Οι δημοφιλείς Βενσάν Κασέλ και Εύα Γκριν πρωταγωνιστούν στη νέα κινηματογραφική εκδοχή των «Τριών Σωματοφυλάκων» | Pathe
Επικαιρότητα

«Οι τρεις σωματοφύλακες»: Η Γαλλία ρίχνει το γάντι στη Marvel

Με την κινηματογραφική μεταφορά του κλασικού μυθιστορήματος του Αλέξανδρου Δουμά οι Γάλλοι προβάλλουν τους δικούς τους «υπερήρωες» απέναντι σε εκείνους των αμερικανικών κόμικς
Protagon Team

Η γαλλική πολιτιστική ταυτότητα είναι μοναδική και οι Γάλλοι αισθάνονται υπερήφανοι για αυτήν. Δεν είναι τυχαίο ότι είναι μια από τις ελάχιστες χώρες που παραδοσιακά στέλνουν τραγούδια στη γλώσσα τους στον διαγωνισμό της Eurovision, παρότι γνωρίζουν ότι με αυτόν τον τρόπο εκμηδενίζουν τις πιθανότητες υψηλής βαθμολογίας στην ψηφοφορία.

Σε μια εποχή όπου οι κοινωνικές εντάσεις στη χώρα είναι οξυμένες, με τους εργαζομένους να βγαίνουν καθημερινά στους δρόμους για να διαμαρτυρηθούν για τις εργασιακές μεταρρυθμίσεις της κυβέρνησης Μακρόν, το σινεμά προσφέρει ένα κοινό σημείο αναφοράς και υπερηφάνειας για τους διχασμένους γάλλους πολίτες.

Κάπως έτσι επανεμφανίστηκε στο προσκήνιο ένας ήρωας της γαλλικής μυθολογίας, ο σωματοφύλακας Ντ΄Αρτανιάν. Ο μυθιστορηματικός ξιφομάχος επανήλθε στη δράση την περασμένη εβδομάδα μέσω μιας υπερπαραγωγής-μεταφοράς των «Τριών Σωματοφυλάκων», που βγήκε στις αίθουσες κουβαλώντας ελπίδες ότι μπορεί να ξορκίσει τα χολιγουντιανά μπλοκμπάστερ.

Με πλοκή βασισμένη στο πρώτο μισό του μυθιστορήματος του Αλέξανδρου Δουμά και ένα σίκουελ που καλύπτει το δεύτερο μισό και αναμένεται να κυκλοφορήσει τον Δεκέμβριο, η ταινία περιγράφηκε από τον παραγωγό Ντιμίτρι Ρασάμ ως μια ευκαιρία «εορτασμού της γαλλικής υπερηφάνειας».

«“Οι Τρεις Σωματοφύλακες” είναι η απάντηση της γαλλικής μυθολογίας στην αμερικανική μυθολογία των υπερηρώων» λέει ο 41χρονος Ρασάμ, γόνος μιας δυναστείας κινηματογραφικών παραγωγών και γιος της Καρόλ Μπουκέ, της ηθοποιού που υποδύθηκε τη Μελίνα Χάβελοκ, το κορίτσι του Τζέιμς Μποντ, πλάι στον Ρότζερ Μουρ στην ταινία «Για τα Μάτια σου Μόνο».

Η οικονομική εφημερίδα Les Echos έγραψε ότι στόχος της ταινίας είναι «να συναγωνιστεί τη Marvel». Σε μια χώρα που βλέπει τον κινηματογράφο ως βασικό μέρος της πολιτιστικής της ταυτότητας –και επιδοτεί τον κλάδο με περίπου 1 δισ. ευρώ ετησίως–, το διακύβευμα είναι μεγάλο. Πέρυσι, καμία γαλλική ταινία δεν μπήκε στη δεκάδα με τις μεγαλύτερες εισπράξεις στη Γαλλία, για πρώτη φορά μετά από 33 χρόνια, καθώς κυριαρχούσαν οι αμερικανικές παραγωγές.

Η κυκλοφορία, τον Ιανουάριο, της ταινίας «Αστερίξ και Οβελίξ: Το Μέσο Βασίλειο», μιας παραγωγής ύψους 65 εκατ. ευρώ με πρωταγωνιστή τον γαλάτη πολεμιστή των κόμικς, θεωρήθηκε ευρέως ως η αρχή μιας μάχης κατά του «πολιτιστικού ιμπεριαλισμού» των ΗΠΑ, αναφέρει ρεπορτάζ της Telegraph.

Ωστόσο, παρότι είναι η πιο δημοφιλής ταινία φέτος στη Γαλλία, «θάφτηκε» από τους κριτικούς και δεν τα πήγε όσο καλά αναμενόταν, προσελκύοντας μέχρι σήμερα 4,5 εκατ. θεατές. Με τον Αστερίξ να αποδεικνύεται «πατάτα» σύμφωνα με την εφημερίδα  Libération, ο Ντ’ Αρτανιάν φέρει στους στιβαρούς ώμους του τις ελπίδες του έθνους.

