη γαλλική ταινία «A Pied D’Oeuvre».

Το ειδικό βραβείο της Επιτροπής απέσπασε η ταινία «Below the Clouds» του Τζιανφράνκο Ρόζι ενώ το βραβείο καλύτερου νέου/νέας ηθοποιού πήγε στη Λούνα Βέντλερ για το «Silent Friend».

Η Σιν Ζιλέι με το βραβείο καλύτερης ερμηνείας (EPA/ETTORE FERRARI)

Η κινέζα ηθοποιός Σιν Ζιλέι απέσπασε το βραβείο καλύτερης γυναικείας ερμηνείας του Φεστιβάλ της Βενετίας για την ταινία «Ο ήλιος ανατέλλει για όλους μας» του Κάι Σανγκτζούν, ένα έργο που επικεντρώνεται στη θυσία, την ενοχή και τα συναισθήματα δύο αποξενωμένων εραστών.

Ο υπέροχος Τόνι Σερβίλο με το βραβείο καλύτερης ανδρικής ερμηνείας στο 82ο φεστιβάλ της Βενετίας (EPA/RICCARDO ANTIMIANI)

Το βραβείο πρώτου ανδρικού ρόλου πήγε στον περίφημο Ιταλό Τόνι Σερβίλο για την ερμηνεία του στην ταινία «La Grazia» του Πάολο Σορεντίνο, όπου έπαιζε έναν ηλικιωμένο πρόεδρο της Ιταλίας που φτάνει στη λήξη της θητείας του.

Χωρίς βραβείο ο Λάνθιμος

Στα δικά μας, ο Γιώργος Λάνθιμος έμεινε για πρώτη φορά σε συμμετοχή του σε φεστιβάλ χωρίς βραβείο. Ο έλληνας κινηματογραφιστής παρουσίασε στη Βενετία τη «Βουγονία» με την Εμα Στόουν, αλλά δεν βραβεύτηκε ούτε για το σενάριο, για το οποίο θεωρείτο φαβορί – η επιτροπή επέλεξε το γαλλικό δράμα «À pied d’ oeuvre» της Βαλερί Ντονζελί.

Αυτό σημαίνει ότι για πρώτη φορά από το μακρινό 2009 και τον περίφημο «Κυνόδοντα» –που είχε τιμηθεί στις Κάννες με το βραβείο Ενα Κάποιο Βλέμμα (Un Certain Regard)–, ταινία του Γιώργου Λάνθιμου έφυγε από φεστιβάλ χωρίς βραβείο. Μέχρι και την εφετινή Μόστρα επτά ταινίες του Λάνθιμου που είχαν προβληθεί σε διαγωνιστικά τμήματα μεγάλων φεστιβάλ (Κάννες και Βενετία) είχαν πάρει βραβείο. Ενδεικτικά: οι «Αλπεις» είχαν βραβευτεί για το σενάριό τους στη Βενετία το 2011, ο «Αστακός» είχε πάρει το βραβείο της Κριτικής Επιτροπής στις Κάννες το 2015 κοκ.

Μετά την απονομή των βραβείων, ο Αλεξάντερ Πέιν επεσήμανε κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου της κριτικής επιτροπής ότι «η αδικία του να βρίσκεσαι στην κριτική επιτροπή ενός φεστιβάλ είναι να πεις ότι εκείνο είναι καλύτερο από το άλλο. Δεν είναι. Ολες οι ταινίες ήταν θαυμάσιες, απλώς κάποιες υπερτέρησαν άλλων και ας μην ξεχνάμε ότι δεν επιτρέπεται να δώσουμε βραβείο εξ ημισείας».

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...