Τα επίπεδα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης έχουν επιστρέψει απότομα στην προ-Covid-19 εποχή σε μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις, καθώς τα μέτρα περιορισμού αίρονται και τα αυτοκίνητα βγαίνουν ξανά στους δρόμους.
Μάλιστα, όσο λιγότερο γίνεται η χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς και αυξάνεται η χρήση των ΙΧ για λόγους προστασίας από τη μόλυνση με κορονοϊό, τόσο πιο κατακόρυφα αυξάνονται και τα μικροσωματίδια της ατμόσφαιρας.
Παρίσι, Βρυξέλλες και Μιλάνο καταγράφουν τις μεγαλύτερες αυξήσεις διοξειδίου του αζώτου στην ατμόσφαιρα, σε σύγκριση με τα χαμηλά επίπεδα που είχαν καταγραφεί στη φάση του lockdown, σύμφωνα με μελέτη του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος που επικαλούνται οι Financial Times
Τα δεδομένα υπογραμμίζουν τον τρόπο με τον οποίο τα περιβαλλοντικά οφέλη του lockdown μπορούν να έχουν βραχυπρόθεσμα αποτελέσματα, καθώς οι περισσότεροι αποφεύγουν τα μέσα μαζικής μεταφοράς λόγω του ιού και πλέον χρησιμοποιούν τα αυτοκίνητά τους.
Το μετρό του Λονδίνου, για παράδειγμα, έχει μόνο το 12% του επιβατικού κοινού του σε σχέση με πέρυσι. Η κυκλοφοριακή συμφόρηση έχει αυξηθεί σημαντικά στη Γερμανία, τη Γαλλία και την Ιταλία, σε σύγκριση με τους μήνες πριν από το lockdown.
«Κινδυνεύουμε μέσα σε μερικές ημέρες οι πόλεις αυτές να έχουν τα επίπεδα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης που υπήρχαν πριν από το lockdown και μάλιστα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα», δηλώνει στους FT η Λόρι Μιλιβίρτα, από το Κέντρο Ερευνας για την Ενέργεια και τον Καθαρό Αέρα.
Η Αθήνα συγκαταλέγεται στις πόλεις όπου η ρύπανση έκανε άλμα αμέσως μετά την άρση των μέτρων, μαζί με το Λονδίνο, τη Ρώμη, τη Μαδρίτη και το Παρίσι.
Η μόνη πόλη από αυτές που συμπεριλήφθηκαν στη μελέτη και ο αέρας παρέμενε καθαρός και μετά την άρση των μέτρων, είναι η Βουδαπέστη.
Παρόλα αυτά, τα επίπεδα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στις περισσότερες ευρωπαϊκές πόλεις είναι ακόμη πολύ χαμηλότερα από αυτά που ήσαν πέρυσι.
Η γρήγορη αύξηση όμως, έχει προκαλέσει την έντονη ανησυχία επιστημόνων και οικολογικών οργανώσεων, ασχέτως αν εικάζεται ότι οφείλεται στην ευρεία χρήση του αυτοκινήτου.
Βέβαια, η ευκαιρία για ένα καλύτερο περιβάλλον δεν χάθηκε τελείως, καθώς έγιναν σημαντικές κινήσεις από διάφορες πόλεις με πεζοδρομήσεις και ποδηλατόδρομους