Advertisement

553
Η ντίβα επιστρέφει στην σκηνή... χάρη στην τεχνολογία | BASE Hologram

Θαύμα! Η Κάλλας αναστήθηκε και κάνει τουρνέ

Κοσμάς Βίδος Κοσμάς Βίδος 22 Σεπτεμβρίου 2018, 09:49
Η ντίβα επιστρέφει στην σκηνή... χάρη στην τεχνολογία
|BASE Hologram

Θαύμα! Η Κάλλας αναστήθηκε και κάνει τουρνέ

Κοσμάς Βίδος Κοσμάς Βίδος 22 Σεπτεμβρίου 2018, 09:49

Σαράντα ένα χρόνια μετά το θάνατό της η Μαρία Κάλλας περιοδεύει σε όλο τον κόσμο και τραγουδά ξανά. Θαύμα ή ιεροσυλία; Αν εξετάσουμε από καθαρά επιστημονική πλευρά την επιστροφή της ντίβας, δεν μπορούμε να μην θαυμάσουμε τις απεριόριστες δυνατότητες που μας δίνει η τεχνολογία: δημιούργημά της είναι το ολόγραμμα της υψιφώνου που θα εμφανιστεί σε λίγες μέρες στη σκηνή για να ερμηνεύσει (χρησιμοποιώντας τις υπάρχουσες ηχογραφήσεις) άριες των Μπελίνι, Μπιζέ, Βέρντι και Πουτσίνι. Την ίδια στιγμή αυτή η hi tech νεκρανάσταση εκτός από ανατριχιαστική (το ολόγραμμα μιας νεκρής δεν παύει να είναι τρισδιάστατη εικόνα χωρίς ψυχή) μπορεί να χαρακτηριστεί και αήθης καθώς αφορά την εμπορική εκμετάλλευση ενός ονόματος, ενός ανθρώπου που δεν είχε δώσει τη συγκατάθεσή του για κάτι τέτοιο όσο βρισκόταν εν ζωή.

Δεν είναι μόνο η Κάλλας που επιστρέφει… ερήμην, δια του ολογράμματός της. Είναι και ο Μάικλ Τζάκσον και ο Φρανκ Ζάπα, και ο ράπερ Tupac, και η Μέριλιν Μονρόε, και ο Ρόι Ορμπισον, και ο Ρόνι Τζέιμς. Συνωστισμός ζωντανών – νεκρών της show biz στις μεγάλες σκηνές, με την ψυχαγωγία της νέας εποχής να αποκτά μακάβρια διάσταση. Και αν ο (εν ζωή) Λαρς Ούλριχ δηλώνει πως δεν θα είχε αντίρρηση για μια περιοδεία των «Metallica» δια των ολογραμμάτων τους, υπάρχουν πάντα και εκείνοι που θέτουν ηθικό ζήτημα, ειδικά όταν η ψηφιακή επιστροφή αφορά νεκρούς. Αλλά και εκείνοι που εύκολα ξεπερνάνε τους όποιους ενδοιασμούς όταν αρχίσει να ρέει το χρήμα. Σύμφωνα με δημοσιεύματα, οι διαχειριστές της περιουσίας της Μονρόε απαγόρευσαν την εκμετάλλευση του ολογράμματος της ηθοποιού σε εταιρία που ειδικεύεται στους «ψηφιακούς σταρ», θέτοντας έναν όρο: θα έδιναν την άδειά τους μόνο σε περίπτωση που θα μοιράζονταν τα κέρδη.

Το ολόγραμμα του Ρόι Ορμπισον επί σκηνής

Στο μεταξύ, και ενώ οι εταιρίες που εμπορεύονται ολογράμματα νεκρών ή και ζώντων καλλιτεχνών πληθαίνουν, το «Callas in concert», όπως είναι ο τίτλος των ρεσιτάλ της ψηφιακής υψιφώνου, ξεκινάει στις 23 Σεπτεμβρίου από την Καλιφόρνια για να συνεχιστεί σε διάφορες πολιτείες των ΗΠΑ, στο Μεξικό και να καταλήξει στην Ευρώπη, όπου το ολόγραμμα της ντίβας θα τραγουδήσει για το κοινό του Λονδίνου, του Άμστερνταμ, των Βρυξελλών, του Παρισιού, της Λιόν, της Βασιλείας και του Αμβούργου. Αποσπάσματα από το πρόγραμμα είχαν πρωτοπαρουσιαστεί στη Νέα Υόρκη, στις αρχές της χρονιάς, με τον κριτικό των «New York Times» να χαρακτηρίζει το θέαμα «εκπληκτικό, αλλά και παράλογο· παράξενα ελκυστικό, αλλά ταυτοχρόνως κιτς και γελοίο». Απομένει να δούμε πώς θα το υποδεχτεί το κοινό που θα πληρώσει εισιτήρια που σε ορισμένες περιπτώσεις (όπως στο Coliseum του Λονδίνου) φτάνουν και τα 140 ευρώ κατ΄ άτομο. Ολα αυτά εν αναμονή και της παγκόσμιας περιοδείας εικονικής πραγματικότητας που ανακοίνωσαν οι ABBA και η οποία θα ξεκινήσει μέσα στο 2019.

Οπως όλα δείχνουν, η εποχή που θα «νοικιάζουμε» για μερικές δεκάδες ευρώ το ολόγραμμα του αγαπημένου μας καλλιτέχνη προκειμένου να τραγουδήσει, να χορέψει, να απαγγείλει (και ποιος ξέρει τι άλλο να κάνει…) μόνο για εμάς, δεν είναι μακριά. Οσο τρελά διασκεδαστικό και αν φαίνεται αυτό, δεν παύει να αγγίζει τη νεκροφιλία. Και να επισύρει κίνδυνο διασυρμού εκείνων που δεν μπορούν να υπερασπιστούν πια τον εαυτό τους, και που από μια νέα σταδιοδρομία εν είδει ολογράμματος θα προτιμούσαν ακόμα και τη λήθη του θανάτου. Επί νεκρώ μη γέλα!