681
Ο Βερλέν (αριστερά) με τον Ρεμπό (λεπτομέρεια του πίνακα του Ανρί Φαντέν-Λατούρ «Η άκρη του τραπεζιού» - 1872) | Wikipedia

Ρεμπό – Βερλέν: Οι «καταραμένοι ποιητές» συνεχίζουν να διχάζουν τη Γαλλία

Protagon Team Protagon Team 14 Σεπτεμβρίου 2020, 22:20
Ο Βερλέν (αριστερά) με τον Ρεμπό (λεπτομέρεια του πίνακα του Ανρί Φαντέν-Λατούρ «Η άκρη του τραπεζιού» - 1872)
|Wikipedia

Ρεμπό – Βερλέν: Οι «καταραμένοι ποιητές» συνεχίζουν να διχάζουν τη Γαλλία

Protagon Team Protagon Team 14 Σεπτεμβρίου 2020, 22:20

Θα ενωθούν ξανά, μετά θάνατον, ο Αρθούρος Ρεμπό και ο Πολ Βερλέν;

Η υπουργός Πολιτισμού της Γαλλίας, έπειτα από αίτημα μιας ομάδας γάλλων διανοουμένων, επιθυμεί να μεταφέρει τα λείψανα των δύο αυτών ποιητών στο Πάνθεον, το μαυσωλείο που φιλοξενεί τα λείψανα διακεκριμένων φιλοσόφων, ποιητών και πολιτικών, όπως ο Βολτέρος, ο Ζαν-Ζακ Ρουσό, ο Βικτόρ Ουγκώ και ο Εμίλ Ζολά.

Η Ροσελίν Μπασελό, αν και δεν υπέγραψε προσωπικά στο αίτημα των συμπατριωτών της, τους υποσχέθηκε ότι θα παλέψει μαζί τους για την ευόδωση του στόχου τους και μάλιστα θα απευθυνθεί προσωπικά για τον λόγο αυτό και στον ίδιο τον γάλλο πρόεδρο Εμανουέλ Μακρόν, ανέφερε το υπουργείο στο AFP.

«Θα ήταν σωστό να γιορτάσουμε τη μνήμη τους σήμερα ενώνοντάς τους ξανά στο Πάνθεον, μαζί με άλλες σπουδαίες λογοτεχνικές προσωπικότητες», αναφέρει το αίτημα που παρέδωσαν στην υπουργό δεκάδες επιφανείς Γάλλοι, στους οποίους περιλαμβάνονται ο πρώην υπουργός Πολιτισμού Ζακ Λανγκ, ο πρώην δήμαρχος του Παρισιού Μπερτράν Ντελανοέ και ο σκηνοθέτης Oλιβιέ Πι.

«Η επανένωση αυτών των δύο ποιητών, που ήταν και εραστές, στο Πάνθεον, θα είχε μια σημασία που δεν είναι μόνο ιστορική ή λογοτεχνική, αλλά και βαθιά σύγχρονη», δήλωσε η Μπασελό προ ημερών στο περιοδικό Le Point.

Ωστόσο, μόνο ο ίδιος ο πρόεδρος μπορεί να αποφασίσει για τη μεταφορά προσωπικοτήτων στο Πάνθεον και ο Mακρόν χρησιμοποίησε αυτήν την εξουσία το 2018 για να αποδώσει στη Σιμόν Βέιλ, την πρώην γαλλίδα υπουργό που επέζησε του Ολοκαυτώματος, την υπέρτατη τιμή να ταφεί εκεί, δίπλα στους «τιτάνες» της γαλλικής διανόησης.

Το Πάνθεον (Wikipedia)

Ούτως ή άλλως, πάντως, το αίτημα «σκοντάφτει» στους απογόνους δύο εκ των πιο επιδραστικών ποιητών της Γαλλίας –απόδειξη ότι περίπου 150 χρόνια μετά τη σχέση τους, η ερωτική σχέση του Ρεμπό με τον πασίγνωστο, τότε, και κατά 12 χρόνια μεγαλύτερό του Πολ Βερλέν, εξακολουθεί να διχάζει: τότε τα «χρηστά ήθη», σήμερα την κοινή γνώμη.

