1032
Η Μαρία Κάλλας με τον Αριστοτέλη Ωνάση, η ίδια στη Σκάλα του Μιλάνου και, επάνω, με την οικογένειά της | CreativeProtagon

Μαρία Κάλλας: Μια βασανισμένη ζωή πίσω από το λούστρο της ντίβας

Protagon Team Protagon Team 12 Απριλίου 2021, 21:15
Η Μαρία Κάλλας με τον Αριστοτέλη Ωνάση, η ίδια στη Σκάλα του Μιλάνου και, επάνω, με την οικογένειά της
|CreativeProtagon

Μαρία Κάλλας: Μια βασανισμένη ζωή πίσω από το λούστρο της ντίβας

Protagon Team Protagon Team 12 Απριλίου 2021, 21:15

Η μητέρα της την εκβίαζε για να τη αποσπάσει χρήματα, ο σύζυγός της Τζοβάνι Μπατίστα Μενεγκίνι την κατέκλεψε και ο Αριστοτέλης Ωνάσης παραλίγο να τη σκοτώσει. Το κοινό σε όλο τον κόσμο λάτρεψε την κορυφαία σοπράνο όλων των εποχών, στα παρασκήνια, όμως, η Μαρία Κάλλας  δεν γνώρισε ποτέ την πραγματική αγάπη. Μάλιστα, η ζωή της ήταν ακόμη πιο τραγική από όσο πιστεύαμε μέχρι τώρα.

Εχοντας πρόσβαση σε αδημοσίευτη αλληλογραφία της Μαρίας Κάλλας και άλλο υλικό, η Λίντσι Σπενς έγραψε μια νέα βιογραφία της ντίβας «Cast a Diva: The Hidden Life of Maria Callas», η οποία αναμένεται να κυκλοφορήσει την 1η Ιουνίου. Σύμφωνα με δημοσίευμα του Guardian, το βιβλίο της Σπενς ρίχνει φως στα βάσανα του γάμου της κορυφαίας ντίβας, την κακοποίηση που υπέστη από τον Ωνάση και τη σεξουαλική παρενόχληση από τον διευθυντή ενός από τα σημαντικότερα κονσερβατόρια του κόσμου.

Η Σπενς είπε ότι οι επιστολές για τον Ωνάση, αποκαλύπτουν την τρομακτική εμπειρία που βίωσε, ειδικά το 1966, όταν εκείνος απείλησε τη ζωή της ασκώντας της σωματική βία: «Υπάρχουν επίσης τρομακτικές πληροφορίες από το ημερολόγιο ενός από τα πιο στενά φιλικά της πρόσωπα, που περιγράφουν λεπτομερώς τον τρόπο με τον οποίο ο Ωνάσης την νάρκωνε, κυρίως για σεξουαλικούς λόγους, κάτι που σήμερα χαρακτηρίζουμε ως date rape (βιασμός σε ραντεβού)», αναφέρει η συγγραφέας.

Η Κάλλας γράφει εμπιστευτικά στη γραμματέα της: «Δεν θα ήθελα [ο Ωνάσης] να μου τηλεφωνήσει και να αρχίσει ξανά να με βασανίζει».

Και σε απόγνωση για τον γάμο της με τον Μενεγκίνι αποκαλύπτει: «Ο σύζυγός μου εξακολουθεί να με ενοχλεί και αφού με λήστεψε. Πήρε περισσότερα από τα μισά χρήματά μου, βάζοντας τα πάντα στο όνομά του από τότε που παντρευτήκαμε… ήμουν ανόητη… για να τον εμπιστευτώ». Στο γράμμα της τον περιγράφει σαν «παράσιτο», που «περνιέται για εκατομμυριούχος ενώ δεν έχει δεκάρα».

Με τον Tζοβάνι Μπατίστα Μενεγκίνι στο σπίτι τους στο Μιλάνο, το 1957 (Federico Patellani/Lombardia Beni Culturali/WIkipedia)

Σε άλλο γράμμα της η Κάλλας αναφέρεται στον τότε πρόεδρο της Σχολής Μουσικής Juilliard στη Νέα Υόρκη, έναν παντρεμένο άντρα, που έστρεψε τη σχολή εναντίον της και εμπόδισε την επιστροφή της για το επόμενο εξάμηνο επειδή απέρριψε το ερωτικό του κάλεσμα: «Ο Πίτερ Μένιν με ερωτεύτηκε. Επειδή, φυσικά, δεν ένιωθα το ίδιο για εκείνον, είναι εναντίον μου», έγραψε στον νονό της.

Η Σπενς είχε «πρόσβαση σε τρεις τεράστιες συλλογές, που κληροδοτήθηκαν σε διάφορα αρχεία το 2019 και, μέχρι σήμερα, δεν έχουν δημοσιευτεί ποτέ. Μεταξύ των σημειώσεων υπάρχουν επιστολές της Κάλλας που αποκαλύπτουν τις βαθύτερες σκέψεις της».

Η μεγάλη ντίβα γεννήθηκε στις 3 Δεκεμβρίου 1923 στη Νέα Υόρκη από έλληνες μετανάστες γονείς και πέθανε το 1977 στο Παρίσι, σε ηλικία 53 ετών. Μετά το διαζύγιο των γονιών της, το 1937, η Κάλλας εγκαταστάθηκε με τη μητέρα της και την μεγαλύτερη αδελφή της στην Αθήνα. Και στη νέα βιογραφία της υπάρχουν τώρα αποκαλύψεις για την οδυνηρή παιδική ηλικία της: «Η Κάλλας μισούσε τη μητέρα της, η οποία εκδιδόταν στη διάρκεια του πολέμου, επειδή προσπάθησε να την προωθήσει σε Ναζί στρατιώτες», λέει η Σπενς.

