1145
Ο Μάρκος Ασσαέλ (δεξιά) με ομάδα φοιτητών του σε εκπαιδευτική εκδρομή στην Καβάλα | .

Γίνεται μάθημα με τάνγκο; Και με «Κάρμεν»;

Χριστίνα Ταχιάου Χριστίνα Ταχιάου 15 Οκτωβρίου 2016, 19:30
Ο Μάρκος Ασσαέλ (δεξιά) με ομάδα φοιτητών του σε εκπαιδευτική εκδρομή στην Καβάλα
|.

Γίνεται μάθημα με τάνγκο; Και με «Κάρμεν»;

Χριστίνα Ταχιάου Χριστίνα Ταχιάου 15 Οκτωβρίου 2016, 19:30

«Θα κάτσετε κάτω για να αρχίσουμε;» ρωτάει ο καθηγητής. «Όχι», απαντάει η φοιτήτρια. «Όoooχιιι;» ρωτάει εκείνος πονηρά και συνεχίζει γελώντας «Για ελάτε εδώ!». Ταυτόχρονα, ακούγονται οι πρώτες νότες από το «Una Musica Brutal» των Gotan Project, καθηγητής και «φοιτήτρια» αρχίζουν να χορεύουν τάνγκο, ενώ οι original φοιτητές γελούν και χειροκροτούν, αντιλαμβανόμενοι ότι αυτό είναι το νέο κόλπο του καθηγητή τους Μάρκου Ασσαέλ για να τους τραβήξει την προσοχή.

Έτσι άρχισε το πρώτο μάθημα για το νέο εξάμηνο των Φυσικών Διεργασιών του Τμήματος Χημικών Μηχανικών του ΑΠΘ κι ο κύριος Ασσαέλ το εγκαινίασε όπως συνηθίζει: με ένα happening που, φαινομενικά, δεν έχει καμιά σχέση με τις φυσικές διεργασίες. Μάλιστα, για πρώτη φορά επέλεξε να είναι ο ίδιος part of the show, χορεύοντας με τη Βιβή Σάββα, που είναι η δασκάλα του στο χορό. «Πρώτη φορά συμμετείχα κι εγώ και είχα και τρακ», λέει στο protagon. «Έκανα λάθος σε δυο βήματα. Τέτοιο χειροκρότημα δεν έχω εισπράξει ξανά! Είπα στους φοιτητές μου ότι πάντα ήθελα να το κάνω αυτό κι ότι στη ζωή πάντα πρέπει να υπάρχει κάπου μια τρέλα. Τους εξήγησα ότι ήθελα να τους δείξω ότι εκτός από τη στενή μηχανική υπάρχουν ένα σωρό άλλα πράγματα εξίσου σημαντικά».

Η τάξη του μαθήματος του Μάρκου Ασσαέλ είναι πάντοτε γεμάτη, καθώς η φήμη του έχει εξαπλωθεί. Το παλαιότερο βίντεο με την «Κάρμεν» είχε κάνει θραύση. Σε αυτό, εμφανιζόταν μια «φοιτήτρια» να μιλά δυνατά στο τηλέφωνο την ώρα του μαθήματος, να το κλείνει ανακοινώνοντας ότι πρόκειται για ερωτικά προβλήματα κι επειδή ντρέπεται να τα πει στα ελληνικά θα χρησιμοποιήσει άλλη γλώσσα, να σηκώνεται και να τραγουδά μια άρια από την Κάρμεν του Μπιζέ. Επρόκειτο για τη μέτζο σοπράνο Κασσάνδρα Δημοπούλου, και το βίντεο έγινε viral πολύ σύντομα. Το ανέβασε στο λογαριασμό του στο facebook προκειμένου να το δουν οι φοιτητές του και δεν περίμενε να πάρει δημοσιότητα. Δεν την επιζητά, εξάλλου, το μόνο που θέλει είναι να διατηρεί το ενδιαφέρον των φοιτητών του. «Πολλές φορές μου λεν ότι προβάλλομαι υπερβολικά και τους εξηγώ ότι δεν έχω καμιά προσωπική φιλοδοξία, δεν επιζητώ δόξα, δεν πρόκειται να πολιτευτώ και σε πέντε χρόνια βγαίνω στη σύνταξη».

Τα βίντεο είναι πάντοτε ερασιτεχνικά, από το κινητό όποιου φοιτητή είναι διαθέσιμος και ο Μάρκος Ασσαέλ δεν προτίθεται, σε καμιά περίπτωση, να το αλλάξει αυτό. «Αφού είναι έκπληξη για τους φοιτητές, δεν πρόκειται για καμιά υπερπαραγωγή για το ευρύ κοινό!».

