Εργάτες ανασύρουν από το λιμάνι του Μπρίστολ το άγαλμα του δουλεμπόρου Εντουαρντ Κόλστον | EPA/Bristol City Council / HANDOUT
Επικαιρότητα

Η Βρετανία πρέπει να επανεξετάσει το παρελθόν της, όπως η Γερμανία με τους Ναζί

Η νοσταλγία για την «αυτοκρατορία όπου ο ήλιος δεν έδυε ποτέ» πρέπει να δώσει τη θέση της σε μια πιο δίκαιη και ψύχραιμη εξέταση, η οποία πρέπει να συμπεριλάβει «όσα αρνητικά συνέβησαν και δεν πρέπει να επαναληφθούν», υπογραμμίζει μια δημοφιλής παρουσιάστρια του BBC
Protagon Team

Η Βρετανία πρέπει να μετριάσει τη νοσταλγία που την διακατέχει για την ιστορία της και να την αντιμετωπίσει  με τον ίδιο τρόπο όπως η Γερμανία αντιμετώπισε την ιστορία της την από την εποχή των Ναζί, η υποστήριξε η ντέιμ Τζένι Μάρεϊ, η οποία ως πέρυσι παρουσίαζε την «Ωρα της Γυναίκας» στο BBC Radio 4.

Οπως επισήμανε, οι Βρετανοί έχουν διδαχθεί να είναι υπερήφανοι για τα επιτεύγματα της Βρετανικής Αυτοκρατορίας, πολλές φορές, όμως, χωρίς να θέτουν ερωτήματα για την αρνητική της πλευρά. Η διαμάχη για τη βρετανική αποικιοκρατία πρέπει να συμπεριλάβει όλες τις πτυχές της, πρόσθεσε.

Δεν αναρωτιόμαστε πώς κάποιοι από τους ήρωες μας των οποίων τα αγάλματα είναι στημένα στις πόλεις, έβγαλαν τα χρήματά τους, έγραψε, όπως ανέφερε η Telegraph.

Δηλώνει ακόμη υπέρ της προσέγγισης της Γερμανίας η οποία τοποθέτησε ενημερωτικές αφίσες δίπλα σε μνημεία των Ναζί ενώ έκανε μαθήματα σε υποψηφίους αστυνομικών σχολών για την αστυνόμευση τα χρόνια του Τρίτου Ράιχ.  Επιπλέον, όπως εξήγησε, η ντέιμ σε στήλη που διατηρεί σε περιοδικό, η Γερμανία καταπιάστηκε με το ναζισμό και το Ολοκαύτωμα στις τέχνες, το θέατρο, την τηλεόραση και τον κινηματογράφο.

Και όπως εξηγεί για τους Βρετανούς, «είναι και για μας ώρα να μετριάσουμε τη νοσταλγία και να δούμε το μέλλον μας σαν πολυπολιτισμική κοινωνία, με όλους να κατανοούν την ντροπή για όσα αρνητικά συνέβησαν και δεν πρέπει να επαναληφθούν».

Η ντέιμ Τζένι Μάρεϊ από το 1987 έως το 2020 παρουσίαζε την «Ωρα της Γυναίκας» στο BBC Radio 4

Η προσέγγιση της ντέιμ Μάρεϊ δεν ικανοποίησε όλους τους ιστορικούς. Ο Ζαρίρ Μασάνι είπε ότι πρόκειται για μια σύγκριση που υποδηλώνει πλήρη ιστορική άγνοια.

Πάντως η ίδια επέκρινε την προσέγγιση πολλών νέων ακτιβιστών όπως αυτόν που γκρέμισαν το άγαλμα του Εντουαρτ Κόλστον, πέρυσι στο Μπρίστολ, γιατί εμπλεκόταν στο δουλεμπόριο. Για την ίδια η επιλογή δεν θα πρέπει να είναι ποτέ «διατήρηση ή απομάκρυνση». Μια λύση θα είναι να μπαίνουν στο μουσείο ή, τουλάχιστον, να υπάρχει μία πινακίδα που να εξηγεί τι το αμφιλεγόμενο υπάρχει.