Αργότερα, η μητέρα της Κάλλας πούλησε ιστορίες στον Τύπο και την εκβίαζε για να κρατήσει το στόμα της κλειστό: «Ξέρεις τι κάνουν οι ηθοποιοί του κινηματογράφου με ταπεινή προέλευση μόλις γίνουν πλούσιοι; Τον πρώτο μήνα ξοδεύουν τα πρώτα τους χρήματα για να φτιάξουν ένα σπίτι για τους γονείς τους και να τους “κακομάθουν” με πολυτέλειες … Εσύ τι έχεις να πεις, Μαρία;», έγραψε στην κόρη της. Και εκείνη γράφει σε κάποια από τις επιστολές της: «Αν πριν από πολύ καιρό ήταν πραγματική μητέρα για μένα, θα την είχα φροντίσει».

Ούτε, όμως, ο πατέρας της ήταν καλύτερος, λέει η Σπενς: «Της έγραψε ένα γράμμα, προσποιούμενος ότι πέθαινε σε ένα φτωχό νοσοκομείο σε μια προσπάθεια να της αποσπάσει χρήματα. Στην πραγματικότητα, είχε μια ασήμαντη ασθένεια».

Η ντίβα (δεύτερη από αριστερά) σε παιδική ηλικία με την οικογένεια της (Fonds de Dotation Maria Callas)

Η Κάλλας αποκάλυψε: «Έχω βαρεθεί τον εγωισμό και την αδιαφορία των γονιών μου απέναντί ​​μου… Δεν θέλω άλλη σχέση. Ελπίζω οι εφημερίδες να μην το πιάσουν. Τότε θα καταραστώ πραγματικά την ώρα και τη στιγμή που είχα γονείς».

Το υλικό ρίχνει επίσης φως στην αντίπαλό της, τη μεγάλη σοπράνο Ρενάτα Τεμπάλντι, την οποία είχε υποτιμήσει παρομοιάζοντας τις φωνές τους με τη σαμπάνια και την Coca-Cola αντίστοιχα, ενώ η Τεμπάλντι κατηγόρησε τον Κάλλας ότι δεν είχε καρδιά. Όμως, και οι δύο απέδωσαν την υποτιθέμενη διαμάχη τους της δεκαετίας του 1950, σε μύθο που δημιούργησαν τα ΜΜΕ. Η Κάλλας επέμεινε ότι στην πραγματικότητα είχε πει κονιάκ και όχι Coca-Cola, λέγοντας σε μια συνέντευξη ότι θα ήθελε να έχει τη φωνή της Τεμπάλντι και η Τεμπάλντι περιέγραψε τη φωνή της Κάλλας ως «άριστη».

Ωστόσο τώρα έρχεται το φως της δημοσιότητας μια αδημοσίευτη επιστολή στην οποία η Κάλλας γράφει για την Τεμπάλντι ότι «είναι άσχημη και πονηρή»…

Το ίδιο γράμμα, του 1957, αποκαλύπτει ότι η απέχθεια της Ελληνοαμερικανίδας για την Ιταλίδα συνάδελφό της, έκανε την Κάλλας να την κατηγορήσει ότι απέκτησε φήμη μέσω του «να είναι αντίπαλος μου». Την κατηγόρησε επίσης ότι χρησιμοποίησε την (ανύπαρκτη) καρδιακή προσβολή της μητέρας της για να προωθήσει την καριέρα της μετά την ακύρωση της εμφάνισής της στην Metropolitan Opera.

Με τον ιταλό τενόρο Τζουζέπε ντι Στέφανο το 1957 (EPA/ANSA/ARCHIVIO)

Το μέχρι τώρα αδημοσίευτο υλικό δίνει επίσης νέες πληροφορίες για τα προβλήματα υγείας της σοπράνο, τα οποία επηρέασαν τις παραστάσεις της τη δεκαετία του 1960, και για την εξάρτησή της από ουσίες. Αρκετές φορές έχασε τη φωνή της. Η Σπενς λέει: «Εντόπισα τον νευρολόγο που την φρόντιζε πριν από τον θάνατό της. Η Κάλλας υπέφερε από μια νευρομυϊκή διαταραχή τα συμπτώματα της οποίας άρχισαν τη δεκαετία του 1950, αλλά οι γιατροί έλεγαν ότι ήταν “τρελή”». Η διαταραχή εξηγεί την απώλεια της φωνής της, πράγμα που επηρέασε αρνητικά την καριέρα της.

Ο θάνατος της Κάλλας είναι η τελευταία οδυνηρή ιστορία της βασανισμένης ζωής της. «Μόνη στο διαμέρισμά της στο Παρίσι, περίμενε από την αδερφή της Τζάκι (με την οποία η σχέση της ήταν απόμακρη) και τη στενή φίλη της, Βάσω Δεβετζή, να της προμηθεύουν [παυσίπονα]. Η ζωή της ήταν γεμάτη τραγωδίες, αλλά ήθελα να της δώσω πίσω τη φωνή της», υποστηρίζει η νέα βιογράφος της.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News