Google, Twitter και Facebook ακολουθούν το καθένα ξεχωριστή τακτική όσον αφορά στις πολιτικές διαφημίσεις | Reuters
Επικαιρότητα

Mετά το Twitter και η Google μειώνει δραστικά τις πολιτικές διαφημίσεις

Σε αντίθεση με το Facebook που ακόμη αρνείται να το πράξει, κάτω από τον σάλο για μια νέα «μυστική» συνάντηση Ζάκερμπεργκ-Τραμπ - To Twitter τις έχει ήδη καταργήσει πλήρως
Protagon Team

Την αρχή έκανε το Twitter που στις 30 Οκτωβρίου το ανακοίνωσε ρητώς και απαρεγκλίτως: τέρμα όλες οι πολιτικές διαφημίσεις στην πλατφόρμα μας!

Πλέον και η Google κινείται στην ίδια κατεύθυνση, καθώς ανακοίνωσε την περασμένη Πέμπτη ότι θα μειώσει και μάλιστα δραστικά όλες τις διαφημίσεις που στοχεύουν ανθρώπους με βάση τις πολιτικές προτιμήσεις τους.

Θα απαγορεύσει, επίσης, στις πολιτικές καμπάνιες να στοχεύουν σε υποψήφιους ψηφοφόρους μέσω του YouTube ή βάσει του ιστορικού των αναζητήσεων τους στη Google, μια πρωτοβουλία που ελήφθη ενόψει των εκλογών στη Βρετανία στις 12 Δεκεμβρίου και των προεδρικών εκλογών στις ΗΠΑ το 2020.

Μέχρι σήμερα, με βάση τις συνήθειες της διαδικτυακής πλοήγησης ενός χρήστη – π.χ. ποιες ειδησεογραφικές ιστοσελίδες επισκέπτεται συχνά- η Google μπορεί να υποθέσει αν αυτός έχει αριστερές, δεξιές ή ανεξάρτητες πολιτικές απόψεις.

Στις ΗΠΑ οι πολιτικοί έχουν δικαίωμα να κάνουν στοχευμένες καμπάνιες στους ψηφοφόρους με βάση τις πολιτικές προτιμήσεις των τελευταίων.

Ήταν επίσης έως τώρα δυνατό οι πολιτικοί άλλων χωρών να στείλουν στη Google καταλόγους (π.χ. βάσεις δεδομένων με τα μέλη του κόμματος) και αυτή να φροντίσει να φθάσουν στους ανθρώπους αυτούς συγκεκριμένα πολιτικά μηνύματα.

Αυτό πια δεν θα επιτρέπεται δια ροπάλου.

Όπως σημειώνει το BBC, η νέα πολιτική της Google θα εφαρμοστεί αρχικά στη Βρετανία ακριβώς πριν τις βουλευτικές εκλογές, κατόπιν και έως το τέλος του έτους σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση και στον υπόλοιπο κόσμο στις 6 Ιανουαρίου 2020.

Ωστόσο, η εταιρεία τόνισε πως δεν θα σταματήσει την προβολή πολιτικών διαφημίσεων σε ιστοσελίδες για συγκεκριμένα θέματα π.χ. οικονομίας ή πολιτικής.

«Αναγνωρίζουμε ότι ο ζωντανός πολιτικός διάλογος είναι σημαντικό μέρος της δημοκρατίας και κανένας δεν μπορεί λογικά να αποφανθεί για κάθε πολιτικό επιχείρημα, αντεπιχείρημα και νύξη. Συνεπώς αναμένουμε ότι ο αριθμός των πολιτικών διαφημίσεων για τις οποίες θα αναλάβουμε δράση, θα είναι πολύ περιορισμένος, όμως θα συνεχίσουμε να το κάνουμε για τις ξεκάθαρες παραβιάσεις», ανέφερε ο Σκοτ Σπένσερ, αντιπρόεδρος της Google Ads, καταλήγοντας ότι «θέλουμε να βελτιώσουμε την εμπιστοσύνη των ψηφοφόρων στις πολιτικές διαφημίσεις που μπορεί να δουν στις πλατφόρμες μας».

Νέα μυστική συνάντηση Τραμπ- Ζάκερμπεργκ

Μετά την κίνηση της Google, όλοι περιμένουν πλέον αν και το Facebook θα προβεί σε κάποια ανάλογη κίνηση, κάτι που το μέσο κοινωνικής δικτύωσης έχει αποφύγει να κάνει μέχρι στιγμής, καθώς ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ έχει πει ότι «το Facebook δεν θα ελέγχει την αξιοπιστία των πολιτικών διαφημίσεων».

Και τι άλλο να πει δηλαδή, όταν οι φήμες από την άλλη άκρη του Ατλαντικού βουίζουν σχετικά με μια δεύτερη κατ’ ιδίαν συνάντηση σε δείπνο που είχε ο αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ με τον ιδρυτή και CEO του Facebook, ο οποίος μάλιστα συνοδευόταν από το μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου Πίτερ Τιλ.

Όπως μετέδωσε το ειδησεογραφικό δίκτυο NBC, το ραντεβού έγινε στα τέλη Οκτωβρίου στην Ουάσιγκτον και δεν διαψεύστηκε από το τμήμα Δημοσίων Σχέσεων του Facebook.

«Όπως είναι φυσικό για έναν Διευθύνοντα Σύμβουλο μιας μεγάλης αμερικανικής εταιρείας, ο Μαρκ αποδέχθηκε την πρόσκληση για δείπνο με τον πρόεδρο και την πρώτη κυρία στον Λευκό Οίκο» δήλωσε μέσω e-mail ένας εκπρόσωπος της Facebook στο NBC.

Από την πλευρά του, ο Λευκός Οίκος, ο οποίος δεν είχε αποκαλύψει νωρίτερα τη συγκεκριμένη συνάντηση, αρνήθηκε να προβεί σε κάποιο σχόλιο.

Αν και δεν έγινε γνωστό τι ακριβώς συζήτησαν οι συνδαιτυμόνες, τα αμερικανικά ΜΜΕ σημειώνουν με νόημα πως δεν είναι τυχαίο ότι ο Ζάκερμπεργκ εκείνη την περίοδο βρισκόταν στην Ουάσιγκτον προκειμένου να καταθέσει ενώπιον του Κογκρέσου σχετικά με το κρυπτονόμισμα Libra, με τα ρεπορτάζ να υπονοούν παρασκηνιακές διαδικασίες φαβοριτισμού, εκ μέρους του Facebook, της προεκλογικής εκστρατείας του Τραμπ για τις εκλογές του ερχόμενου Νοεμβρίου.

Το Facebook δαπάνησε 4,8 εκατομμύρια δολάρια (4.35 εκατ. ευρώ) σε λομπίστες της Ουάσινγκτον το τρίτο τρίμηνο του 2019, σημειώνοντας αύξηση σχεδόν 70% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους.