281
|

“Ο τάφος του Κικέρωνα”, Νίκος Ι. Μεγαδούκας (Περίπλους)

Avatar Αννα Λυδάκη 20 Ιανουαρίου 2012, 08:50

“Ο τάφος του Κικέρωνα”, Νίκος Ι. Μεγαδούκας (Περίπλους)

Avatar Αννα Λυδάκη 20 Ιανουαρίου 2012, 08:50

Ο Ν.Ι. Μεγαδούκας από το 1982 εργάζεται ως πολιτικός συντάκτης, όπως αναφέρεται στο σύντομο βιογραφικό που παρατίθεται στο βιβλίο, και Ο τάφος του Κικέρωνα είναι το πρώτο του μυθιστόρημα.

Μολονότι ο ίδιος χαρακτηρίζει το έργο του πολιτικό μυθιστόρημα, οπωσδήποτε δεν είναι μόνο αυτό. Ο συγγραφέας παρουσιάζει μια ιστορική πραγματικότητα, τη μοίρα των Βαλκανίων μετά την πτώση του Κομμουνισμού, όπως τη βιώνουν οι ήρωές του που συναντιούνται, χάνονται και ξαναβρίσκονται σε διάφορες πόλεις της Ευρώπης: Ο Άγγελος Αξιώτης που αναζητά κρυμμένους κώδικες, η Ηρώ που ματαίως προσπάθησε να σβήσει 20 χρόνια γάμου με εννιά λέξεις, ο Νίκος ο χοντρός που «πέταξε», ο Παύλος που σπάει κώδικες και αντλεί πληροφορίες, η ερωμένη Χριστίνα με τα αγορίστικα μαλλιά και σύζυγος στρατιωτικού ακολούθου, η νεαρή επιστήμων Μυρτώ, ανέλπιστη ερωτευμένη βοηθός, η μαχητική Έλενα Γκρίμποβιτς, ο Φράνιο από το Βελιγράδι που έγινε Φρανκ μετά τον θάνατο του Στρατάρχη, ο παλιός παρτιζάνος Ντούσαν Καταλίνσκι, το μεγάλο αφεντικό Χάινριχ Μάλινγκερ…

Οι ήρωες του Μεγαδούκα είναι εξόριστοι ηγέτες που συνωμοτούν, ξεπεσμένες δυναστείες που επιθυμούν την παλινόρθωση και νικημένοι στρατιώτες, άνθρωποι γελασμένοι από τα όνειρά τους που αναζητούν διεξόδους, ενώ έρωτες και πάθη τους «απορυθμίζουν». Το βάρος της ιστορίας καθορίζει τις πορείες τους και η αλλαγή των ονομάτων (Λένινγκραντ – Αγία Πετρούπολη) δεν φαίνεται να συνάδει πάντα με την αλλαγή νοοτροπιών και στάσεων.

Ο Τάφος του Κικέρωνα είναι ένα πολυπρόσωπο έργο που προσφέρεται για ποικίλες προσεγγίσεις, ιστορικές, κοινωνιολογικές, ψυχαναλυτικές. Κυρίως όμως είναι ένα συναρπαστικό μυθιστόρημα με  έξοχη σκιαγράφηση χαρακτήρων και ρέουσα γλώσσα που διαβάζεται απνευστί. Οι αναδρομές στο παρελθόν του Αξιώτη και στον θάνατο του πατέρα είναι από τις ωραιότερες του βιβλίου.
 

*Η Άννα Λυδάκη είναι Αν. καθηγήτρια του Παντείου Πανεπιστημίου.

Προηγούμενα άρθρα της Άννας Λυδάκη

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News