Υπ. Πολιτισμού: Μηνύσεις κατά παντός υπευθύνου για το drone show της Adidas πάνω από την Ακρόπολη
Το καινούργιο παπούτσι της Αdidas πάνω από τον Παρθενώνα | Χ
Επικαιρότητα

Υπ. Πολιτισμού: Μηνύσεις κατά παντός υπευθύνου για το drone show της Adidas πάνω από την Ακρόπολη

Το σόου δεν έγινε με νόμιμη διαδικασία, ανέφερε η Λίνα Μενδώνη, λέγοντας ότι η εταιρεία μπορεί μεν να είχε πάρει άδεια από την ΥΠΑ και το Ζάππειο, που φιλοξένησε τη σχετική εκδήλωση, αλλά το τελευταίο έπρεπε να έχει λάβει άδεια από το υπουργείο - Εγγραφες εξηγήσεις από την Διοίκηση του Ζαππείου ζητάει ο Πιερρακάκης
Protagon Team

Σε μηνύσεις κατά παντός υπευθύνου προχωρά το υπουργείο Πολιτισμού για το διαφημιστικό drone show της γνωστής εταιρείας αθλητικών υποδημάτων και ρουχισμού, Adidas, την Πέμπτη, με φόντο την Ακρόπολη.

Το drone show ξεκίνησε από τον χώρο του Ζαππείου, όπου φιλοξενήθηκε σχετική εκδήλωση. Ωστόσο η «σκηνοθεσία» έμοιαζε να έχει στόχο να συνδυάσει τα λογότυπα της εταιρείας και το προϊόν της με τον ιερό βράχο της Ακρόπολης, δημιουργώντας σε κάθε περίπτωση ένα αισθητικά άσχημο θέαμα για όσους το είδαν από τη συγκεκριμένη οπτική γωνία.

Σε ανακοίνωσή του, το υπουργείο Πολιτισμού ανέφερε:

Οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού καταθέτουν εντός της ημέρας μήνυση κατά παντός υπευθύνου για παραβίαση της αρχαιολογικής νομοθεσίας.

Επιπλέον το Υπουργείο είναι σε επικοινωνία με την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, προκειμένου να διερευνηθεί η τήρηση ή μη της διαδικασίας αδειοδότησης της υπερπτήσης drone, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.

Λίγο αργότερα, η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, μιλώντας στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΪ έκανε λόγο για «μη νόμιμη» ενέργεια. Και εξήγησε ότι να μεν η διοίκηση του Ζαππείου (η Επιτροπή Ολυμπίων και Κληροδοτημάτων) είχε δώσει την άδεια στην εταιρεία για μια εκδήλωση, αλλά δεν είχε ζητήσει και σχετική άδεια από το υπουργείο για αυτού του είδους εμπορική εκμετάλλευση ενός, αρχικά, νεότερου μνημείου, η οποία με τη σειρά της οδήγησε στο καταδικαστέο θέαμα της Ακρόπολης που «πατιέται» από ένα παπούτσι της Adidas.

«Εδώ έχουμε ένα θέμα με την Ακρόπολη. Μπορεί να πει κανείς ότι η εικόνα, η λήψη, η γωνία που τραβήχτηκε η φωτογραφία, είναι αυτή που δίνει την ψευδαίσθηση ότι, όλο αυτό, έχει γίνει πάνω από την Ακρόπολη. Εδώ, όμως έχουμε ένα άλλο μνημείο, νεότερο μνημείο, που είναι το Ζάππειο, που ει μη τι άλλο, η διοίκησή του, όφειλε πριν δώσει την άδεια, να ζητήσει έγκριση από το υπουργείο Πολιτισμού. Έχουμε, δηλαδή, και εδώ παραβίαση του αρχαιολογικού νόμου», είπε μεταξύ άλλων η υπουργός Πολιτισμού

Ακολούθως με ανακοίνωσή της η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας σημείωσε ότι δραστηριότητα των drones στο Ζάππειο ήταν πλήρως αδειοδοτημένη και εξελίχθηκε εντός της προβλεπόμενης αποκλεισμένης περιοχής, σύμφωνα με την άδεια που είχε εκδοθεί πριν από λίγες ημέρες από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ).

