Η ταινία κινουμένων σχεδίων «Ne Zha 2», που ακολουθεί τις μάχες ενός νεαρού αγοριού με δαίμονες, είναι πλέον επίσημα η ταινία animation με τις μεγαλύτερες εισπράξεις στον κόσμο –12,3 δισ. γιουάν (1,63 δισ. ευρώ)–, ενώ έχει προκαλέσει και ένα τεράστιο κύμα εθνικής υπερηφάνειας σε ολόκληρη την Κίνα.
Αλλά παρά την τεράστια επιτυχία της η ταινία έχει και τους επικριτές της, τους οποίους οι θαυμαστές της κατηγορούν για ελιτισμό, κυνήγι εφήμερης δημοσιότητας και αρνητισμό επί πληρωμή. Στο στόχαστρο των κινέζων θεατών έχει μπει και η τέταρτη αμερικανική ταινία δράσης με τον υπερήρωα Κάπτεν Αμέρικα και τίτλο «Brave New World», που θεωρείται εμπορικός αντίπαλος του «Ne Zha 2».
Η κινηματογραφική «κόντρα» των δύο ταινιών έχει επιφέρει ένα κύμα αντιαμερικανισμού στο κινεζικό διαδίκτυο. «Δεν με ενδιαφέρει αν το “Ne Zha 2” θα πάει καλά στο εξωτερικό, αλλά το “Κάπτεν Αμέρικα 4” πρέπει να πεθάνει στην Κίνα» αναφέρει ένα πολύ δημοφιλές σύνθημα που κυκλοφορεί ευρέως στα κινεζικά μέσα κοινωνικής δικτύωσης, σύμφωνα με δημοσίευμα του BBC.
Στα ειδησεογραφικά μέσα και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης οι Κινέζοι πανηγυρίζουν για την κακή επίδοση της αμερικανικής υπερπαραγωγής στο κινεζικό μποξ όφις. Από τα 92 εκατ. δολάρια των εισπράξεων της ταινίας εκτός των ΗΠΑ, μόλις τα 10,6 εκατ. προέρχονται από την Κίνα – τη μεγαλύτερη αγορά του Χόλιγουντ στο εξωτερικό.
«Δεν είναι ο Κάπτεν Αμέρικα που πεθαίνει, αλλά η ίδια η Αμερική» αναφέρει μια κριτική ανάλυση της χαμηλής απήχησης της ταινίας σε κινεζικό ιστότοπο. Ο συγγραφέας της υποστηρίζει ότι «στην πραγματικότητα οι ΗΠΑ δεν έχουν υπερήρωες και δεν συνιστούν φάρο της ανθρωπότητας που υπερασπίζεται την ειρήνη».
Παράλληλα, κάποιοι Κινέζοι επικρίνουν το γεγονός ότι το «Ne Zha 2», που έκανε πρεμιέρα εκτός Κίνας αυτόν τον μήνα, δεν είχε αρκετές προβολές στους κινηματογράφους της Βόρειας Αμερικής. Παράλληλα κατηγορούν τους αμερικανούς αιθουσάρχες ότι προτιμούν να προβάλλουν άλλες ταινίες αντί της δικής τους.
Το «Ne Zha 2» έκανε πρεμιέρα στις κινεζικές αίθουσες στις 29 Ιανουαρίου, μαζί με μια σειρά άλλων ταινιών που φιλοδοξούσαν να προσελκύσουν όσο το δυνατόν περισσότερους θεατές κατά τη διάρκεια των διακοπών του Σεληνιακού Νέου Ετους. Σύντομα υποσκέλισε τον ανταγωνισμό, ξεπερνώντας το εισπρακτικό ορόσημο του ενός δισ. δολαρίων σε λιγότερο από δύο εβδομάδες.
Η εμπορική επιτυχία της ταινίας χαρακτηρίζεται ως σύμβολο προόδου του κινεζικού κινηματογράφου και σημάδι ότι οι εγχώριες παραγωγές μπορούν να συναγωνιστούν τις υπερπαραγωγές του Χόλιγουντ στο Box Office. Οι παλαιότερες εγχώριες επιτυχίες ήταν επί το πλείστον πατριωτικές ταινίες δράσης, όπως η «Μάχη της Λίμνης Τσανγτζίν» του 2021 – μια προπαγανδιστική παραγωγή για τον Πόλεμο της Κορέας τη δεκαετία του 1950, που κρατούσε το ρεκόρ εισπράξεων.
Την ώρα που τα έσοδα των ταινιών του Χόλιγουντ κατανέμονται διεθνώς, πάνω από το 99% των εισπράξεων του «Ne Zha 2» προέρχονται από την κινεζική αγορά, όπου η ταινία έχει μετατραπεί στο απόλυτο τεστ πατριωτισμού. Οι θεατές γράφουν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ότι αγόρασαν εισιτήρια για πολλαπλές προβολές της ταινίας, ενώ όσοι δεν την έχουν ακόμα δει δέχονται υποτιμητικούς χαρακτηρισμούς.
Εν μέσω διθυράμβων από την πλειονότητα των θεατών υπήρξαν και κάποιοι που κριτίκαραν την ταινία για έλλειψη συνέχειας στην πλοκή, αμήχανο χιούμορ και αντιφεμινιστικές αποχρώσεις. Αυτές οι απόψεις αντιμετώπισαν ένα μπαράζ απορριπτικών σχολίων. Τέτοιας δριμύτητας επιθέσεις δεν είναι σπάνιες στο διαδίκτυο, αλλά η συμπεριφορά των οπαδών της ταινίας γίνεται πιο έντονη λόγω της μετεωρικής επιτυχίας της.
Το «Ne Zha 2» έχει γίνει σύμβολο δύναμης της κινεζικής κινηματογραφικής βιομηχανίας και στα μάτια των φανατικών οπαδών του –που αφελώς αντιμετωπίζουν τα πράγματα ως «μαύρο ή άσπρο»– η κριτική της ταινίας ισοδυναμεί με σύνταξη των εκφραστών της με το Χόλιγουντ.
Η τεράστια επιτυχία του «Ne Zha 2» βοηθάει στη διάδοση χαρακτήρων της κινεζικής μυθολογίας σε ένα νέο κοινό και έχει επαινεθεί για το σενάριο, τα ειδικά εφέ και την ποιότητα του animation. Αλλά το γεγονός ότι έχει γίνει κομβικό σημείο εθνικιστικής έξαρσης είναι λογικό να ανησυχεί κάποιους πιο μετριοπαθείς και «νηφάλιους» Κινέζους.