Αρχικά, η οικογένεια του Ρεμπό εξέφρασε τις σοβαρές αντιρρήσεις της.

«Η ζωή του Ρεμπό ούτε ξεκίνησε ούτε τελείωσε με τον Βερλέν. Αν βρεθούν μαζί στο Πάνθεον, όλοι θα νομίσουν ότι ήταν απλώς δύο ομοφυλόφιλοι και τίποτε άλλο», δηλώνει η Ζακλίν Ρισιέ – Ρεμπό, η τελευταία απόγονος της οικογένειας του σπουδαίου αυτού «καταραμένου» ποιητή.

Μένει τώρα να δούμε αν ο πρόεδρος Μακρόν θα δώσει το «πράσινο φως», προκειμένου τα λείψανα των δύο ποιητών να περάσουν το κατώφλι του Πανθέου, εκεί όπου είναι χαραγμένη η διάσημη επιγραφή «Aux grands hommes la patrie reconnaissante», δηλαδή «Στους σπουδαίους άνδρες της, η πατρίδα ευγνωμονούσα».

«Η άκρη του τραπεζιού» (1872) του Ανρί Φαντέν-Λατούρ: Βερλέν και Ρεμπό εικονίζονται στην άκρη αριστερά

Το κοινωνικό σκάνδαλο από τη σχέση των δύο ανδρών ήταν, στα τέλη του 19ου αιώνα, τόσο βαρύ και έντονο, ώστε ακόμη και το συνήθως εξαιρετικά προοδευτικό σε αυτά τα θέματα Παρίσι αδυνατούσε να το αποδεχτεί.

Ειδικά για τον Βερλέν, καθώς ήταν παντρεμένος και είχε και δικά του παιδιά.

Νιόπαντρος ακόμη, ο 30χρονος Βερλέν άρχισε να αλληλογραφεί με τον Ρεμπό και τον κάλεσε να μείνει στο σπίτι του.

Το άξεστο χωριατόπαιδο από τη γαλλική επαρχία μπήκε στο σπίτι του και από τότε οι δύο άνδρες συνήψαν μια μακρά, έντονη και συχνά βίαιη ερωτική σχέση, εν αγνοία της οικογένειας του Βερλέν.

Με κοινό τους γνώμονα το «dérèglement de tous les sens», δηλαδή «την απορρύθμιση όλων των αισθήσεων», οι δυο τους μεθούσαν συνεχώς, έπαιρναν ναρκωτικά και μπλέκονταν σε καβγάδες – συνήθως μεταξύ τους.

Μια βραδιά στο παρισινό «Café du Rat Mort», ο Ρεμπό είπε στον Βερλέν: «Απλωσε το χέρι σου πάνω στο τραπέζι. Θέλω να κάνω ένα πείραμα».

Ο Βερλέν το άπλωσε και τότε ο Ρεμπό έβγαλε έναν σουγιά από την τσέπη του και του χάραξε επανειλημμένως τα χέρια.

Ο Βερλέν έφυγε από το καφέ εξοργισμένος, αλλά ο Ρεμπό τον ακολούθησε και τον μαχαίρωσε ξανά!

Η βία ανάμεσά τους κορυφώθηκε όταν ο Βερλέν πυροβόλησε τον Ρεμπό τρεις φορές, τραυματίζοντάς τον στον καρπό.

Λίγες ημέρες αργότερα, ο Βερλέν τον απείλησε πάλι στον σταθμό του τρένου, οπότε ο Ρεμπό ζήτησε τη βοήθεια ενός αστυφύλακα και ο Βερλέν καταδικάστηκε σε δύο χρόνια καταναγκαστική εργασία.

Ο Ρεμπό εκ των υστέρων θέλησε να αποσύρει τη μήνυση, αλλά ήταν αργά.

Τόσο για την υπόθεση, όσο και για τη σχέση τους, καθώς χώρισαν λίγο αργότερα.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News