Ποια «Ευνομία»; Η Λευκωσία επιμένει ότι το καλώδιο «δεν είναι βιώσιμο»
Ποια «Ευνομία»; Η Λευκωσία επιμένει ότι το καλώδιο «δεν είναι βιώσιμο»
Eνώ σε ουσιαστικό επίπεδο η Κομισιόν, διά της εκπροσώπου της για θέματα Eνέργειας, Ανα Κάιζα, ήταν ξεκάθαρη: ότι το έργο του Great Sea Interconnector (GSI) δεν αποτελεί μόνο ευρωπαϊκή προτεραιότητα, αλλά και γεωπολιτικό εργαλείο για την ενεργειακή ασφάλεια ολόκληρης της ΕΕ, και σε συμβολικό επίπεδο -απέναντι στις τουρκικές απειλές- έρχεtαι στα μέσα Σεπτεμβρίου η κοινή αεροναυτική άσκηση Ελλάδας, Γαλλίας, Ιταλίας και Κύπρου, «Ευνομία», μία δήλωση του υπουργοού Οικονομικών της Κυπριακής Δημοκρατίας, Μάκη Κεραυνού, ήρθε σαν… κεραυνός να περιπλέξει -αν όχι ανασχέσει- την υλοποίησή του.
Το μήνυμα της «Ευνομίας»
Η αεροναυτική άσκηση με την κωδική ονομασία ‘«Ευνομία», είναι προγραμματισμένο να διεξαχθεί στις 15-16 Σεπτεμβρίου στη θαλάσσια περιοχή νοτιανατολικά της Κάσου και της Καρπάθου, και εκτός από τα σκάφη του Πολεμικού μας Ναυτικού, θα συμμετάσχει φρεγάτα της Μarine Nationale μαζί με Rafale της γαλλικής Πολεμικής Αεροποορίας, καθώς και μονάδες του ιταλικού Ναυτικού.
Σημειώνεται ότι η άσκηση διεξάγεται στην ίδια περιοχή όπου οι Τούρκοι είχαν προβεί σε προβολή ισχύος, παρεμποδίζοντας τις έρευνες για την πόντιση του καλωδίου της ηλεκτρικής διασύνδεσης.
Πέρα όμως από το πεδίο, τη δική του σημασία έχει και το timing της κοινής άσκησης, ακριβώς την περίοδο κατά την οποία, σύμφωνα τουλάχιστον με κυβερνητικούς παράγοντες, είναι πιθανόν να επανεκκινήσουν οι έρευνες για την πόντιση του καλωδίου.
Ετσι, παρότι η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας Κύπρου (ΡΑΕΚ) έχει ήδη εγκρίνει ρυθμιζόμενο έσοδο ύψους 25 εκατ. ευρώ, η Λευκωσία δείχνει, διά του υπουργού των Οικονομικών, ότι αρνείται να προχωρήσει στη χρηματοδότηση του έργου (που υποτίθετια ότι αίρει την ενεργειακή απομόνωση της Κύπρου), με το επιχείρημα πως «δεν είναι βιώσιμο».
Συγκεκριμένα, σε συνέντευξή του στην «Καθημερινή της Κύπρου», ο κ. Κεραυνός υποστήριξε ανοικτά ότι το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης δεν είναι βιώσιμο με τους συγκεκριμένους όρους, επικαλούμενος μάλιστα δύο ανεξάρτητες μελέτες που έχει στα χέρια του:
«Εχω ενώπιόν μου δύο μελέτες από ανεξάρτητους και σοβαρούς οργανισμούς, οι οποίες καταλήγουν στο ότι αυτό το έργο δεν είναι βιώσιμο, με τους συγκεκριμένους όρους», ανέφερε επί λέξει.
Απο την πλευρά της, σε μια προφανώς ύστατη προσπάθεια να κρατήσει ζωντανό τον GSI, η Κομισιόν συγκαλεί αλλεπάλληλες συσκέψεις με ΡΑΑΕΥ, ΡΑΕΚ και ΑΔΜΗΕ, με τελευταία αυτή της περασμένης Παρασκευής 29 Αυγούστου.
