454
Ο επικεφαλής του Facebook Μαρκ Ζάκερμπεργκ που ενέκρινε προσωπικά πολλές από τις συμφωνίες | REUTERS/Charles Platiau/File Photo

Σκάνδαλο: Το Facebook άφηνε Microsoft, Netflix και Spotify να κοιτούν τα στοιχεία μας

Protagon Team Protagon Team 19 Δεκεμβρίου 2018, 14:00
Ο επικεφαλής του Facebook Μαρκ Ζάκερμπεργκ που ενέκρινε προσωπικά πολλές από τις συμφωνίες
|REUTERS/Charles Platiau/File Photo

Σκάνδαλο: Το Facebook άφηνε Microsoft, Netflix και Spotify να κοιτούν τα στοιχεία μας

Protagon Team Protagon Team 19 Δεκεμβρίου 2018, 14:00

Κανένα προσωπικό δεδομένο δεν είναι κρυφό στον κόσμο του Facebook όπου, παρά τα όσα υπόσχεται το δίκτυο, μεγάλες εταιρείες είχαν προνομιακή πρόσβαση σε στοιχεία που αφορούν τη δραστηριότητα των χρηστών.

Οι New York Times φέρνουν στο φως εκατοντάδες σελίδες εσωτερικών εγγράφων του Facebook στα οποία φαίνεται ότι για χρόνια – και σε κάποιες περιπτώσεις ως το καλοκαίρι του 2018 – εταιρείες όπως η Microsoft, η Apple και το Netflix διάβαζαν μηνύματα χρηστών, έβλεπαν τη δραστηριότητά τους και συνέλεγαν πολύτιμα στοιχεία για τη συμπεριφορά τους.

Την ώρα αυτής της πρωτοφανούς έκτασης παραβίαση των προσωπικών δεδομένων, οι υπεύθυνοι του Facebook, με πρώτο τον επικεφαλής Μαρκ Ζάκερμπεργκ διαβεβαίωναν ψευδώς ότι δεν υφίσταται κανένα τέτοιο ζήτημα.

Οι συμφωνίες μοιράσματος των δεδομένων, τονίζουν οι NYT, έγιναν για να επωφεληθούν αμοιβαία το Facebook και οι εταιρείες. Εξάλλου με πάνω από 2,2 δισ. χρήστες το Facebook έχει στα χέρια του έναν τεράστιο θησαυρό δεδομένων. Είναι σημαντικό ότι το Facebook δεν πούλησε ποτέ αυτά τα δεδομένα, κάτι που μάλλον θα προκαλούσε τεράστια κατακραυγή. Απλώς άφησε τις εταιρείες να τα δουν όσο τα χρειάζονταν και να τα αξιοποιήσουν, χωρίς να τις ρωτήσει πώς.

Μεταξύ άλλων, οι συμφωνίες προέβλεπαν ότι:

– Η Amazon είχε πρόσβαση στα ονόματα και τα στοιχεία των φίλων των χρηστών.

– Το Yahoo μέχρι και το καλοκαίρι του 2018, μπορούσε να παρακολουθεί σε πραγματικό χρόνο το timeline των χρηστών, παρά το ότι το Facebook δήλωνε ότι αυτό σταμάτησε εδώ και χρόνια.

– Το Facebook, αν κρίνουμε από τις απαντήσεις των υπευθύνων του στο εκτενές ρεπορτάζ, δεν θέλει να δώσει λεπτομερείς απαντήσεις – αλλά ούτε και σαφείς απαντήσεις.

– Η Apple είχε τη δυνατότητα να κρύβει από τους χρήστες του Facebook κάθε ένδειξη ότι οι συσκευές της εταιρείας ζητούν δεδομένα, όπως αριθμούς τηλεφώνων και στοιχεία επαφών. Αυτό σε παράβαση των ρυθμίσεων των χρηστών που είχαν απαγορεύσει κάθε μοίρασμα δεδομένων.

– Το Spotify, το Netflix ακόμη και η Royal Bank of Canada μπορούσαν να διαβάσουν, να γράφουν και να διαγράφουν(!) ιδιωτικά μηνύματα των χρηστών και να βλέπουν όλους τους συμμετέχοντες σε μια συζήτηση.

Σήμερα κάποιες από τις εταιρείες ισχυρίζονται ότι… δεν γνώριζαν ότι το Facebook τους είχε δώσει τόσο ευρείες δυνατότητες.

Οι «πελάτες» έπαιρναν το κομμάτι που τους ενδιέφερε και έπειτα έκαναν πιο ελκυστικό το Facebook για τους χρήστες των δικών τους προϊόντων. Αυτοί με τη σειρά τους – ανυποψίαστοι για όσα συνέβαιναν μεταξύ του δικτύου και των εταιρειών – χρησιμοποιούσαν το Facebook ακόμη περισσότερο.

Από το 2010 ως και το 2017 (αλλά και αργότερα σε κάποιες περιπτώσεις) περί τις 150 εταιρίες απέκτησαν πρόσβαση σε δεδομένα που κρατά για τους χρήστες του το Facebook. Είναι πολυεθνικές της πληροφορικής, δικτυακές πλατφόρμες όπως το Spotify και το Netflix, αλλά και μέσα ενημέρωσης ή και αυτοκινητοβιομηχανίες. Οι συμφωνίες είχαν συνήθως την επικύρωση του ίδιου του Ζάκερμπεργκ και του νο. 2 της εταιρείας, της Σέριλ Σάνμπεργκ.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...