635
| INTIMENEWS/ ΜΠΑΜΠΟΥΚΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ

Oταν φοβάται ο ταξιτζής

Ελευθερία Κόλλια Ελευθερία Κόλλια 3 Μαρτίου 2017, 17:50

Oταν φοβάται ο ταξιτζής

Ελευθερία Κόλλια Ελευθερία Κόλλια 3 Μαρτίου 2017, 17:50

Τη δεκαετία του 1990 οι δολοφονίες οδηγών ταξί είχαν φθάσει τις 13, σπέρνοντας πανικό στις πιάτσες. Τότε ακόμη που τα smartphones και οι ηλεκτρονικές εφαρμογές δεν είχαν κάνει την εμφάνισή τους, το νεύμα στον δρόμο ήταν η πιο συνήθης τακτική για να μπει ο πελάτης στο ταξί. Και η πιο επικίνδυνη. Ο Δημήτρης Βακρινός, serial killer της εποχής, με δράση από τα τέλη της δεκαετίας του ’80 ως και το 1996, κυκλοφορούσε ακόμη ελεύθερος. Οδηγός ταξί ο ίδιος, με δολοφονίες και πολυάριθμες απόπειρες να συνοδεύουν το όνομα του, βρέθηκε αργότερα κρεμασμένος από τα κορδόνια των παπουτσιών του σε μια σωλήνωση των λουτρών της φυλακής Κορυδαλλού, προτού καν δικαστεί.

«Το προστατευτικό τζάμι στην Ελλάδα δεν λειτούργησε ποτέ», λέει στο Protagon ο Θύμιος Λυμπερόπουλος, πρόεδρος επί σειρά ετών του Συνδικάτου Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής, του ΣΑΤΑ. Οι οδηγοί έχουν τη δυνατότητα από το 2011 να τοποθετούν στα αυτοκίνητα τους την ειδική κατασκευή, αλλά φευ… «Αν έχεις ύψος πάνω από 1,75 μ. και υπομονή, μπορείς να στριμωχτείς πάνω στο τιμόνι για δυο – τρεις ώρες, το πολύ», λέει ο πρόεδρος. «Ακόμη και ο πελάτης δεν βολεύεται στο πίσω κάθισμα, ασφυκτιά αν υπάρχει το τζάμι, άσε που κινδυνεύει κιόλας σε τυχόν απότομο φρενάρισμα. Όσοι συνάδελφοι το τόλμησαν, το μετάνιωσαν σκληρά. Στην Αγγλία, το προστατευτικό έχει νόημα γιατί τα αυτοκίνητα έχουν δυο σειρές, είναι ευρύχωρα, δεν έχουν σχέση με τα δικά μας.

» Δείτε από την άλλη πλευρά τι έγινε στη Νέα Υόρκη, επί Ρούντολφ Τζουλιάνι: το τζάμι που είχε τοποθετηθεί σε μεγάλη κλίμακα στα ταξί της πόλης δυσκόλευε τους κακοποιούς, με αποτέλεσμα απλές ληστείες να καταλήγουν σε δολοφονίες. Ναι, είχαμε αύξηση των δολοφονιών… Η λύση δεν είναι εύκολη, παγκοσμίως».

Ο Λυμπερόπουλος έχει προτείνει στο παρελθόν «μαύρα κουτιά» στα ταξί, κρυφές κάμερες, τα κλειδιά των οποίων θα κρατάει η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα ή η Αστυνομία. Το μέτρο όμως, καθώς προσκρούει σε ευαίσθητα δεδομένα, δεν περπάτησε ποτέ.

Εμπειρος οδηγός παραδέχεται ότι υπήρξαν παλαιότερα συνάδελφοι του που έκρυβαν στο ταξί αναισθητικό σπρέι, υπό το κράτος του φόβου. «Είχαν μπλεξίματα με την Αστυνομία, το σπρέι θεωρείται όπλο, δεν είναι παίξε -γέλασε, κι έτσι ξεθύμανε κι αυτό το “μέτρο”», ομολογεί.

Πηγή που είναι σε θέση να γνωρίζει, πάντως, προσεγγίζει τη δολοφονία υπό πρίσμα θεσμικό, θυμίζοντας ότι σε μία – δυο εβδομάδες κατατίθεται στη Βουλή σχέδιο νόμου του υπουργείου Μεταφορών που αποδομεί σε αυτή τη φάση τις όποιες προσπάθειες έχουν καταβληθεί για την είσοδο ιδιωτών με ΙΧ στον κόσμο του ταξί. Το ΙΧ δεν μπορεί, με άλλα λόγια, να δουλεύει στο πλαίσιο οποιασδήποτε εφαρμογής ως ταξί.

«Ο πόλεμος που έχει ξεσπάσει μεταξύ της Uber και των επαγγελματιών οδηγών ταξί θα μπορούσε να λειτουργήσει ως κίνητρο για ένα άρρωστο μυαλό», δηλώνει η ίδια πηγή. «Δεν ισχυρίζομαι ότι υπάρχει άμεση σύνδεση, απουσιάζει άλλωστε κάθε σχετικό στοιχείο, υπογραμμίζω ωστόσο την ιδιαίτερη φόρτιση που υπάρχει στον χώρο, διεθνώς, όχι μόνο στην Ελλάδα. Δεν βλέπετε τι γίνεται στη Γαλλία, την Ιταλία… Φωτιές, ξυλοδαρμοί, τραυματισμοί, επεισόδια. Οι συνδικαλιστές των ταξί έχουν εντοπίσει, εδώ, περισσότερες από 60 περιπτώσεις ιδιωτών που έβγαιναν στον δρόμο με ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα και ψάρευαν πελάτες, χωρίς άδεια άσκησης επαγγέλματος, στην παρανομία. Και είμαι βέβαιος ότι κάποιοι εξακολουθούν να το κάνουν, απλώς δεν τους έχουν εντοπίσει».

Στις 4-5 πιάτσες των ταξί στην Κηφισιά επικρατεί παγωμάρα. «Δεν έχουν αδειάσει, οι οδηγοί όμως φοβούνται, μόνο για τον φόνο μιλάνε πια…», λέει οδηγός που κινείται στα βόρεια προάστια. «Η πιο επικίνδυνη περιοχή για μας είναι το Μενίδι, έχουμε προβλήματα με τους αθίγγανους, τώρα μπαίνει και νέα “απαγόρευση” στη λίστα».

Οι μόνες που δεν φαίνεται να ανησυχούν είναι οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται με τη βοήθεια της τεχνολογίας, με εφαρμογές όπως η Taxibeat, καθώς κάθε κούρσα συνοδεύεται από καταχώρηση πλήθους στοιχείων του πελάτη. «Το προφίλ του, οι διευθύνσεις από τις οποίες τον παραλαμβάνουμε, η συχνότητα με την οποία μας επιλέγει, τυχόν παράπονα από άλλους οδηγούς, όλα καταγράφονται», λεει η εκπρόσωπός της Θάλεια Γελαδάκη. «Η επικινδυνότητα αφορά τις τυχαιες κούρσες στον δρόμο».