Αεροσκάφος της Ryanair στο «Μακεδονία». Οι χρεώσεις της Fraport δεν άλλαξαν. Αρα, προς τι η αλλαγή στάσης της αεροπορικής εταιρείας; | Konstantinos Tsakalidis / SOOC
Επικαιρότητα

Κάτι δεν μας λέει καλά η Ryanair

Τον Μάρτιο ανακοίνωνε ότι θα εκτελεί τέσσερα δρομολόγια εβδομαδιαίως από τη Θεσσαλονίκη προς τα Χανιά, για να ανακαλύψει, έναν μήνα αργότερα, ότι τα δρομολόγια αυτά θα είναι ασύμφορα το καλοκαίρι; Δηλαδή, υπολόγιζε ότι το Θεσσαλονίκη–Χανιά θα είχε περισσότερους επιβάτες τον χειμώνα;
Χριστίνα Ταχιάου

Μεγάλη γιορτή είχαμε πριν από λίγες εβδομάδες! Οπως διαβάζουμε σε δημοσιεύματα στις 6 Μαρτίου 2018, «για να γιορτάσει την ανακοίνωση του νέου χειμερινού προγράμματος για το 2018, η Ryanair απελευθερώνει νέα προσφορά, με ναύλους των 16,99 ευρώ για ταξίδια έως τον Μάιο, διαθέσιμη ως τα μεσάνυχτα της Παρασκευής (9 Μαρτίου). “Καθώς η μοναδική αυτή προσφορά θα εξαντληθεί σύντομα, οι πελάτες μας θα πρέπει να συνδεθούν στο www.ryanair.com ώστε να κάνουν κράτηση προτού εξαντληθεί”, δήλωσε o Ντέιβιντ Ο’ Μπράιαν», chief commercial officer της Ryanair Holdings plc.

Σύμφωνα με το νέο χειμερινό πρόγραμμα (που, πάντως, εμείς το γιορτάσαμε την άνοιξη), αυτό περιελάμβανε νέα δρομολόγια από και προς τη Θεσσαλονίκη, ανάμεσα στα οποία τέσσερα εβδομαδιαίως προς Χανιά και ένα ημερησίως προς Αθήνα (συνολικά, τα δρομολόγια προς την Αθήνα ήταν τρία ημερησίως).

Τι μεσολάβησε από τις 9 Μαρτίου 2018, όταν έληξε η προσφορά των ναύλων των 16,99 ευρώ, μέχρι τις 11 Απριλίου 2018, όταν η Ryanair ανακοίνωσε ότι μειώνει τα δρομολόγιά της εντός Ελλάδος, καταργεί τα εσωτερικά των Χανίων και θα συνδέει μία φορά ημερησίως την Αθήνα με τη Θεσσαλονίκη; Γιατί η λαοφιλής εταιρεία, η Νο1 του κόσμου, όπως γράφει η ίδια αυτάρεσκα στην ανακοίνωση της 11ης Απριλίου, αποφασίζει μέσα σε λίγες εβδομάδες μια τέτοια αλλαγή; Γιατί αποφασίζει ξαφνικά να μεταφέρει δύο αεροσκάφη, ένα από τα Χανιά και ένα από την Αθήνα, στη Γερμανία, όπου «και επεκτείνει τις επιχειρήσεις της»;

Η δικαιολογία που προβάλλει η Ryanair είναι οι υψηλές χρεώσεις των αεροδρομίων. Διαβάζουμε στο site voria.gr τις δηλώσεις του Νικόλαου Λάρδη, διευθυντή πωλήσεων & μάρκετινγκ της Ryanair για την Ανατολική Μεσόγειο: «Δυστυχώς, οι χρεώσεις των ελληνικών αεροδρομίων, στην πλειοψηφία τους, ενθαρρύνουν τα δρομολόγια μόνο το καλοκαίρι και μόνο σε διεθνείς προορισμούς, τα οποία απαιτούν λιγότερα αεροσκάφη στην Ελλάδα». Πιθανώς να έχει δίκιο ο άνθρωπος. Πλην όμως, δεν μπορούμε παρά να ρωτήσουμε τη Ryanair: συγγνώμη, αλλά δεν το ξέρατε αυτό πριν από έναν μήνα; Τι άλλαξε από τότε έως τώρα;

