| CreativeProtagon/Shutterstock/IMDb
Επικαιρότητα

Φράνσις Φορντ Κόπολα: «Υπάρχει ζωή στον πλανήτη “σινεμά”»

«Η ανταπόκριση του κοινού μέσα σε ένα θέατρο άντεξε στον χρόνο, από την εποχή του Αισχύλου, του Σοφοκλή και του Ευριπίδη, μιλάμε για τρεις χιλιάδες χρόνια πριν» επεσήμανε ο πατέρας του «Νονού» και του «Αποκάλυψη Τώρα» που ετοιμάζεται για το επόμενο εγχείρημά του, το «Megalopolis»
Protagon Team

Τον περασμένο Απρίλιο ο Φράνσις Φορντ Κόπολα συμπλήρωσε 82 χρόνια ζωής και συναντώντας τον κανείς σήμερα – στην προκειμένη περίπτωση ο Αντόνιο Μόντα της La Repubblica – εντυπωσιάζεται κυρίως από το ότι εξακολουθεί να αφιερώνεται ολοκληρωτικά σε κάθε του κινηματογραφικό εγχείρημα.

Ο κορυφαίος αμερικανός σκηνοθέτης άρχισε να συλλαμβάνει το «Megalopolis» πριν από μία εικοσαετία, έχοντας κατά νου να αφηγηθεί την ιστορία ενός αρχιτέκτονα που επιθυμεί να ανοικοδομήσει τη Νέα Υόρκη ως μια ουτοπία μετά από μια ανείπωτη καταστροφή.

Γράφεται πως πρόκειται για μια επική ταινία και για το πιο φιλόδοξο εγχείρημα του Κόπολα, ο οποίος, επιθυμώντας να έχει απόλυτη ελευθερία, επένδυσε από την τσέπη του 100 εκατομμύρια δολάρια, για να γυριστεί, επιτέλους, η ταινία. Στο καστ περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων οι Ανταμ Ντράιβερ, Νάταλι Εμάνουελ, Φόρεστ Γουίτακερ και Γιον Βόιτ ενώ τα γυρίσματα πρόκειται να αρχίσουν τον Νοέμβριο. 
«Εχει χάσει περισσότερα από είκοσι κιλά και δεν φοράει πια γυαλιά, αλλά η ενεργητικότητά του παραμένει η ίδια […] και μιλά με τον ενθουσιασμό ενός αρχάριου», αναφέρει ο ιταλός δημοσιογράφος προλογίζοντας τη συνέντευξη του Κόπολα. Εχει γυρίσει μερικές από τις πιο θρυλικές ταινίες στην ιστορία του κινηματογράφου και κερδίσει πέντε Οσκαρ. Ωστόσο λόγω της προχωρημένης ηλικίας του και μιας σειράς αποτυχημένων εγχειρημάτων, πλέον αντιμετωπίζεται επιφυλακτικά, «ειδικά από τους παραγωγούς που τώρα κυβερνούν το Χόλιγουντ, και δεν είχαν γεννηθεί ακόμα την εποχή του “Νονού” και του “Αποκάλυψη Τώρα”», εξηγεί ο Μόντα. «Nothing new», σχολίασε ο Κόπολα, δίχως, ωστόσο, να εμφανίζεται απαισιόδοξος για το μέλλον του κινηματογράφου.  

Αναφέροντας ο δημοσιογράφος της La Repubblica στον εκλεκτό συνομιλητή του πως πριν από μία δεκαπενταετία είχε περιγράψει το Χόλιγουντ ως μια φαρμακοβιομηχανία που παρασκευάζει αποκλειστικά Viagra και ηρεμιστικά, ο Κόπολα παραδέχτηκε πως δεν θυμόταν ακριβώς τις λέξεις που είχε χρησιμοποιήσει τότε, αλλά «στην Αμερική η ουσία κάθε επιχείρησης είναι το χρήμα, οπότε οι επιλογές καθορίζονται από πώς μπορεί να κερδηθεί και από την επίδραση που έχει αυτή η προσέγγιση στο κοινό».

Οσο υπάρχουν θεατές…

Λαμβάνοντας αυτό υπόψη αλλά και πως, δυστυχώς, η πανδημία παρατείνεται λόγω των νέων παραλλαγών, θεωρεί πως «η κρίση (στον κινηματογράφο) συνεχίζεται». Αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι σε μερικά χρόνια δεν θα υπάρχουν κινηματογράφοι.

«Κατά τη γνώμη μου, αντιθέτως, υπάρχει μέλλον και πιστεύω πως το 2024 μια μεγάλη πρώτη προβολή θα είναι το κλειδί και ο καθοριστικός παράγοντας του κλάδου», είπε ο Κόπολα. Ο οποίος εξακολουθεί να θεωρεί πως οι ταινίες επιβάλλεται να βλέπονται στα σινεμά, καθώς η όλη εμπειρία αποτελεί μέρος της ουσίας του κινηματογράφου. «Αυτό πιστεύω. Η ανταπόκριση του κοινού μέσα σε ένα θέατρο άντεξε στον χρόνο, από την εποχή του Αισχύλου, του Σοφοκλή και του Ευριπίδη, μιλάμε για τρεις χιλιάδες χρόνια πριν», υπογράμμισε.

Οσον αφορά την θριαμβευτική επιστροφή των τηλεοπτικών σειρών, «είναι αναντίρρητο πως το κοινό έχει συνηθίσει σε αυτούς τους ρυθμούς και σε αυτή τη διάρκεια». Αλλά αυτό δεν καθιστά τα σίριαλ λιγότερο αξιόλογα από τις ταινίες. «Κατά τη γνώμη μου είναι κινηματογραφικές δημιουργίες, χωρίς αμφιβολία», αναγνωρίζει ο Κόπολα. Σχετικά με την εισβολή και την επίδραση του Netflix, της Amazon, της Apple κ.λπ. στη βιομηχανία του κινηματογράφου, ανέφερε πως «όλα εξαρτώνται από την εκάστοτε ηγεσία. Προσωπικά διαφωνώ απόλυτα με τον αλγόριθμο του Netflix και με τον τρόπο που προωθεί τον κινηματογράφο, συγχρόνως, όμως, θαυμάζω την παραγωγική του ικανότητα που αποτελεί επιτυχία του Τεντ Σαράντος».

«Οι νέοι είναι η μεγάλη μας ελπίδα…»
Ιδιαίτερα σημαντικό για το μέλλον του κινηματογράφου είναι σύμφωνα με τον Κόπολα το να αποκατασταθεί η σχέση με το κοινό και ιδιαίτερα με τη νεολαία. «Οι νέοι είναι η μεγάλη μας ελπίδα, αλλά η σχέση μαζί τους μπορεί να αποφέρει καρπούς μόνον εάν ακούμε τις συμβουλές τους και τους επιτρέπουμε να εκφράζουν τις απόψεις τους. Προς το παρόν η σχέση περιορίζεται αποκλειστικά στην πώληση προϊόντων», εξήγησε ο κορυφαίους σκηνοθέτης.
Ερωτηθείς για τους σύγχρονους σκηνοθέτες, ξεχωρίζει τον Αλφόνσο Κουαρόν – «Δεν μπορεί να μην λαμβάνεται υπόψη ότι ο σύγχρονος κινηματογράφος μας έχει προσφέρει μια ταινία σαν το “Roma”», ανέφερε σχετικά – και τον Ντενί Βιλνέβ «αλλά όχι για το “Dune”».