642
Ο Τέρι Γκίλιαμ, η Ολγα Κιριλένκο και ο Τζόναθαν Πράις στο Φεστιβάλ του Λονδίνου, τον Οκτώβριο του 2018 | EPA/NEIL HALL

Κέρδισε τη δικαστική μάχη για τον «Δον Κιχώτη» του ο Τέρι Γκίλιαμ

Protagon Team Protagon Team 23 Δεκεμβρίου 2020, 09:15
Ο Τέρι Γκίλιαμ, η Ολγα Κιριλένκο και ο Τζόναθαν Πράις στο Φεστιβάλ του Λονδίνου, τον Οκτώβριο του 2018
|EPA/NEIL HALL

Κέρδισε τη δικαστική μάχη για τον «Δον Κιχώτη» του ο Τέρι Γκίλιαμ

Protagon Team Protagon Team 23 Δεκεμβρίου 2020, 09:15

Σε ποιον «ανήκει» ο Δον Κιχώτης; Εντάξει στον Θερβάντες. Αλλά ο κινηματογραφικός «Δον Κιχώτης»; Κάποτε θα σου έλεγαν ότι ανήκει στον Ορσον Γουέλς, ήταν ένα από τα ανεκπλήρωτα όνειρά του να μεταφέρει αυτό το υπέροχο αλληγορικό μυθιστόρημα στο σινεμά. Αλλά δεν είναι εδώ η περίπτωσή μας. Το ζήτημα ήταν σε ποιον ανήκει «Ο άνθρωπος που σκότωσε τον Δον Κιχώτη», το τελευταίο δημιούργημα του φημισμένου Τέρι Γκίλιαμ –που και αυτό, σαν τις περιπέτειες του ήρωά του, δεν θα ήταν το τελευταίο (καθώς θα έβγαινε στις αρχές του αιώνα μας αλλά κατέληξε να ολοκληρωθεί όπως όπως το 2018).

Υστερα από χρόνια αντιδικίας βρετανικό δικαστήριο απεφάνθη τελικά ότι τα δικαιώματα της πολύπαθης ταινίας, ανήκουν στον σκηνοθέτη και όχι στον παραγωγό.

Αυτό αμφισβητούσε ο πορτογάλος παραγωγός Πάουλο Μπράνκο, που διεκδικούσε τα δικαιώματα για λογαριασμό του.

Σε μία υπόθεση, που οι Times την περιγράφουν ως το σενάριο ενός παράλογου θρίλερ, ο παραγωγός κατηγορούσε τον σκηνοθέτη για προδοσία, πριν καν ολοκληρωθεί η ταινία.

«Ρώτησα και τους συναδέλφους μου Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ και Βιμ Βέντερς, που είχαν δουλέψει με τον Μπράνκο και μου είπαν ότι ήταν “εντάξει”. Εχει την άποψη ότι είναι ο καλύτερος παραγωγός στην ιστορία επειδή έχει κάνει περισσότερες ταινίες από οποιοδήποτε. Εγώ τον βρήκα μα…», είπε ο 80χρονος Γκίλιαμ, την Δευτέρα.

Ο πορτογάλος παραγωγός Μπράνκο (EPA/ETIENNE LAURENT)

«Η ταινία έγινε σαν τον χαρακτήρα του Δον Κιχώτη, που τρώει συνέχεια τα μούτρα του, αλλά συνεχίζει. Μου έγινε εμμονή, αλλά τελικά την τελείωσα», συνέχισε ο ίδιος.

Τα γυρίσματα ξεκίνησαν το 2000 με τον Τζόνι Ντεπ και τον Ζαν Ροσφόρ στους πρωταγωνιστικούς ρόλους.

Το εγχείρημα εγκαταλείφθηκε όταν ο Ροσφόρ αρρώστησε και η ιστορία έγινε το αντικείμενο του ντοκιμαντέρ «Χαμένος στη Λα Μάντσα». Ολες οι προσπάθειες του Γκίλιαμ να συνεχίσει τα γυρίσματα απέτυχαν, έως το 2016.

Ο 70χρονος Μπράνκο, που έχει δουλέψει σε 300 ταινίες ως παραγωγός, μπήκε στο κάδρο εκείνη τη χρονιά. Ομως, οι σχέσεις ανάμεσα στους δύο χάλασαν γρήγορα.

Ο Μπράνκο παραπονέθηκε ότι ο σκηνοθέτης είχε προσλάβει την κόρη του Εϊμι ως παραγωγό ενώ ο Γκίλιαμ υποστήριζε ότι η παραγωγή δεν τον άφηνε να προσλάβει τον αγαπημένο του βοηθό και βρετανικό συνεργείο, και ότι δεν είχε λάβει τα χρήματα για να ξεκινήσει την διαδικασία της τανίας.

Σε ένα email, ο Γκίλιαμ επιτέθηκε κατά του Μπράνκο λέγοντας ότι ο παραγωγός τού είχε φορτώσει την αποτυχία της ταινίας μέχρι τότε. «Εχω ανεχτεί πολλά από σένα, αλλά δεν θα κάτσω άπραγος να με συκοφαντείς. Πιστεύεις ότι φταίω που αρρώστησε ο Ζαν Ροσφόρ, δεν μπορούσε να ανέβει στο άλογο και έπρεπει να μείνει στο κρεββάτι όπως τον διέταξε ο γιατρός; Αν ναι, είσαι τρελός, κάτι που υποπτεύομαι εδώ και καιρό. Δεν θα σε αφήσω να με αναγκάσεις να παραιτηθώ για να λες στον κόσμο ότι έκανες ό,τι μπορούσες, αλλά σε απογοήτευσε ο σκηνοθέτης», έγραφε ο Γκίλιαμ.

Ο Μπράνκο ισχυριζόταν ότι θα έβρισκε 16 εκατ. ευρώ για την ταινία και θα έκλεινε συμφωνία 2,5 εκατ. δολαρίων με την Amazon. Εξι μήνες αργότερα, το στούντιο του είπε ότι το συμβόλαιό του έχει λήξει γιατί δεν τήρησε τους όρους και ότι συμφώνησε με ισπανική εταιρεία παραγωγής, η οποία όντως συγκέντρωσε 16,7 εκατ. ευρώ.

Στην τελική βερσιόν, πρωταγωνιστούν ο Ανταμ Ντράιβερ και ο Τζόναθαν Πράις. Η ταινία έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ των Καννών, το 2018.

Ο Τέρι Γκίλιαμ και το καστ της ταινίας στο κόκκινο χαλί του Φεστιβάλ των Καννών, τον Μάιο του 2018 – EPA/IAN LANGSDON

Ο Μπράνκο μήνυσε το στούντιο για αθέτηση συμβολαίου και ζήτησε αποζημίωση. Ο δικαστής αποφάσισε ότι ο ισχυρισμός του για τη συμφωνία με την Amazon ήταν παραπληροφόρηση με στόχο να πείσει τον Γκίλιαμ και ότι ο παραγωγός δεν μπορούσε να βρει τα κεφάλαια που υποσχέθηκε.

«Πιστεύω ότι ο κ. Γκίλιαμ, ακόμα και αν πίστευε ότι ο κ. Μπράνκο διέθετε τελικά τα χρήματα, η πιθανότητα να συνεργαστεί μαζί του ήταν πλέον πολύ μικρή», είπε ο δικαστής.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...