349
Η φιγούρα δεν ουρλιάζει στην πραγματικότητα, όπως είναι ευρέως διαδεδομένο | Nasjonalmuseet/Oslo

Τελικά, η φιγούρα στην «Κραυγή» του Μουνκ δεν ουρλιάζει

Protagon Team Protagon Team 22 Μαρτίου 2019, 22:20
Η φιγούρα δεν ουρλιάζει στην πραγματικότητα, όπως είναι ευρέως διαδεδομένο
|Nasjonalmuseet/Oslo

Τελικά, η φιγούρα στην «Κραυγή» του Μουνκ δεν ουρλιάζει

Protagon Team Protagon Team 22 Μαρτίου 2019, 22:20

Και αν τα γνωρίζαμε όλα λάθος σχετικά με την «Κραυγή» του Έντβαρντ Μουνκ, έναν από τους διασημότερους πίνακες στην ιστορία της παγκόσμιας τέχνης;

Οπως σημειώνει δημοσίευμα της βρετανικής Telegraph, η φιγούρα στο διάσημο έργο τέχνης δεν ουρλιάζει στην πραγματικότητα, όπως είναι ευρέως διαδεδομένο, αλλά αντιδρά σε μια κραυγή.

Σύμφωνα με το Βρετανικό Μουσείο του Λονδίνου, ο νορβηγός ζωγράφος κατέστησε σαφές τι ακριβώς συμβαίνει στον πίνακα σε επιγραφή σε μία ελάχιστα γνωστή εκδοχή του πίνακα, στην οποία ο διάσημος καλλιτέχνης είχε γράψει: «Ένιωσα την μεγάλη κραυγή στη φύση».

Σύμφωνα με την Τζούλια Μπάρτρουμ, επιμελήτρια της έκθεσης «Έντβαρντ Μουνκ: αγάπη και άγχος» στο Βρετανικό Μουσείο, από τις 11 Απριλίου έως τις 21 Ιουλίου, αυτό δείχνει πως η φιγούρα στο έργο ακούει την κραυγή αντί να την κάνει αυτή.

Ο Μουνκ ολοκλήρωσε τον πρώτο πίνακα της «Κραυγής» το 1893, αλλά έφτιαξε πολλές ακόμη εκδοχές, μια εκ των οποίων, η επίμαχη λιθογραφία, εκτίθεται στο μουσείο.

«Αυτή η σπάνια έκδοση της «Κραυγής» που προβάλλουμε στο Βρετανικό Μουσείο καθιστά σαφές ότι το πιο διάσημο έργο του Μουνκ απεικονίζει έναν άνθρωπο που ακούει μια κραυγή και όχι, όπως πολλοί υποθέτουν, έναν άνθρωπο που ουρλιάζει», τόνισε η Μπάρτρουμ.

Το σημείωμα του ίδιου του Mουνκ, κάτω δεξιά, στην λιθογραφία-εκδοχή του έργου που πρόκειται να εκτεθεί στο Βρετανικό Μουσείο. Φωτογραφία: KIRSTY O’CONNOR/PA WIRE

«Ο Μουνκ συμπεριέλαβε επίτηδες την λεζάντα σε αυτή την έκδοση για να περιγράψει πως η έμπνευσή του προήλθε από το άγχος που ένιωσε ξαφνικά καθώς περπατούσε σε ένα μονοπάτι στο Όσλο, ένα μέρος που μπορεί να επισκεφθεί κανείς ακόμη και σήμερα» πρόσθεσε η Μπάρτρουμ.

Ο καλλιτέχνης ήθελε να πει πως ο πίνακας αναδημιουργούσε την αίσθηση του πανικού που ένιωσε όταν ο ουρανός έγινε κατακόκκινος την ώρα που περπατούσε, σύμφωνα με την βρετανίδα επιμελήτρια.

«Δεν έχω καμιά αμφιβολία ότι αυτή η διάσημη φιγούρα αντιδρά στις εξωτερικές δυνάμεις της φύσης. Αυτό που μπορεί να συνεχίσει να αποτελεί θέμα συζήτησης είναι εάν για τον Μουνκ αυτές οι δυνάμεις ήταν πραγματικές ή ψυχολογικές» δήλωσε η Μπάρτρουμ, καταλήγοντας ωστόσο με νόημα πως «αυτή η χειρονομία θα είναι πάντα αναγνωρίσιμη από τους ανθρώπους ως ένδειξη απελπισίας».