Η ταινία «Οι Τρεις Σωματοφύλακες: Ντ’ Αρτανιάν» και το προγραμματισμένο της σίκουελ «Οι Τρεις Σωματοφύλακες: Μυλαίδη» κόστισαν συνολικά 72 εκατ. ευρώ, ποσό μέτριο για τα αμερικανικά στάνταρ, αλλά τεράστιο για τα ευρωπαϊκά δεδομένα.

Περιλαμβάνει μερικούς από τους πιο διάσημους ηθοποιούς της χώρας, με τον 33χρονο Φρανσουά Σιβίλ στον ρόλο του γενναίου και κάπως αφελούς Ντ’ Αρτανιάν, τον 56χρονο σταρ Βενσάν Κασέλ ως Αθω, τον 48χρονο Ρομάν Ντουρί στον ρόλο του Αραμι και τον 38χρονο Πίο Μαρμάι σε εκείνον του Πόρθου.

Η δίγλωσση Γαλλίδα Εύα Γκριν, 42 ετών, η ηθοποιός που πρωταγωνίστησε μαζί με τον Ντάνιελ Κρεγκ στην ταινία Τζέιμς Μποντ «Casino Royale» (και πρόσφατα συνεργάστηκε με τον Κασέλ στην κατασκοπευτική τηλεοπτική σειρά «Liaison»), καλείται να υποδυθεί τη μοχθηρή Μυλαίδη. Ο 35χρονος βρετανός Τζέικομπ Φόρτσουν-Λόιντ υποδύεται τον δούκα του Μπάκιγχαμ.

Η ταινία απέχει πολύ από τις καλλιτεχνικές δημιουργίες του γαλλικού σινεμά. Αντίθετα, είναι γεμάτη ίντριγκες, μονομαχίες, θάνατο και έρωτα στον 17ο αιώνα, όταν η χώρα διχάστηκε μεταξύ Προτεσταντών και Καθολικών και αντιμετώπισε μια αγγλική εισβολή έχοντας ως επικεφαλής τον αδύναμο Λουδοβίκο XIII – μια επίκαιρη υπενθύμιση, ίσως, ότι ο Μακρόν δεν είναι ο πρώτος αρχηγός του κράτους που βρέθηκε με την πλάτη στον τοίχο.

Οι κριτικές ήταν ως επί το πλείστον θετικές, με τη Le Monde να την περιγράφει ως «ένα μείγμα Ιντιάνα Τζόουνς, γουέστερν και ποδηλατικού γύρου της Γαλλίας». Ωστόσο, ορισμένοι κριτικοί έχουν παραπονεθεί ότι ο σκηνοθέτης Μαρτέν Μπουρμπουλόν δεν είναι απόλυτα πιστός στο μυθιστόρημα, και η Le Figaro υπήρξε απαξιωτική για την απόφασή του να παρουσιάσει τον Πόρθο αμφιφυλόφιλο.

Η πρόκληση για τον Μπουρμπουλόν ήταν να βάλει τη δική του σφραγίδα στο μυθιστόρημα του Δουμά, έργα του οποίου έχουν διασκευαστεί για τον κινηματογράφο και την τηλεόραση τουλάχιστον 646 φορές – καθιστώντας τα μεταξύ των πιο ευρέως προβληθέντων βιβλίων παγκοσμίως. Οι διασκευές των «Τριών Σωματοφυλάκων» περιλαμβάνουν ένα ιταλικό σπαγγέτι γουέστερν της δεκαετίας του 1970 και μια γερμανική πορνό ταινία της δεκαετίας του 1950.

Τον Νταρτανιάν έχουν υποδυθεί ηθοποιοί όπως ο Τζιν Κέλι, ο Τζον Γουέιν και ο νυν πρόεδρος της Ουκρανίας Βολoντίμιρ  Ζελένσκι, ο οποίος πρωταγωνίστησε σε μια ουκρανική μουσική εκδοχή του το 2005, πριν μπει στην πολιτική. Μόλις τον περασμένο μήνα κυκλοφόρησε μια χαμηλού προϋπολογισμού βρετανική μεταφορά με τον Μαλάκι Πούλαρ-Λάτσμαν στον ρόλο του ήρωα του Δουμά.

Το γαλλικό μπλοκμπάστερ ξεκίνησε ενθαρρυντικά, προσελκύοντας 197.224 άτομα την ημέρα της πρεμιέρας του, την περασμένη Τετάρτη. Αλλά αυτό μπορεί να μην είναι αρκετό για να ξεπεράσει τους αμερικανούς κινηματογραφικούς «εισβολείς». Την ταινία «Σούπερ Μάριο», βασισμένη στο γνωστό video game, είδαν 281.442 άτομα την ίδια ημέρα στη Γαλλία.