Από την πλευρά της η Adidas σε δήλωσή της υποστηρίζει ότι: «Το drone show event της Adidas που έλαβε χώρα στο Ζάππειο Μέγαρο στις 15 Μαΐου, πραγματοποιήθηκε αφού ελήφθησαν και τηρήθηκαν όλες οι απαραίτητες άδειες. Η πτήση των drones έγινε αυστηρά πάνω από τον χώρο του Ζαππείου Μεγάρου, σύμφωνα με τις ληφθείσες άδειες, και καμία εικόνα του μνημείου της Ακρόπολης δεν χρησιμοποιήθηκε από την Adidas για διαφημιστικούς ή άλλους σκοπούς»

Μίσθωμα 380 ευρώ!

Οπως προκύπτει από τη σχετική απόφαση που δημοσιεύθηκε προ ημερών στη Διαύγεια (EΔΩ), η εταιρεία κατέθεσε το αίτημα στις 30 Απριλίου και το διοικητικό συμβούλιο της αρμόδιας Επιτροπής Ολυμπίων Κληροδοτημάτων, η οποία εποπτεύεται από το υπουργείο Εθνική Οικονομίας και Οικονομικών, αποφάσισε ομόφωνα, να εγκριθεί η παραχώρηση 200 τ.μ. εξωτερικού χώρου στο πλάι του Ζαππείου Μεγάρου, στις 15 Μαΐου 2025, για τη διεξαγωγή drone show για λογαριασμό της εταιρίας Essence mediacom με σκοπό την προώθηση προϊόντος της Adidas Hellas, έναντι μισθώματος ύψους μόλις 380 ευρώ.

Εγγραφες εξηγήσεις ζητάει το υπουργείο Οικονομικών

Πηγές του υπουργείου αναφέρουν ότι ο Κυριάκος Πιερρακάκης καλεί τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου της Επιτροπής Ολυμπίων και Κληροδοτημάτων, οι οποίοι παραχώρησαν άδεια σε εταιρεία αθλητικών ειδών για drone show στο Ζάππειο να δώσουν έγγραφες εξηγήσεις.

«Η σύμβαση που υπεγράφη και το τίμημα, δυσανάλογο της αξίας και του συμβολισμού του χώρου του Ζαππείου, εδράζονται σε απαρχαιωμένο θεσμικό πλαίσιο και τιμολογιακή πολιτική αμετάβλητη για σχεδόν 20 χρόνια» ανέφεραν πηγές του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.

Πρόσθεταν δε ότι «όλα τα παραπάνω στοιχεία πιστοποιούν την ορθότητα της απόφασης της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Οικονομικών να αλλάξει τον τρόπο αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας , στην οποία συμπεριλαμβάνονται τα κοινωφελή ιδρύματα και οι κληρονομιές».

Οι πηγές του ΥΠΕΘΟ τονίζουν συγκεκριμένα ότι τις επόμενες εβδομάδες θα είναι έτοιμος ο νέος νόμος για τα ιδρύματα, τις κοινωφελείς περιουσίες, τις σχολάζουσες κληρονομιές και τις δωρεές προς το Δημόσιο . Θα προβλέπει την συνολική αλλαγή φιλοσοφίας στην αξιοποίηση τους , με στόχο τη μεγιστοποίηση του δημοσίου οφέλους.

«Στο πλαίσιο αυτό η Επιτροπή Ολυμπίων και Κληροδοτημάτων που θα αναλάβει να φέρει σε πέρας το νέο εγχείρημα και που θα προκύψει μετά την ψήφιση του νόμου , θα πάρει δραστικές αποφάσεις για τον τρόπο λειτουργίας, εφαρμόζοντας ανάμεσα σε άλλα και μια διαφορετική τιμολογιακή πολιτική, προσαρμοσμένη στο σήμερα. Επίσης θα προβλεφθούν ρήτρες συνεπειών και ασφαλιστικές δικλείδες για όσους εκμισθώνουν τους χώρους αυτούς» κατέληξαν οι ίδιες πηγές.

