679
Η πάντα εντυπωσιακή Πενέλοπε Κρουζ σε σκηνή από την ταινία «Dolor y Gloria» του Πέδρο Αλμοδόβαρ | El Deseo

Κάννες 2019: πασαρέλα σταρ, διπλωματία και πολιτική ορθότητα

Protagon Team Protagon Team 20 Απριλίου 2019, 10:00
Η πάντα εντυπωσιακή Πενέλοπε Κρουζ σε σκηνή από την ταινία «Dolor y Gloria» του Πέδρο Αλμοδόβαρ
|El Deseo

Κάννες 2019: πασαρέλα σταρ, διπλωματία και πολιτική ορθότητα

Protagon Team Protagon Team 20 Απριλίου 2019, 10:00

«Μία πλούσια πασαρέλα από πασίγνωστους ηθοποιούς, ένα σωστό ποσοστό εκπροσώπησης του γυναικείου φύλου, θεματολογία που καλύπτει τόσο τους ρομαντικούς, όσο και τους πολιτικοποιημένους: ο Τιερί Φρεμό μπορεί να παρουσιάσει την 72η εκδοχή του Φεστιβάλ των Καννών με ένα πλατύ χαμόγελο. Οσο για την απουσία της νέας ταινίας του Ταραντίνο από το διαγωνιστικό τμήμα, έχει και αυτό την εξήγησή του, καθώς προκειμένου να προλάβει τις προθεσμίες και να ολοκληρώσει το φιλμ του, ο αμερικανός σκηνοθέτης έπρεπε να κάνει το σάλτο μορτάλε-και τελικά δεν το έκανε»: αυτό είναι το περιεκτικό σχόλιο του κριτικού κινηματογράφου της ιταλικής εφημερίδας Corriere della Sera, Πάολο Μερεγκέτι.

Και συνεχίζει: «Μέχρι στιγμής, όλα τα βλέμματα είναι στραμμένα στην κωμωδία με ζόμπι του Τζιμ Τζάρμους «The dead don’t die», με ένα καστ που θα κάνει τα φλας να πάρουν φωτιά: Μπιλ Μάρεϊ, Τίλντα Σουίντον, Σελένα Γκόμεζ, Στιβ Μπουσέμι, Ανταμ Ντράιβερ, Κλοέ Σεβινί). Οσο για τον σπουδαίο Πέδρο Αλμοδόβαρ, μπορεί η ταινία του «Dolor y Gloria» να βγήκε ήδη στους ισπανικούς κινηματογράφους, όμως οι Κάννες, ακριβώς επειδή πρόκειται για τον Αλμοδόβαρ, θα κάνουν τα στραβά μάτια και δεν θα τον αφήσουν απέξω».

Υπάρχει επίσης μία κίνηση εκδημοκρατισμού και εκσυγχρονισμού του φεστιβάλ, που δεν πέρασε απαρατήρητη από την πένα του ιταλού δημοσιογράφου: «Η ανακοίνωση ότι η τελετή έναρξης, όπως και πολλές από τις συμμετέχουσες ταινίες θα προβληθούν ταυτόχρονα σε 45 γαλλικές αίθουσες, δείχνει την εφετινή εξωστρέφεια, ύστερα από την περσινή «ήττα» που υπέστησαν οι Κάννες επειδή σνόμπαραν τις ταινίες του Netflix, αφήνοντας για το τυχερό και «αντίπαλο» Φεστιβάλ Βενετίας το οσκαρικό «Ρόμα» του Αλφόνσο Κουαρόν».

Με άλλα λόγια, μία από τις πιο δημοφιλείς και φωτογενείς γιορτές του σινεμά, φαίνεται πως έκανε την αυτοκριτική της και επιστρέφει πιο ανανεωμένη και πιο ανοιχτόμυαλη.

