589
Γραμμή παραγωγής γερμανικών αυτοκινήτων - το 2018 περίπου 750.000 γερμανικά αυτοκίνητα παρήχθησαν στις ΗΠΑ | BMW

Ακονίζουν μαχαίρια ΗΠΑ – Ευρώπη: ο Τραμπ απειλεί με δασμούς τα γερμανικά αυτοκίνητα

Protagon Team Protagon Team 19 Φεβρουαρίου 2019, 20:18
Γραμμή παραγωγής γερμανικών αυτοκινήτων - το 2018 περίπου 750.000 γερμανικά αυτοκίνητα παρήχθησαν στις ΗΠΑ
|BMW

Ακονίζουν μαχαίρια ΗΠΑ – Ευρώπη: ο Τραμπ απειλεί με δασμούς τα γερμανικά αυτοκίνητα

Protagon Team Protagon Team 19 Φεβρουαρίου 2019, 20:18

Ο Γερμανός, λένε τα ανέκδοτα, δεν τρομάζει εύκολα – αλλά να που η ζωή τα λέει αλλιώς, ιδίως όταν της υπαγορεύει ο Αμερικανός το σενάριο του θρίλερ.

Την απειλή του προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ να δασμολογήσει τα ευρωπαϊκά (γερμανικά) αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στους αμερικανικούς δρόμους ακολούθησε η δημόσια δήλωση της γερμανίδας καγκελαρίου Ανγκελα Μέρκελ με την οποία εξέφρασε δύο αντίθετα συναισθήματα που την κατακλύζουν: την υπερηφάνειά της επειδή η Γερμανία παράγει «γερμανικά αυτοκίνητα» και τον φόβο της για την ουσία της προεδρικής απειλής. «Αν τα γερμανικά αυτοκίνητα αντιπροσωπεύουν ξαφνικά μια απειλή για την αμερικανική εθνική ασφάλεια, αυτό μας τρομάζει» είπε η Μέρκελ.

Φόβος λοιπόν. Ναι, διότι η έκθεση του αμερικανικού υπουργείου Εμπορίου («Εκθεση Ρος») που παραδόθηκε στον Τραμπ αναφέρεται στην εθνική ασφάλεια των ΗΠΑ ως απειλούμενη από τα ευρωπαϊκά (γερμανικά) οχήματα -τα οποία δεν είναι δα και… τανκς- και στην πιθανότητα να επιβληθούν δασμοί έως και 25%.

Αν το σενάριο Τραμπ τελικά «παίξει», η Γερμανία θα υποστεί τεράστια εμπορική ζημία αφού η αυτοκινητοβιομηχανία είναι ο σημαίνων τομέας της οικονομίας της. Μάλιστα εκτιμάται ότι εξαγωγές των γερμανικών αυτοκινήτων προς τις Ηνωμένες Πολιτείες θα μειωθούν στο μισό. (Και αυτά ενώ επίκειται το Brexit – το οποίο όσο πιο άτακτο και ασύντακτο είναι τόσο περισσότερο θα βλάψει το γερμανικό αυτοκίνητο.)

Οι εγκαταστάσεις του εργοστασίου της BMW στη Νότια Καρολίνα

Στην ανησυχητική για τα γερμανικά συμφέροντα ιστορία υπάρχουν, ωστόσο, παράδοξα. Η Μέρκελ υπενθύμισε στον Τραμπ ότι παραγωγικές εγκαταστάσεις της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας εδρεύουν στις ΗΠΑ: «Το μεγαλύτερο εργοστάσιο της BMW είναι στη Νότια Καρολίνα, όχι στη Βαυαρία. Η Νότια Καρολίνα είναι αυτή που παραδίδει προϊόντα στην Κίνα» είπε. Και η ένωση των γερμανών αυτοκινητοβιομηχάνων είπε και αυτή με τη σειρά της ότι αυτή τη στιγμή πολλά γερμανικά εργοστάσια βρίσκονται στις ΗΠΑ: «Το 2018 περίπου 750.000 γερμανικά αυτοκίνητα παρήχθησαν στις ΗΠΑ. Μόνο 470.000 αυτοκίνητα εξήχθησαν από τη Γερμανία».

Η αντίδραση της Ευρωπαϊκής Ενωσης ήταν άμεση, όπως έγραψε η ιταλική εφημερίδα La Repubblica.

Ο πρόεδρος της Κομισιόν Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ δήλωσε ότι «ο Τραμπ μού έδωσε τον λόγο του ότι δεν θα υπάρξουν επί του παρόντος δασμοί, και τον πιστεύω» – και ο εκπρόσωπός της, Μαργαρίτης Σχοινάς πρόσθεσε ότι «αν η έκθεση μεταφράζεται σε δράσεις επιζήμιες για τις ευρωπαϊκές εξαγωγές, τότε η ΕΕ θα αντιδράσει αμέσως και με τον κατάλληλο τρόπο».

Τραμπ και Μέρκελ: οι αμερικανογερμανικές σχέσεις περνούν τη χειρότερη φάση τους – η οποία θα επιδεινωθεί αν δασμολογηθούν τα γερμανικά αυτοκίνητα (REUTERS/Benoit Tessier/Pool)

Η βρετανική εφημερίδα Telegraph έγραψε κιόλας ότι οι Βρυξέλλες «έχουν καταρτίσει σχέδια αντιποίνων πρώτης φάσης, ύψους 20 δισ. ευρώ» σε ό,τι αφορά «εισαγόμενα στην Ευρώπη αμερικανικά αγαθά» και με στοχευμένη προέλευση, δηλαδή για να πλήξουν «περιοχές οι οποίες θεωρούνται κρίσιμες για την επανεκλογή του Τραμπ».

Το περιεχόμενο της έκθεσης μπορεί να μην έχει δημοσιοποιηθεί ακόμη, σημείωσε από πλευράς του και το Bloomberg, όμως «οι Γερμανοί και οι εταίροι τους στην Ευρωπαϊκή Ενωση αναμένουν το χειρότερο».

Και εκτίμησε ότι «δασμολόγηση 25% θα μπορούσε να σβήσει μεγάλο μέρος της οικονομικής ανάπτυξης της Γερμανίας, η οποία αναμένεται να φθάσει μόλις το 1% το 2019 – με την ήδη συντελεσθείσα επιβράδυνση της γερμανικής οικονομίας, οι δασμοί θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε ύφεση».

Στη συνέχεια παραθέτει τα ποσοστά και τα ποσά της χασούρας: «Οι δασμολογήσεις θα κοστίσουν στη Γερμανία το 7,7% των εξαγωγών αυτοκινήτων και το 4,9% των συνολικών πωλήσεων αυτοκινήτων – θα μειώσουν την προστιθέμενη αξία στη βιομηχανία αυτοκινήτων κατά περίπου 7 δισ. ευρώ και τη συνολική γερμανική παραγωγή κατά 5 δισ. ευρώ ή περίπου κατά 0,1%».