Η εικόνα του τεράστιου φωτεινού αθλητικού παπουτσιού πάνω από τον Παρθενώνα, η οποία εναλλασσόταν με το λογότυπo της Αdidas και το σύνθημα «feel fast», έκανε όπως ήταν αναμενόμενο τον γύρο του Διαδικτύου, προκαλώντας πλήθος αντιδράσεων – ανάμεσά τους και αυτές από πολιτικά κόμματα:

ΤΟ ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής εξέδωσε ανακοίνωση στην οποία με κάποιο τρόπο χώρεσε και το πρόσφατο «όχι» του ΚΑΣ στον σκηνοθέτη Γιώργο Λάνθιμο για τα γυρίσματα της τελευταίας του ταινίας στην Ακρόπολη.

«Η εικόνα ενός γιγαντιαίου αθλητικού παπουτσιού να “πατά” την Ακρόπολη μέσω προβολής με drones, αποτελεί μια ακόμα θλιβερή υπενθύμιση της ανάγκης για ξεκάθαρα θεσμικά όρια και σεβασμό απέναντι στην πολιτιστική μας κληρονομιά.

»Η Ακρόπολη, παγκόσμιο σύμβολο του πολιτισμού και της δημοκρατίας, δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται ως ουδέτερο φόντο για εμπορικές χρήσεις ή “έξυπνα” διαφημιστικά ευρήματα. Ειδικά όταν, σύμφωνα με τις πληροφορίες, η εν λόγω δράση είτε πραγματοποιήθηκε χωρίς άδεια είτε εκμεταλλεύτηκε θεσμικά κενά και ελλιπή εποπτεία, εγείρονται σοβαρά ερωτήματα για τον ρόλο και την ευθύνη του υπουργείου Πολιτισμού.

»Η επιλογή του ΥΠΠΟ να αρνηθεί άδεια για τα γυρίσματα του διεθνώς καταξιωμένου σκηνοθέτη Γιώργου Λάνθιμου στον ίδιο αρχαιολογικό χώρο, καθιστά το ζήτημα ακόμα πιο επιτακτικό. Ποιο είναι τελικά το κριτήριο; Η εμπορική αξία του προϊόντος ή το πολιτιστικό αποτύπωμα του δημιουργού;

»Ζητούμε:

»-Άμεση και σαφή ενημέρωση από το υπουργείο Πολιτισμού σχετικά με το αν δόθηκε άδεια για τη συγκεκριμένη δράση και από ποιον φορέα.

»-Τη θεσμική θωράκιση των αρχαιολογικών χώρων και μνημείων απέναντι στην άναρχη εμπορευματοποίησή τους.

»-Διαφανή, ενιαία και αξιοκρατικά κριτήρια στην αξιολόγηση αιτημάτων για χρήση πολιτιστικών χώρων – χωρίς εξαιρέσεις και σκοπιμότητες.

»Ο πολιτισμός δεν είναι εργαλείο branding. Είναι ζήτημα ταυτότητας, μνήμης και δημοκρατίας».

Και ο ΣΥΡΙΖΑ θυμήθηκε το όχι στον κ. Λάνθιμο.

«Η εικόνα μέσω σμήνος drones του αθλητικού παπουτσιού που “πατά” πάνω στην Ακρόπολη για διαφημιστικούς λόγους, αποτελεί προσβλητική εμπορευματοποίηση του πυρήνα της πολιτιστικής μας κληρονομιάς», ανέφεραν στην ανακοίνωσή τους από την Κουμουνδούρου για να απευθύνουν το εξής ερώτημα:

«Με ποιο κριτήριο έγινε η αποδοχή μιας τέτοιας πρότασης όταν τον περασμένο μήνα το υπουργείο Πολιτισμού δεν έδωσε άδεια στον σκηνοθέτη Γιώργο Λάνθιμο για τα γυρίσματα της ταινίας του στον αρχαιολογικό χώρο;».

Exit mobile version