519
Tο εμπορικό της Boeing εμφανίζεται σε μία οθόνη του Χρηματιστηρίου Νέας Υόρκης (NYSE) στις 11 Μαρτίου | REUTERS/Brendan McDermid

Η αεροπορική τραγωδία στην Αιθιοπία και τα κροκοδείλια δάκρυα της Γουόλ Στριτ

Protagon Team Protagon Team 12 Μαρτίου 2019, 18:40
Tο εμπορικό της Boeing εμφανίζεται σε μία οθόνη του Χρηματιστηρίου Νέας Υόρκης (NYSE) στις 11 Μαρτίου
|REUTERS/Brendan McDermid

Η αεροπορική τραγωδία στην Αιθιοπία και τα κροκοδείλια δάκρυα της Γουόλ Στριτ

Protagon Team Protagon Team 12 Μαρτίου 2019, 18:40

Επειτα από το «αιθιοπικό επεισόδιο» στην αλυσίδα των πολύνεκρων αεροπορικών τραγωδιών, μεταξύ των χωρών που αναμένουν εξηγήσεις για το αξιόπλοο των αεροσκαφών Boeing  737 Max 8 έχοντας καθηλώσει στη γη τα ιδίου τύπου με αυτό δικά τους αεροσκάφη δεν βρίσκονται βεβαίως οι ΗΠΑ.

Αυτήν την τρανταχτή απουσία την υπογραμμίζει η εφημερίδα La Repubblica με τρόπο δηκτικό, σε ένα άρθρο της που στιγματίζει την υποκρισία των αγορών χρήματος. Οι Αμερικανοί, γράφει, δηλώνουν ότι το αεροπλάνο είναι αξιόπλοο προς μεγάλη ανακούφιση των επενδυτών στο χρηματιστήριο αλλά και των μετόχων της Boeing που αγωνιούν για τα χρήματά τους και παλεύουν για ανάσχεση της πτώσης της τιμής της μετοχής της.

Η επιταγή της ασφάλειας ωθεί τρεις κυβερνήσεις και 22 αεροπορικές εταιρείες να μπλοκάρουν περισσότερα από 100 αεροσκάφη τύπου Boeing 737 Max 8. Τα «δίδυμα δυστυχήματα» συνέβησαν σε Ινδονησία και Αιθιοπία, γράφει το ιταλικό φύλλο, σε απίστευτα παρόμοιες συνθήκες, αμέσως μετά την απογείωση.

Για τη Boeing, ο τίτλος της οποίας καταρρέει στη Wall Street, είναι μια πολύ μαύρη μέρα, συγκρίσιμη με την 11η Σεπτεμβρίου 2001, όταν η συνολική εναέρια κυκλοφορία παρέλυσε. Στην περίπτωση της αεροπορικής τραγωδίας στην Αιθιοπία η φρίκη και τα ερωτήματα σχετικά με τα αίτια της καταστροφής αναμειγνύονται με μια κυνική πολιτική που ασκείται για επιχειρηματικούς αλλά και γεωπολιτικούς λόγους.

Το μυστήριο σχετικά με τα αίτια των δύο δυστυχημάτων (Ινδονησία και Αιθιοπία) γίνεται αμέσως θέμα κερδοσκοπίας και εκμετάλλευσης, εισέρχεται στο μεγάλο παιχνίδι των υπερδυνάμεων για την κυριαρχία, λένε οι Ιταλοί. Στο κείμενό τους παραδέχονται μεν ότι «είναι πολύ νωρίς για να δείξουμε τις αιτίες και τις ευθύνες» καθώς «χρειάζονται εβδομάδες, ίσως και μήνες για τους ειδικούς και τους εμπειρογνώμονες ώστε να καταλήξουν σε συμπεράσματα από την ανάλυση των δεδομένων του μαύρου κουτιού», όμως φροντίζουν να δηλώσουν την πίστη τους στην αφρικανική εταιρεία και στο ιπτάμενο προσωπικό της, αποκρούοντας κάθε ρατσιστική σκέψη.

«Εχοντας ταξιδέψει στην Αιθιοπία πριν από δύο μήνες και έχοντας πετάξει αρκετές φορές με την Ethiopian Airlines, κατέληξα στο συμπέρασμα ότι πρόκειται για σύγχρονη εταιρεία, η οποία δεν απέκτησε τυχαία καλή φήμη διεθνώς» ορκίζεται με την υπογραφή του ο ρεπόρτερ Φεντερίκο Ραμπίνι. Η εφημερίδα του υπενθυμίζει κιόλας στους αναγνώστες της ότι οι πιλότοι είχαν σημάνει συναγερμό έπειτα από το ινδονησιακό δυστύχημα όσον αφορά το λογισμικό του αεροπλάνου, γράφοντας παρά ταύτα ότι «προς το παρόν αυτό παραμένει υπόθεση και τίποτα περισσότερο».

Η αρχή της πρόληψης ανάγκασε τις αρχές ασφάλειας πτήσεων τριών χωρών να απαγορεύσουν την απογείωση όλων των Boeing 737 Max 8: η απαγόρευση αφορά την Αιθιοπία, την Ινδονησία και την Κίνα. Ομως και 22 αεροπορικές εταιρείες δεν θα χρησιμοποιούν πλέον τον στόλο των 737 Max 8. Οι επιπτώσεις στις αεροπορικές μεταφορές είναι τεράστιες, κρίνει η εφημερίδα, επειδή μιλάμε για το τελευταίο μοντέλο μιας επιτυχημένης σειράς αεροσκαφών, εταιρείας δημοφιλέστατης στο πέρασμα του χρόνου. Εάν επιβεβαιωθούν οι αμφιβολίες για την ασφάλεια του αεροσκάφους, θα έχουμε ένα καταστροφικό αποτέλεσμα, σημειώνει.

Οι Αμερικανοί, ως επίσημος αεροπορικός φορέας (FAA), αποστέλλουν στην Αφρική ομάδα τεχνικών μεν, όμως δεν αποσύρουν από την κυκλοφορία τα συγκεκριμένα αεροσκάφη. Την περασμένη  Δευτέρα η FAA ανακοίνωσε ότι το 737 Max 8 είναι ασφαλές, έτσι αμέσως ανακουφίστηκε η Boeing. Η κινεζική στάση, από την απέναντι πλευρά, απηχεί και τον σινοαμερικανικό πόλεμο εμπορικών συμφερόντων, από τον οποίο δεν εξαιρείται η αεροναυπηγική βιομηχανία.