H βασίλισσα Αννα της Ολίβια Κόλμαν (και του Γιώργου Λάνθιμου) και η βασίλισσα Αννα του σπουδαίου ζωγράφου Μίχαελ Νταλ (ελαιογραφία του 1702) | Fox Searchlight, National Portrait Gallery
Επικαιρότητα

Ποια ήταν τελικά η «ηρωίδα» της ταινίας του Λάνθιμου;

Πόσο ιστορικά ακριβές είναι το φιλμ του έλληνα σκηνοθέτη; Ειδικοί στην υπηρεσία του Μπάκιγχαμ ξεδιπλώνουν τα μυστικά της βασίλισσας Αννας, μιας προσωπικότητας της βρετανικής μοναρχίας των αρχών του 18ου αιώνα, και εξηγούν τους συμβολισμούς της ταινίας
Protagon Team

Αδικημένη και ξεχασμένη από την ιστορία, η Βασίλισσα Αννα της Αγγλίας, εμφανίστηκε ξανά δυναμικά στο προσκήνιο τους τελευταίους μήνες, τρεις αιώνες μετά τον θάνατό της, χάρη στην επιτυχία της ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου.

Την βασίλισσα υποδύεται η Ολίβια Κόλμαν στην ταινία «Η Ευνοούμενη», που ήδη κέρδισε μία Χρυσή Σφαίρα (για την ερμηνεία της Κόλμαν) και είναι υποψήφια για 12 βραβεία της Bρετανικής Aκαδημίας Kινηματογράφου. Τον Σεπτέμβριο, είχε κερδίσει τον Αργυρό Λέοντα (Μέγα Βραβείο της Επιτροπής) στο Φεστιβάλ Βενετίας.

Σύμφωνα με τους ειδικούς, παρόλο που η Αννα δεν βασίλεψε πολλά χρόνια (1702-1714), θα έπρεπε να της αναγνωρίζεται η συμβολή της σε σημαντικά κατορθώματα, όπως η ένωση Σκωτίας-Αγγλίας, η κατάληψη του Γιβραλτάρ από τους Βρετανούς και η εδραίωση του δικομματικού συστήματος στο βασίλειο.

«Είναι λάθος να παραβλέπουμε τη σημασία της βασιλείας της. Η Αννα κατάφερε να καθαρίσει το “μπάχαλο” που άφησαν πίσω τους οι άντρες μονάρχες και κανείς δεν την ευχαρίστησε», λέει χαρακτηριστικά στο BBC, o Σεμπάστιαν Εντουαρντς, επιμελητής στα Ιστορικά Βασιλικά Παλάτια της Αγγλίας, ο οποίος επιμελείται μιας νέας έκθεσης με τα κοστούμια της ταινίας στο Παλάτι του Κένσινγκτον.

«Αν ψάχνετε για δυναμικές ηγέτιδες, δεν θα μπορούσατε να βρείτε καλύτερη περίπτωση σε καιρό κρίσης», προσθέτει ο ίδιος.

Ο πατέρας της, Ιάκωβος Β’, ήταν βασιλιάς για τρία χρόνια, πριν χάσει τον θρόνο του κατά την Ενδοξη Επανάσταση του 1688. Η ίδια, έγινε βασίλισσα μετά τον θάνατο του Γουλιέλμου Γ’, ο οποίος είχε διαδεχθεί τον πατέρα της.

Η Αννα έμεινε έγκυος 17 φορές, κάτι που στην ταινία συμβολίζεται με τα 17 λαγουδάκια της. Ολα τα παιδιά της πέθαναν στη γέννα ή πριν φτάσουν στην ενηλικίωση με αποτέλεσμα ο θάνατός της να σημάνει το τέλος του Οίκου των Στιούαρτ και την ειρηνική μετάβαση της μοναρχίας στον Οίκο του Ανόβερου.

«Τα λαγουδάκια συμβολίζουν τις αποβολές, τα έμβρυα που γεννήθηκαν νεκρά και τα παιδιά που πέθαναν σε νεαρή ηλικία», εξηγεί η Χάνα Γκράιγκ, από το Πανεπιστήμιο του Γιορκ, η οποία εργάστηκε ως σύμβουλος για τα ιστορικά γεγονότα στην ταινία.

«Τα λαγουδάκια είναι μία συναισθηματική προσέγγιση στο ζήτημα και ένας πολύ έξυπνος τρόπος να μιλήσεις για την προσωπική της ιστορία», λέει η Γκράιγκ, η οποία προσθέτει ότι η ταινία είναι μία ακριβής περιγραφή της πολιτικής κατάστασης της εποχής με την κόντρα των Τόρις (των Συντηρητικών) και των Γουίγκς (μετέπειτα Φιλελεύθερων Δημοκρατών) για την εξουσία.

Στην ταινία, η βασίλισσα διατηρεί ερωτική σχέση με δύο γυναίκες, την Σάρα Τσόρτσιλ, Δούκισσα του Μάρλμπορο και παλιά φίλη της Αννας, η οποία κατείχε περίοπτη θέση στο παλάτι και την Αμπιγκεϊλ Μάσαμ, Βαρόνη Μάσαμ. Σύμφωνα με τον Εντουαρντς, δεν υπάρχουν ιστορικά στοιχεία που να αποδεικνύουν την ομοφυλοφιλική σχέση της βασίλισσας με τις δύο γυναίκες. Η Γκράιγκ όμως, διαφωνεί και πιστεύει ότι υπάρχει μεγάλη πιθανότητα κάτι τέτοιο να είναι αλήθεια.

Οσο για την υστεροφημία της Βασίλισσας Αννας, η Γκράιγκ πιστεύει ότι η Δούκισσα του Μάρλμπορο έβαλε το… χεράκι της για να την εξαφανίσει από την ιστορία για πολιτικούς, πιθανώς, λόγους. «Η Σάρα ήθελε μία πιο αυστηρή στάση ενάντια στα κόμματα από το παλάτι, η Αννα όμως, ήθελε να έχουν παρουσία και οι Τόρις και οι Γουίγκς και να τηρούνται οι ισορροπίες ανάμεσά τους». Δεν αποκλείεται όμως, να έπαιξε ρόλο η ερωτική απόρριψη της δούκισσας από τη βασίλισσα, μια που μετά από έναν γερό καυγά ανάμεσά τους, η Αννα έδιωξε για πάντα τη Σάρα από το παλάτι.

Πάντως, η Ολίβια Κόλμαν, που κέρδισε τη Χρυσή Σφαίρα για την ερμηνεία της και θεωρείται φαβορί για μία οσκαρική υποψηφιότητα, δηλώνει θαυμάστρια της βασίλισσας. «Είμαι περήφανη για αυτήν. Είχε μεγάλη δύναμη παρόλο που υπήρχε τόση θλίψη και μοναξιά στη ζωή της. Ηταν καλή βασίλισσα, αλλά δεν είχε εμπιστοσύνη στον εαυτό της».

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας