761
Η Μαρίνα Αμπράμοβιτς στην περφόρμανς «The Artist is Present» που άφησε εποχή στο ΜΟΜΑ της Νέας Υόρκης | Marina Abramovic Institute

Μικροί μισθοί, παράνομες συμβάσεις: καλλιτέχνες καταγγέλλουν την Μαρίνα Αμπράμοβιτς

Protagon Team Protagon Team 13 Σεπτεμβρίου 2018, 07:10
Η Μαρίνα Αμπράμοβιτς στην περφόρμανς «The Artist is Present» που άφησε εποχή στο ΜΟΜΑ της Νέας Υόρκης
|Marina Abramovic Institute

Μικροί μισθοί, παράνομες συμβάσεις: καλλιτέχνες καταγγέλλουν την Μαρίνα Αμπράμοβιτς

Protagon Team Protagon Team 13 Σεπτεμβρίου 2018, 07:10

Για ένα «απόλυτο χάος» κάνουν λόγο ιταλικά δημοσιεύματα σχετικά με την μεγάλη αναδρομική έκθεση «The Cleaner» προς τιμήν της 72χρονης εικαστικού και περφόρμερ Μαρίνα Αμπράμοβιτς που θα ανοίξει τις πύλες της στις 21 Σεπτεμβρίου στο Παλάτσο Στρότσι της Φλωρεντίας.

Οι περίπου 35 καλλιτέχνες που βρίσκονταν από την αρχή στις επάλξεις της ρετσοσπεκτίβας και προετοιμάζονταν μαζί με την ίδια την σέρβα καλλιτέχνιδα καταγγέλλουν ότι πριν μερικές ημέρες το Ίδρυμα Στρότσι -χωρίς προειδοποίηση- μείωσε αιφνιδιαστικά τον αριθμό των ατόμων που τελικά θα συμμετέχουν στην έναρξη, «κόβοντας» πολλούς εξ αυτών.

Επίσης, υποστηρίζουν ότι οι συμβάσεις που υπέγραψαν είναι παράνομες, ενώ κι οι μισθοί που λαμβάνουν εδώ και πολύ καιρό είναι πιο χαμηλοί και από… ελεημοσύνη καθώς, όπως λένε, τους φτάνουν ίσα-ίσα για να «αγοράσουν ένα κομμάτι πίτσας για μεσημεριανό μαζί με μια μπύρα».

Κι όλα αυτά συμβαίνουν ενώ αυτές τις ημέρες -συγκεκριμένα από τις 8 μέχρι τις 16 Σεπτεμβρίου- θα έπρεπε να λαμβάνει χώρα η εντατική τους προετοιμασία ενόψει των εγκαινίων της 21ης του μηνός.

Η Αμπράμοβιτς σε αφίσα από την έκθεση «The Cleaner» στο Παλάτσο Στρότσι της Φλωρεντίας

Οι 35 καλλιτέχνες -χορεύτριες και ηθοποιοί από όλο τον κόσμο- θα εξασκούνταν στην περίφημη «μέθοδο Αμπράμοβιτς», που περιλαμβάνει μια σειρά ασκήσεων που είναι σχεδιασμένες έτσι ώστε να ενισχύσουν την κατανόηση τους σχετικά με το πώς θα βιώσει ο καθείς εξ αυτών την παράσταση στην οποία θα συμμετάσχουν.

Όπως σημειώνουν τα ιταλικά ΜΜΕ, «επικρατούσε τόση σύγχυση, ώστε μόλις στα τέλη Αυγούστου κατάφεραν οι 35 καλλιτέχνες να βγάλουν μια στοιχειώδη άκρη σχετικά με το ύψος των μισθών τους, το ωράριο εργασίας τους, ακόμη και λεπτομέρειες όπως την πιθανότητα παροχής ημερήσιας αποζημίωσης ή τα μεταφορικά τους προς κι από την Φλωρεντία».

Για παράδειγμα, για την συμμετοχή καθενός καλλιτέχνη στο «Luminosity», στην οποία η Αμπράμοβιτς κάθεται για 30 λεπτά γυμνή πάνω σε ένα κάθισμα μέσα σε μια φωτεινή πλατεία, η προτεινόμενη πληρωμή είναι 25 ευρώ. Και για την συμμετοχή τους στο «Cleaning the Mirror», όπου ο γυμνός καλλιτέχνης πρέπει να καθαρίσει έναν ανθρώπινο σκελετό για τέσσερις ώρες, η αμοιβή είναι 72 ευρώ.

Συμμετέχοντες του εργαστηρίου «Counting the Rice» («Μετρώντας το Ρύζι») της Μαρίνας Αμπράμοβιτς ξεχωρίζουν κόκκους ρυζιού, στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης της Γενεύης

Κατά συνέπεια, κάθε καλλιτέχνης θα φτάσει να έχει λαμβάνειν έναν μισθό της τάξεως των 500-600 ευρώ το μήνα, χωρίς ωστόσο να έχει την ευκαιρία να εργαστεί σε άλλα έργα, δεδομένης της δεσμευτικής συμφωνίας που έχει υπογράψει εκ των προτέρων με την Αμπράμοβιτς.

«Γελοίες αμοιβές», σχολιάζουν οι καλλιτέχνες, προσθέτοντας πως η καθημερινή δουλειά τους προϋποθέτει έντονο σωματικό πόνο και επίπονη προσπάθεια.

Οι καλλιτέχνες έστειλαν ήδη δύο επιστολές στο Ίδρυμα Στρότσι απαιτώντας από αυτό να δεσμευτεί ότι το μηνιαίο καθαρό ποσό για κάθε ερμηνευτή θα φτάσει τα 1.000 ευρώ, που είναι το ελάχιστο προκειμένου ο κάθε καλλιτέχνης να μπορεί να πληρώσει το ενοίκιο του σπιτιού που έχει νοικιάσει στη Φλωρεντία.

Από το ίδρυμα απάντησαν ότι θα μπορούσαν να είχαν εφαρμόσει τις συλλογικές συμβάσεις, αλλά μόνο στην βάση πως οι καλλιτέχνες θα ήταν ωρομίσθιοι. Και σαν να μην έφτανε αυτό, πριν μερικές ημέρες το ίδρυμα έστειλε ένα τελεσίγραφο στους 35 καλλιτέχνες ανακοινώνοντας τους πως θα τους χορηγήσει μια εφάπαξ μηνιαία αποζημίωση της τάξεως των… 30 ευρώ (!), αλλά μόνο σε εκείνους οι οποίοι θα έστελναν πίσω ένα e-mail επιβεβαίωσης!

Περφόρμανς από την έκθεση «As One» που διοργάνωσε το Ινστιτούτο Μαρίνα Αμπράμοβιτς μαζί με το Ιδρυμα ΝΕΟΝ, στο Μουσείο Μπενάκη

Το σημείο, ωστόσο, που έκανε το ποτήρι να ξεχειλίσει ήταν η νέα ενημέρωση εκ μέρους του Ιδρύματος, πριν από λίγα 24ωρα, πως «θα προβούν σε μια σειρά από παραχωρήσεις, όπως την αύξηση κατά 5 ευρώ του μισθού για την συμμετοχή στο «Luminosity». Ωστόσο, σχετικά με τις αποζημιώσεις ταξιδιού, αποσύρεται η προηγούμενη προσφορά των 30 ευρώ και θα εφαρμοστεί μία άλλη με διαφορετική εφάπαξ πληρωμή ανάλογα με το αν φτάνετε από το εξωτερικό, από την Τοσκάνη ή από άλλο μέρος της Ιταλίας».

Και καταλήγει η ανακοίνωση του ιδρύματος: «Τέλος, σας ενημερώνουμε ότι δεν είμαστε σε θέση να προσλάβουμε και τους 35 επιλεγμένους καλλιτέχνες και θα προχωρήσουμε σε μια νέα επιλογή».

«Η ευκαιρία να μας κληροδοτηθεί η καλλιτεχνική εμπειρία της Μαρίνας Αμπράμοβιτς είναι ανυπολόγιστη, γι’ αυτό και ζητήσαμε τον κατώτατο μισθό. Αλλά είμαστε όλοι επαγγελματίες, αυτή είναι η δουλειά μας και αυτό είναι κάτι που πρέπει να γίνει σεβαστό. Σίγουρα αυτό δεν είναι το ιδανικό κλίμα που θα περίμενε κανείς για μια τέτοια καλλιτεχνική εμπειρία, δεδομένης της διεθνούς εμβέλειας του έργου και της συμμετοχής σε αυτήν ενός ιδρύματος με αποστολή να διαδίδει την τέχνη και τον πολιτισμό», ήταν η απάντηση των καλλιτεχνών.