540
Ο Βόλφγκανγκ Φέλνερ, τα μέσα ενημέρωσης του οποίου δημοσίευσαν ευνοϊκές δημοσκοπήσεις υπέρ του Σεμπάστιαν Κουρτς | Facebook/Wolfgang Fellner

Ο εκδότης που είναι το άλλο πρόσωπο του «σκανδάλου Κουρτς»

Protagon Team Protagon Team 20 Οκτωβρίου 2021, 10:05
Ο Βόλφγκανγκ Φέλνερ, τα μέσα ενημέρωσης του οποίου δημοσίευσαν ευνοϊκές δημοσκοπήσεις υπέρ του Σεμπάστιαν Κουρτς
|Facebook/Wolfgang Fellner

Ο εκδότης που είναι το άλλο πρόσωπο του «σκανδάλου Κουρτς»

Protagon Team Protagon Team 20 Οκτωβρίου 2021, 10:05

Η πρόσφατη παραίτηση του Σεμπάστιαν Κουρτς στην Αυστρία δεν έχει θύμα μόνο τον 35άρη καγκελάριο, αλλά και τον όμιλο μέσων ενημέρωσης Österreich των αδελφών Φέλνερ που ενέχεται στο πολιτικό σκάνδαλο, έστω και αν ο ίδιος θέλει να το παρουσιάζει διαφορετικά.

Η απάντηση του διευθυντή του ομίλου ήταν απλώς ένα σύντομο σημείωμα με τον διακριτικό τίτλο «Εξηγήσεις». Ο Βόλφγκανγκ Φέλνερ έγραφε την περασμένη Τετάρτη 13 Οκτωβρίου ότι σε αυτή την υπόθεση «εμείς είμαστε τα θύματα και όχι οι θύτες». Το μονόστηλο δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Österreich («Αυστρία») δίπλα στο άρθρο που αφορούσε τη σύλληψη της διευθύντριας του ινστιτούτου ερευνών που βρίσκεται στην καρδιά του σκανδάλου.

Η απολογία ήταν μισή. Παρέλειπε, όπως γράφει ο Monde, την αναφορά ότι το ινστιτούτο συνεργάζεται για χρόνια με τα μέσα ενημέρωσης του ομίλου και ότι η εν λόγω διευθύντρια είναι αυτή που έδινε τις ευνοϊκές δημοσκοπήσεις υπέρ του Κουρτς, τότε προέδρου του συντηρητικού κόμματος ÖVP. Το αντάλλαγμα ήταν μια εκστρατεία ενημέρωσης από το υπουργείο Οικονομικών με κόστος πάνω από 1 εκατ. ευρώ.

Ο Βόλφγκανγκ και ο Χέλμουτ Φέλνερ έχουν χτίσει από τα τέλη της δεκαετίας του ’60 έναν εμπορικά επιτυχημένο δημοσιογραφικό όμιλο, γράφει η γαλλική εφημερίδα. Ξεκίνησαν από ένα νεανικό έντυπο που αποδείχτηκε από τα πιο δημοφιλή, αργότερα έφτιαξαν ένα περιοδικό, το News, που θυμίζει το γαλλικό Paris-Match, το οποίο επικεντρώνεται σε διασημότητες. Το 2006 προχώρησαν στην έκδοση της Österreich («Αυστρία»), μια εφημερίδα που βασιζόταν στο στυλ της USA Today και σύντομα έγινε η ναυαρχίδα του ομίλου.

Στόχος τους ήταν να χτυπήσουν την αυτοκρατορία του Krone Zeitung, ένα από τα πιο δημοφιλή ταμπλόιντ έντυπα στην Ευρώπη με εκατομμύρια αναγνώστες σε μια χώρα 8,8 εκατ. πολιτών. Η συνταγή είναι η γνωστή των ταμπλόιντ: σύντομα άρθρα, μεγάλες φωτογραφίες, τίτλοι που χτυπούν στο μάτι. Αλλο ένα κοινό των δύο στρατοπέδων είναι ότι αμφότερα αποτελούν οικογενειακή υπόθεση. Ο Βόλφγκανγκ Φέλνερ, που έχει τον ασαφή τίτλο τού «επικεφαλής εμπορικών ζητημάτων» και ο μικρότερος αδελφός του κρατούν τα ηνία, ενώ ο γιος του Βόλφγκανγκ είναι διευθυντής σύνταξης.

Δίπλα στον ωμό ανταγωνισμό των ταμπλόιντ υπάρχουν και οι στενές σχέσεις του ομίλου του Φέλνερ με την εξουσία, αλλά και το κρατικό χρήμα.

Αυστριακός ερευνητής εκτιμά ότι ο όμιλος εξαρτάται από το Δημόσιο για ως και 20% των εσόδων του. Το 2020 η κρατική διαφήμιση άγγιξε τα 222 εκατ. ευρώ, ποσό κατά πολύ μεγαλύτερο από τα 32 εκατ. ευρώ των κρατικών επιδοτήσεων. Ο όμιλος Österreich είναι ξεκάθαρα ευνοημένος με 8,22 ευρώ κρατικής διαφήμισης ανά αναγνώστη. Οι αντίπαλοι στην Krone Zeitung δεν έχουν ούτε τα μισά, δηλαδή 3,94 ευρώ, η Die Presse, έγκριτη δεξιά εφημερίδα, 6,18 ευρώ και η αριστερή  Der Standard 2,43 ευρώ.

Οπως είναι αναμενόμενο, το ζήτημα είναι ευαίσθητο, χωρίς να σπανίζουν οι –διόλου συγκαλυμμένες– αναφορές ότι η κυβέρνηση ρυθμίζει αυτή τη ροή. Ο επικεφαλής ομίλου περιοδικών παραπονέθηκε, για παράδειγμα, φέτος το καλοκαίρι ότι ακυρώθηκε κρατική διαφήμιση προς τον όμιλό του έπειτα από μια σειρά άρθρων που επέκριναν τον Κουρτς.

Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, οι συναλλαγές των μέσων ενημέρωσης των Φέλνερ με την εξουσία έχουν ξεκάθαρα τον χαρακτήρα δούναι και λαβείν. Πρώτα οι ευνοϊκές δημοσκοπήσεις και μετά… δισέλιδες καταχωρίσεις (όπως συνέβη το καλοκαίρι του 2016), μετά κάποια παράπονα και μετά μια άλλη καλή δημοσκόπηση. Το σκηνικό συνεχίζεται ως σήμερα, γράφει η γαλλική εφημερίδα. Μόλις το Σάββατο στην Österreich εμφανίστηκε διαφήμιση του υπουργείου Υγείας για το πιστοποιητικό ανοσίας.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News