Και αυτό ενώ η αρμοδια για θεματα Ενέργειας εκπρόσωπος της Επιτροπής υπενθύμισε ότι έχουν ήδη διατεθεί για το έργο 657 εκατ. ευρώ από τον μηχανισμό Connecting Europe Facility και επιπλέον 100 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, διαμηνύοντας παράλληλα ότι οι Βρυξέλλες αναμένουν των τήρηση των σχετικών χρονοδιαγραμμάτων.
Σ’ύμφωνα όμως με τον κύπριο υπουργό Οικονομικών, «η συζήτηση γίνεται γιατί το έργο είναι πολύπλοκο με οικονομική, τεχνική και γεωπολιτική πτυχή». Επιπροσθετα, ο κ. Κεραυνός δεν παρέλειψε να θέσει κα ένα ερώτημα, λέγοντας με νόημα στην ίδια συνέντευξη:
«Εχει από το 2010 που συζητείται αυτό το έργο και χαρακτηρίζεται ευρωπαϊκό καθώς η Κομισιόν αποφάσισε να το χρηματοδοτήσει με 650 εκατομμύρια. Το ερώτημα που θέτω είναι γιατί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, που διαθέτει κονδύλια υπό αυστηρούς όρους και συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα, μετά από τόσα χρόνια δεν διερωτάται γιατί δεν έγινε αυτό το έργο;».
Ο ίδιος ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας, Νίκος Χριστουλίδης, είχε αφήσει να εννοηθεί ημερών σε συνέντευξή του στο protothema.gr, ότι η Λευκωσία δεν πρόκειται να κινηθεί χωρίς να δει απτά δείγματα συνέπειας και υλοποίησης δεσμεύσεων από τον φορέα υλοποίησης που είναι ο ΑΔΜΗΕ.
Αν τελικά οι Κύπριοι αποσυρθούν από το έργο, τότε ο ΑΔΜΗΕ μαζί με τη γαλλική Nexans καλούνται να αποφασίσουν για τον τρόπο συνέχισης του έργου.
Χωρίς την Κύπρο δεν γίνεται
Σε μία πρώτη αντίδραση, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Παύλος Μαρινάκης, είπε το προφανές, ότι χωρίς την Κύπρο δεν μπορεί να προχωρήσει το έργο.
«Η δική μας θέση δεν αλλάζει», ξεκαθάρισε, για να συμπληρώσει ότι το έργο προχωράει όπως προβλέπουν οι ισχύουσες διατάξεις.
Με τη σειρά του, ο αντιπρόεδρος της κυβένησης, Κωστής Χατζήδάκης, απαντώντας στις ενστάσεις της Λευκωσίας, επεσήμανε ότι ο΄GSI δεν αποτελεί εθνικό σχέδιο της Ελλάδας, αλλά project ευρωπαϊκής προτεραιότητας που αφορά τις διασυνδέσεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Πρόκειται, τόνισε, για ένα έργο ενταγμένο στον ευρωπαϊκό ενεργειακό σχεδιασμό, από το οποίο κυρίως ωφελημένη θα είναι η Κύπρος για προφανείς λόγους, καθώς αίρει την ενεργειακή της απομόνωση. Το έργο δεν μπορεί να πληρωθεί μόνο από τους έλληνες φορολογούμενους, πρέπει να υπάρχει διαμοιρασμός όπως γίνεται με όλα τα διασυνοριακά έργα. Η δέσμευση της ελληνικής κυβέρνησης είναι συγκεκριμένη και έχει εκφραστεί όχι μόνο με δηλώσεις, αλλά και με συγκεκριμένες κινήσεις από υπουργεία και φορείς. Από εκεί και πέρα η κυπριακή κυβέρνηση θα πρέπει να αποσαφηνίσει τη στάση της, κατέληξε ο κ. Χατζηδάκης.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News