Τίποτε, είναι η απάντηση. Ή, μάλλον, τίποτε που να γνωρίζουμε. Η τιμολογιακή πολιτική της Fraport, πάντως, δεν άλλαξε: 13 ευρώ χρέωνε τη Ryanair πριν από έναν μήνα, 13 ευρώ τη χρεώνει και τώρα και 13 ευρώ θα τη χρεώνει και αύριο. Οσο χρεώνει και τις άλλες αεροπορικές εταιρείες. Ο γενικός διευθυντής εμπορικής και επιχειρηματικής ανάπτυξης της Fraport Greece, Γιώργος Βήλος, δήλωσε σχετικά: «Η απόφαση της Ryanair να περιορίσει το πτητικό της έργο στην αγορά του εσωτερικού οφείλεται σε επιχειρησιακούς λόγους της εταιρείας. H Fraport Greece σέβεται τις επιχειρησιακές ανάγκες και επιλογές της Ryanair, η οποία σε κάθε περίπτωση εξακολουθεί να αποτελεί έναν στρατηγικό συνεργάτη που επιχειρεί στα 9 από τα 14 αεροδρόμια κατέχοντας σημαντικό μερίδιο αγοράς και καταγράφοντας μεγάλη ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια στους διεθνείς προορισμούς. Από την πλευρά μας, προτεραιότητα αποτελεί η εξυπηρέτηση της αυξημένης επιβατικής κίνησης που αναμένουμε φέτος στα αεροδρόμιά μας και οι ενέργειές μας στοχεύουν προς αυτή την κατεύθυνση».

Γιατί, λοιπόν, το έκανε η Ryanair; Προφανώς επειδή αλλού βρήκε καλύτερα. Οπως είπε ο κ. Λάρδης, τα δύο αεροσκάφη της Ryanair θα μεταφερθούν από την Ελλάδα στη Γερμανία, «όπου μπορούν να επιτύχουν υψηλότερη απόδοση σε ετήσια βάση». Να σημειωθεί ότι τα 13 ευρώ που πληρώνει η Ryanair ανά επιβάτη για τα ελληνικά αεροδρόμια είναι τα μόνα χρήματα που δίνει η εταιρεία στην Ελλάδα. Μηδενικό (σχεδόν) προσωπικό στην Ελλάδα, καθόλου τοπικές προμήθειες, ούτε φόροι. Μόνον τα 13 αυτά ευρώ.

Η Ryanair έκανε στο παρελθόν σοβαρό αγώνα προκειμένου να μην αναλάβει η Fraport τα 14 ελληνικά αεροδρόμια, φοβούμενη ότι θα ανεβούν οι χρεώσεις. Σε κάθε ευκαιρία, οι ιθύνοντες της εταιρείας εξέφραζαν την απογοήτευσή τους για το ότι η παραχώρηση θα προχωρούσε, ενώ ζητούσαν από βουλευτές της Βουλής των Ελλήνων να πιέσουν ώστε «να μην πάρουν οι Γερμανοί τα αεροδρόμια». Είναι γνωστή, εξάλλου, η τακτική της εταιρείας να πιέζει για ολοένα και χαμηλότερες τιμές και να απειλεί ότι θα κόβει πτήσεις εάν δεν τις επιτυγχάνει. Αυτή είναι η Ryanair, έτσι προχωρεί, έτσι έγινε «η Νο1 αεροπορική εταιρεία του κόσμου».

Αλλά καλά θα έκανε η Ryanair να έδινε και μια εξήγηση σε όσους έσπευσαν να ψωνίσουν με την προσφορά των 16,99 ευρώ και να δώσει και μια πειστική δικαιολογία για το γεγονός ότι «η γιορτή για το χειμερινό της πρόγραμμα» κράτησε τόσο λίγο. Ή, μήπως, ήταν ένας ωραίος τρόπος για να γεμίσουν οι πτήσεις της έως τον Μάιο με δόλωμα τα 16,99 ευρώ, γνωρίζοντας ότι από 1ης Ιουνίου θα κόψει πτήσεις; Αλλά, για μισό λεπτό! Στις 6 Μαρτίου η Ryanair ανακοίνωσε ότι τον χειμώνα του 2018 θα εκτελεί 4 δρομολόγια εβδομαδιαίως από τη Θεσσαλονίκη για τα Χανιά, για να ανακαλύψει, έναν μήνα αργότερα, ότι τα δρομολόγια αυτά θα ήταν ασύμφορα το καλοκαίρι; Δηλαδή, η Ryanair υπολόγιζε ότι το Θεσσαλονίκη-Χανιά θα είχε περισσότερους επιβάτες το χειμώνα απ’ ό,τι το καλοκαίρι;

Κάτι δεν μας λέει καλά η Ryanair.