Ταινίες γένους θηλυκού

Tέσσερις ταινίες από τις 19 του διαγωνιστικού τμήματος είναι σκηνοθετημένες από γυναίκες και τρεις από αυτές τις σκηνοθέτριες, είναι Γαλλίδες: η Ζιστίν Τριέ που παρουσιάζει την «Sibyl» με τις Βιρζινί Εφιρά και Αντέλ Εξαρχόπουλος, η Ματί Ντιοπ με το «Atlantique» και η Σελίν Σιαμά που σκηνοθέτησε ένα δικό της σενάριο με τίτλο «Portrait de la jeune fille en feu» (Το πορτρέτο του κοριτσιού στη φωτιά). H τέταρτη σκηνοθέτρια είναι η Τζέσικα Χάουσνερ (γνωστή από την ταινία «Προσκύνημα στη Λούρδη») και παρουσιάζει την συμπαραγωγή Αυστρίας/ Γερμανίας και Αγγλίας  «Little Joe».

Ο Γάλλος Αρνό Ντεπλεσέν που είχε γίνει θέμα πριν από μερικά χρόνια επειδή το φεστιβάλ δεν είχε εντάξει την ταινία του «Les fantômes d’Ismaël» στο επίσημο πρόγραμμα, επιστρέφει στον διαγωνισμό με την έκτη συμμετοχή του, το «Roubaix, une lumière» με την Λεά Σεντού, ενώ με περιέργεια περιμένουμε την εκσυγχρονισμένη εκδοχή των «Αθλίων» από τον επίσης Γάλλο Λατζ Λι. Γαλλόφωνη όμως είναι και η καναδέζικη ταινία «Matthias and Maxime» του Ξαβιέ Ντολάν.

Οι σταθερές αξίες

Η επιστροφή στις Κάννες του ισπανού Πέδρο Αλμοδόβαρ με την ταινία «Dolor y Gloria» (Πόνος και δόξα) προκαλεί αμέσως το ενδιαφέρον, όχι μόνον επειδή είναι μία ταινία του δημοφιλέστατου δημιουργού αλλά και επειδή εισχωρεί μέσα στον ίδιο τον κινηματογράφο: είναι η ιστορία ενός σκηνοθέτη (Αντόνιο Μπαντέρας) που αναπολεί το παρελθόν και αυτοκριτικάρεται για τις επιλογές που έχει κάνει. Δεν λείπουν τα αυτοβιογραφικά στοιχεία του σκηνοθέτη, μπλεγμένα όμως με πλούσια μυθοπλασία.

Με ενδιαφέρον αναμένεται και αυτό που έχει ετοιμάσει ο 83χρονος Βρετανός Κεν Λόουτς στο «Sorry we missed you», πρώτη ταινία μυθοπλασίας του μετά το «Εγώ ο Ντάνιελ Μπλέικ», παραγωγή του 2016, η οποία απέσπασε τον Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες εκείνης της χρονιάς (ήταν ο δεύτερος του Λόουτς). Μάλιστα, τότε, ο αριστερός σκηνοθέτης είχε αφήσει υπόνοιες ότι θα σταματήσει να γυρίζει ταινίες στον κινηματογράφο, κάτι που τελικά δεν ίσχυσε.

Οι Βέλγοι αδελφοί Ζαν Πιέρ και Λικ Νταρντέν έχουν επίσης κερδίσει δυο φορές τον Χρυσό Φοίνικα («Ροζετά» και «Το παιδί») αλλά είναι και πάλι στον συναγωνισμό με την ταινία «O μικρός Αχμέντ», το θέμα της οποίας είναι η δολοφονία που ένας βέλγος μαθητής σχεδιάζει με στόχο τον καθηγητή του που ερμηνεύει με εξτρεμιστικό τρόπο το Κοράνι.

Ενας πραγματικός βετεράνος, ο Ιταλός Μάρκο Μπελόκιο που δεν έχει κερδίσει ποτέ Χρυσό Φοίνικα και τώρα παρουσιάζει τον «Προδότη» («Il traditore»), θα είναι επίσης παρών. Η ταινία αναπλάθει την ζωή του Τομάσο Μπουσκέτα (Πιέρφραντσέσκο Φαβίνο) διάσημου Ιταλού γκάνγκστερ που υπήρξε καρφί της αστυνομίας στην δεκαετία του 1980.