Τάνκερ υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Κίνα. Τώρα οι ευρωπαϊκές αγορές είναι πιο ελκυστικές... | REUTERS/Chen Aizhu/File Photo/File Photo
Επικαιρότητα

Κρίση στην ενέργεια: Τα τάνκερ με LNG στρίβουν για Ευρώπη που πληρώνει όσο όσο

Η ενεργειακή κρίση στις ευρωπαϊκές αγορές –με την τιμή του φυσικού αερίου να έχει οκταπλασιαστεί σε λιγότερο από έναν χρόνο– έχει προκαλέσει ένα ασυνήθιστο φαινόμενο στη ναυσιπλοΐα: οι εφοπλιστές δίνουν εντολή στα δεξαμενόπλοια με υγροποιημένο αέριο –όπως στο ελληνικών συμφερόντων Minerva Chios – να μην πάνε στην Ασία, αλλά να βάλουν πλώρη για τη Μεσόγειο
Protagon Team

Την Τρίτη η τιμή του φυσικού αερίου έφτασε τα 179 ευρώ τη μεγαβατώρα –για να έχουμε μια τάξη μεγέθους στις 4 Ιανουαρίου 2021, η τιμή ήταν στα 18,25 ευρώ. Την Τετάρτη η τιμή… υποχώρησε στα 167 ευρώ ανά μεταβατώρα.

Αυτή η εφιαλτική για τους ευρωπαίους καταναλωτές κατάσταση –μια αύξηση που ξεπερνά το 800% από τις αρχές του έτους, με τις ανατιμήσεις να αποδίδονται στην εκτόξευση της ζήτησης για ενέργεια μετά το άνοιγμα της οικονομίας από την πανδημία και στο σκληρό γεωπολιτικό πόκερ που παίζει η Ρωσία, αλλά αυτό να μην αποτελεί παρηγοριά στους ανθρώπους που βλέπουν με τρόμο τους λογαριασμούς ενέργειας και ρεύματος– έχει προκαλέσει και ένα πρωτοφανές φαινόμενο: καράβια με υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) που είχαν ξεκινήσει για την Ασία αλλάζουν ρότα στη μέση του ταξιδιού τους με προορισμό τώρα την Ευρώπη όπου οι τιμές έχουν εκτοξευθεί.

Το φαινόμενο αυτό ανέδειξαν οι Financial Times, εξηγώντας ότι ενώ κατά το μεγαλύτερο μέρος της χρονιάς οι αγοραστές από την Κίνα, την Ιαπωνία και τη Νότια Κορέα είχαν πλειοδοτήσει εξασφαλίζοντας μεγάλα φορτία αμερικανικού LNG ώστε να τα χρησιμοποιήσουν για την παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος, τώρα οι Ευρωπαίοι εμφανίζονται διατεθημένοι να πληρώσουν όσο όσο.

Με τις αποθήκες να έχουν γεμίσει LNG στην ευρύτερη περιοχή της ανατολικής Ασίας, τα τάνκερ που ξεκίνησαν με αμερικανικό LNG από τον Κόλπο του Μεξικού με προορισμό τις ασιατικές αγορές, τώρα έχουν λάβει εντολή από τους πλοιοκτήτες να βάλουν πλώρη για την Ευρώπη ώστε να εξαργυρώσουν το πολύτιμο φορτίο τους σε υψηλότερες τιμές.

Ενώ τον Οκτώβριο και τον Νοέμβριο οι τιμές στην Ασία για τα LNG ήταν κατά πέντε δολάρια (ανά εκατομμύριο Βρετανικές Μονάδες Θερμότητας, Mmbtu) υψηλότερη από αυτές στην Ευρώπη, τώρα στην Ευρώπη πληρώνουν 48,5 δολάρια ανά Mmbtu, σε σύγκριση με 41 δολάρια ανά Mmbtu που είναι η τιμή στην Ασία.

«Οι υψηλές τιμές στην Ευρώπη έχουν προκαλέσει μια σειρά από σπάνιες κινήσεις πλοίων» παρατήρησε στους FT ο Αλεξ Φόλεϊ αναλυτής της αγοράς των δεξαμενοπλοίων LNG. Καταγράφηκε ακόμα και το πρώτο εδώ και πάνω από μια δεκαετία φορτίο αυστραλέζικου υγροποιημένου αερίου στην Ευρώπη.

Οι Financial Times περιέγραψαν ακόμα και την αλλαγή πλεύσης για το «Minerva Chios», ελληνικών συμφερόντων υπό σημαία Μάλτας τάνκερ LNG, το οποίο έπλεε ανοικτά της Ινδίας στις 15 Νοεμβρίου αλλά έκανε αναστροφή και τώρα βρίσκεται στη Διώρυγα του Σουέζ με προφανή προορισμό την Ευρώπη, όπως ανέφερε ο Αλεξ Φόλεϊ.