480
737 MAX : Τα αεροσκάφη του συγκεκριμένου τύπου παραμένουν καθηλωμένα εδώ και σχεδόν ένα χρόνο | REUTERS/Lindsey Wasson/File Photo

Πώς τα στελέχη της Boeing «έθαβαν» το 737 Max – «Είναι σαν να το σχεδίασαν κλόουν!»

Protagon Team Protagon Team 11 Ιανουαρίου 2020, 09:59
737 MAX : Τα αεροσκάφη του συγκεκριμένου τύπου παραμένουν καθηλωμένα εδώ και σχεδόν ένα χρόνο
|REUTERS/Lindsey Wasson/File Photo

Πώς τα στελέχη της Boeing «έθαβαν» το 737 Max – «Είναι σαν να το σχεδίασαν κλόουν!»

Protagon Team Protagon Team 11 Ιανουαρίου 2020, 09:59

Μια πρωτοφανή εικόνα χάους, σύγχυσης και ανησυχίας στο εσωτερικό της Boeing δείχνουν εκατοντάδες μηνύματα στελεχών της εταιρείας με επίκεντρο τα αεροσκάφη τύπου 737 Max, το μοντέλο που προωθούσε συστηματικά η εταιρεία, πριν από δύο δυστυχήματα μέσα σε λίγους μήνες κατά τα οποία σκοτώθηκαν 346 άνθρωποι.

Στα ωμά όσο και γλαφυρά σχόλιά τους οι υπεύθυνοι της εταιρείας χλευάζουν το μοντέλο, την εταιρεία τους, την FAA (την αμερικανική Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας) και ξένους εποπτικούς φορείς. Αποκαλύπτουν ακόμη ότι στην εταιρεία κυριαρχούσε η κουλτούρα των επιθετικών περικοπών του κόστους.

Ολα τα 737 Max παραμένουν καθηλωμένα στο έδαφος από τον Μάρτιο του 2019, όταν έγινε το δυστύχημα με το αεροσκάφος της Ethiopian Airlines, πέντε μήνες έπειτα από εκείνο — υπό πανομοιότυπες συνθήκες — της Lion Air στην Ινδονησία. Και στις δύο περιπτώσεις το πρόβλημα εντοπίστηκε στο λογισμικό που ουσιαστικά έπαιρνε τον έλεγχο του αεροσκάφους από τα χέρια των πιλότων με μοιραία αποτελέσματα.

Γράφουν, μεταξύ άλλων, τα στελέχη ότι το αεροσκάφος «σχεδιάστηκε από κλόουν που με τη σειρά τους επιβλέπονται από μαϊμούδες». «Κλόουν» – με έναν περισσότερο ελληνικό τρόπο θα τους λέγαμε «καραγκιόζηδες» – είναι οι σχεδιαστές του αεροσκάφους και «μαϊμούδες» η FAA.

Σε ένα από τα μηνύματα, το οποίο στάλθηκε στις 8 Φεβρουαρίου 2018 (πολλούς μήνες πριν από τα δυστυχήματα), ένας εργαζόμενος της Boeing ρωτάει έναν συνάδελφό του: «Θα επιβίβαζες την οικογένειά σου σ’ ένα Max; Γιατί εγώ δεν θα το έκανα». Ελαβε την μονολεκτική απάντηση: «Οχι».

Μιλούν ακόμη για «συστημικά προβλήματα» στην εταιρεία και για διοίκηση που σπρώχνει στην υλοποίηση στόχων περίπου χωρίς να καταλαβαίνει τι της γίνεται.

Αλλού οι συντάκτες (που συχνά είναι ανώνυμοι) γίνονται εξομολογητικοί. «Ακόμη δεν με συγχώρεσε ο Θεός για το κουκούλωμα που έκανα πέρυσι. Δεν μπορώ να το ξανακάνω, θα κλείσουν οι πύλες του Παραδείσου», έγραφε υπάλληλος το 2018, χωρίς να αναφέρει τι ήταν αυτό που συγκάλυψε.

Κάποια από τα μηνύματα αποκαλύπτουν ιδίως τις προσπάθειες και τις πιέσεις που άσκησε η Boeing για να αποφύγει την επανεκπαίδευση των πιλότων σε προσομοιωτές πτήσεων και η πιστοποίησή τους εκ νέου — μια πανάκριβη και χρονοβόρα διαδικασία — ως προϋπόθεση για την πτήση με το 737 MAX. «Δεν θα το επιτρέψουμε, θα πάμε ενάντια σε κάθε εποπτική Αρχή που θα προσπαθήσει να το κάνει αυτό προϋπόθεση», γράφει ένα μήνυμα.

Η κατασκευάστρια εταιρεία άλλαξε στάση μόλις αυτή την εβδομάδα, ανακοινώνοντας πως προτείνει οι πιλότοι να εκπαιδευθούν σε προσομοιωτές και να πιστοποιηθούν εκ νέου πριν ξαναρχίσουν οι πτήσεις των 737 MAX. Πρόκειται για στροφή 180 μοιρών σε σχέση με τη στάση που τηρούσε μέχρι τώρα, ότι δηλαδή αρκούσε μια εκπαίδευση σε υπολογιστή, διότι ο νέος τύπος ήταν παρόμοιος με το 737 NG.

Η FAA ανέφερε πάντως ότι τα μηνύματα που δόθηκαν στη δημοσιότητα για λόγους διαφάνειας από την εταιρεία δεν εγείρουν νέες ανησυχίες για την ασφάλεια του αεροπλάνου, αν και «ο τόνος και η γλώσσα που περιέχεται σ’ αυτά απογοητεύουν». Η διεύθυνση της εταιρείας σχολίασε ότι τα μηνύματα «δεν αντανακλούν την εταιρεία που είμαστε και χρειάζεται να είμαστε και είναι εντελώς απαράδεκτα».

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...