Ο Ραχμάνινοφ στο πιάνο, το 1936 | Wikipedia
Επικαιρότητα

Οι αλγόριθμοι ακούν μόνο Ραχμάνινοφ

Ενα ειδικά σχεδιασμένο πρόγραμμα υπολογιστών ανέλυσε τα έργα των μεγαλύτερων συνθετών κλασικής μουσικής και απεφάνθη ότι ο Ρώσος ήταν ο κορυφαίος συνθέτης όλων των εποχών
Protagon Team

Εχει επιχειρηθεί αρκετές φορές να γίνουν συγκρίσεις, με διάφορες μεθόδους, ανάμεσα στους μεγάλους συνθέτες ώστε να εξαχθεί κάποιο συμπέρασμα για το πού υπερείχε έκαστος και ποιος τελικά πρέπει να θεωρείται ο καλύτερος όλων.

Επιστημονική ομάδα στη Νότια Κορέα αποφάσισε να χρησιμοποιήσει τη σύγχρονη τεχνολογία για να δώσει απάντηση σε αυτό το ερώτημα. Ερευνητές του Κορεατικού Προηγμένου Ινστιτούτου Επιστήμης και Τεχνολογίας δημιούργησαν αλγόριθμο ο οποίος, όπως υποστηρίζουν, όχι μόνο μπορεί να κάνει αναλύσεις στη μουσική που συνέθεσαν οι κορυφαίοι συνθέτες κλασικής μουσικής, αλλά και να εξάγει αντικειμενικά συμπεράσματα για το επίπεδο του κάθε δημιουργού. Οπως αναφέρει σε δημοσίευμα της η εφημερίδα Telegraph, ο αλγόριθμος τοποθετεί στην κορυφή της λίστας τον Σεργκέι Ραχμάνινοφ με την επισήμανση ότι ο ρώσος βιρτουόζος του πιάνου ήταν «ο πιο καινοτόμος» από όλους τους μεγάλους συνθέτες κλασικής μουσικής.

Πίσω από τον Ραχμάνινοφ ο αλγόριθμος τοποθέτησε τον Μπαχ, τον Μπραμς και τον Μέντελσον, ενώ τον Μπετόβεν τον οποίο πολλοί κριτικοί και ειδικοί στη μουσική θεωρούν τον κορυφαίο ο αλγόριθμος τον κατέταξε πολύ χαμηλά, κάτω από τη μέση της σχετικής λίστας. Οι ερευνητές που δημιούργησαν τον αλγόριθμο έσπευσαν να αναφέρουν ότι μπορεί ο Μπετόβεν να μην πήρε καλό βαθμό όσον αφορά τα τεχνικά χαρακτηριστικά, αλλά κανείς δεν μπορεί να παραγνωρίσει ότι ήταν ένας από τους πιο σημαντικούς συνθέτες, από εκείνους που επηρέασαν την πορεία της μουσικής.

Ο αλγόριθμος

Το πρόγραμμα ανέλυσε 900 συνθέσεις για πιάνο από 19 κορυφαίους συνθέτες, χρησιμοποιώντας ως κριτήριο καινοτομίας πόσο διέφερε κάθε έργο από τα προηγούμενα που είχαν γραφτεί για πιάνο. Το πρόγραμμα χώριζε κάθε μουσική σύνθεση σε επιμέρους τμήματα (codewords), κάθε ένα από τα οποία απαρτίζεται από όλες τις νότες που παίζονται ταυτόχρονα σε μια δεδομένη στιγμή. Στη συνέχεια το πρόγραμμα συνέκρινε τις αλληλουχίες αυτών των τμημάτων ανάμεσα σε διαφορετικές συνθέσεις για πιάνο.

Το συμπέρασμα του προγράμματος είναι ότι οι συνθέσεις για πιάνο της ρομαντικής εποχής (στην οποία έζησε και έδρασε ο Ραχμάνινοφ) ήταν πιο πρωτότυπες από εκείνες της μπαρόκ και της κλασικής. Εχει πάντως ενδιαφέρον το γεγονός ότι η αξία του Ραχμάνινοφ ως συνθέτη αναδεικνύεται από ένα ηλεκτρονικό πρόγραμμα όταν και στην εποχή του και αργότερα υπήρξαν αμφισβητήσεις για την ποιότητα των έργων του.