Παριζιάνα αμέριμνη στο ηλεκτρικό πατίνι της - σύντομα θα χρειαστεί να ακολουθήσει κανόνες | EPA/CHRISTOPHE PETIT TESSON
Επικαιρότητα

Πώς το Παρίσι επιχειρεί να βάλει τάξη στο χάος με τα ηλεκτρικά πατίνια

Η γαλλική πρωτεύουσα καθιερώνει χάρτα καλής συμπεριφοράς για το ανεξέλεγκτο ως σήμερα τοπίο της μικροκινητικότητας, ενώ δεν θα αργήσουν και τα μέτρα από την Πολιτεία. Επαρκούν όμως;
Protagon Team

Το Παρίσι ήταν μία από τις πρώτες πόλεις στην Ευρώπη όπου κυκλοφόρησαν εδώ και ένα χρόνο τα ηλεκτρικά πατίνια, πριν κατακλύσουν τη Γηραιά Ηπειρο και φυσικά και την Αθήνα. Είναι πλέον μία από τις πρώτες που θα πάρει μέτρα.

Στους δρόμους της γαλλικής πρωτεύουσας κυκλοφορούν πλέον 15.000 με 20.000 ηλεκτρικά πατίνια, αλλά η κατάσταση μπορεί να περιγραφεί μόνο σαν «χάος». Τα ατυχήματα, που κάποιες φορές είναι σοβαρά, δεν λείπουν ενώ πεζοί και οδηγοί αναγκάζονται να κάνουν συνεχώς ελιγμούς για να τα αποφύγουν.

Η δήμαρχος Αν Ινταλγκό και οι υπηρεσίες της μάλλον βλέπουν το φαινόμενο σαν αναγκαίο κακό που θέλει ρύθμιση.

Το Παρίσι, γράφει ο Monde, δεν θα φτάσει ως την απαγόρευση των οχημάτων, αλλά σε ένα πρώτο στάδιο θα βάλει κανόνες. Από τον Απρίλιο ισχύει απαγόρευση κυκλοφορίας πάνω στα πεζοδρόμιο με πρόστιμο που φτάνει τα 135 ευρώ, ενώ στα 35 ευρώ είναι το πρόστιμο για την στάθμευση που ενοχλεί. Στο μέλλον μπορεί να υπάρξει και νομοθετική παρέμβαση.

Σήμερα 13 Μαΐου υπογράφεται μία χάρτα καλής συμπεριφοράς με τις εταιρείες που έχουν τέτοια οχήματα (Dott, Lime, Bird, Voi, Bolt, Jump, Flash και άλλες, συνολικά είναι πάνω από 10).

Οι εταιρείες –ή μάλλον οι χρήστες τους– οφείλουν τουλάχιστον να παρκάρουν τα σκούτερ σε προκαθορισμένα σημεία και να μην τα παρατούν όπου βρουν. Ως το τέλος του έτους η πόλη θα ορίσει περίπου 2.500 σημεία στάθμευσης τα οποία δεν θα ενοχλούν τους πεζούς, για παράδειγμα ανάμεσα σε δύο δέντρα.

Πρέπει ακόμη οι εταιρείες να νουθετήσουν τους πελάτες τους. Σύμφωνα με τη χάρτα, οφείλουν να παρακινήσουν τους πελάτες να χρησιμοποιούν κράνος, αλλά και να προσέχουν για τους πεζούς. Καλούνται ακόμη να λαμβάνουν από τους πελάτες μια βεβαίωση ότι είναι ενήλικοι και ότι χρησιμοποιούν σωστά το μέσο.

Υπό συζήτηση στο Παρίσι είναι και ένας φόρος 50-60 ευρώ ανά όχημα για το δικαίωμα στάθμευσης. Στόχος να μην κατακλυστεί  η πόλη από πατίνια όσο θα προσπαθεί να βάλει μια τάξη.

Η χάρτα του Παρισιού είναι ένα βήμα αλλά μάλλον δεν επαρκεί. Το επόμενο βήμα μπορεί να γίνει από το κράτος, με αυστηρότερη νομοθεσία που θα εντάξει τα πατίνια στις διατάξεις του ΚΟΚ και θα επιβάλει κράνος, τουλάχιστον σε χρήστες κάτω των 12 ετών. Και βέβαια όριο ταχύτητας τα 25 χιλιόμετρα την ώρα.