Κάνει τα μαθήματα πάντα διαδραστικά, δεν κάθεται στην έδρα περιμένοντας να περάσει η ώρα. «Άμα είσαι 30 χρόνια στο πανεπιστήμιο κάποτε βαριέσαι. Εμένα η διδασκαλία είναι η ζωή μου. Οπότε ή έπρεπε να αποφασίσω να κάνω κάτι πολύ διαφορετικό ή να αφεθώ στη ρουτίνα». Σε μια διδασκαλία πέρσι, εμφάνισε τον εαυτό του σε βίντεο και συνομίλησε ο ίδιος με το βίντεο. «Τους είπα ότι επειδή η εισαγωγή του μαθήματος είναι βαρετή, έχω γράψει τον εαυτό μου σε βίντεο και θα του κάνω ερωτήσεις. Ήθελα να τους δείξω πώς δυο λεπτά πολύ βαρετά μπορείς να τα κάνεις πολύ ενδιαφέροντα. Επίσης, θέλω πάντα να τους δείχνω πώς να πασάρουν σωστά τον εαυτό τους. Βλέπω πολύ καλούς φοιτητές οι οποίοι δεν ξέρουν πώς να μιλήσουν κι αυτό θέλω να τους δείξω. Παραλαμβάνουμε τους φοιτητές παιδιά και πρέπει να τους μετατρέψουμε σε ολοκληρωμένους επιστήμονες».

ασασελ
Ο Μάρκος Ασσαέλ, καθηγητής στους Χημικούς Μηχανικούς του ΑΠΘ (facebook)

Εδώ και 15 χρόνια, κάνει διαδραστικά τα μαθήματα, καθώς δε θέλει  να έχει ακροατήριο που να τον ακούει, αλλά ακροατήριο που να συμμετέχει. «Από τα πιο ωραία που μου έχουν συμβεί ήταν όταν ήρθε μια φοιτήτρια και μου είπε “Όταν γυρνάτε και με ρωτάτε κάτι χτυπάει η καρδιά μου τόσο δυνατά, που νομίζω ότι θα πάθω κάτι”. Της είπα “Κορίτσι μου, καλά που μου το είπες, δε θα σε ρωτάω”. “Μα όχι”, μου απάντησε, “να με ρωτάτε!”, ήταν η αιφνιδιαστική της απάντηση». Κι ο ίδιος, εξάλλου, αιφνιδιάζει με τις ερωτήσεις και τις παρατηρήσεις του. «Ρωτώ π.χ. μια φοιτήτρια για να μου απαντήσει και, στη συνέχεια, μπορεί να ρωτήσω το διπλανό της. Αν μου απαντήσει θετικά, θα τον ρωτήσω “Και γιατί συμφωνείς; Επειδή είναι κυρία;” Δεν περιμένουν κάτι τέτοιο, περιμένουν κάτι πιο σοβαροφανές από τον καθηγητή τους. Αλλά κάπως έτσι κερδίζεις την προσοχή τους».

Η κρίση έχει ως αποτέλεσμα οι φοιτητές να παίρνουν πιο σοβαρά τις σπουδές τους. «Οι καλοί φοιτητές μας βρίσκουν δουλειά πάντα. Είτε στην Ελλάδα, είτε στο εξωτερικό. Οι κακοί δυσκολεύονται πολύ, άρα ξέρουν ότι πρέπει να είναι καλοί φοιτητές»

Το να διατηρείς το ενδιαφέρον νέων ανθρώπων απαιτεί διαρκή προσπάθεια και ο Μάρκος Ασσαέλ θεωρεί καθήκον του να προσπαθεί συνεχώς να μεταδώσει τη γνώση και βαθύτερα νοήματα. «Οτιδήποτε εκτός μαθήματος ενθουσιάζει τους φοιτητές, τους στρέφει προς τη σκέψη. Τη σκέψη, γενικώς, όχι τη σκέψη του καθηγητή τους. Στο μάθημα της Ανάλυσης Επικινδυνότητας, τους δείχνω βίντεο από ατυχήματα, προκειμένου να γνωρίζουν τι θα κληθούν να αντιμετωπίσουν στην καριέρα τους. Κοστίζει λίγο σε χρόνο η μετάφρασή τους, αλλά αξίζει τον κόπο. Στη συνέχεια τους χωρίζω σε ομάδες των 5 ατόμων. Η μια ομάδα εκπροσωπεί την εισαγγελική αρχή, η άλλη τους συνηγόρους της εταιρίας και οι υπόλοιποι είμαστε δικαστές και ένορκοι. Τους ζητώ να υποστηρίξουν και θέση τους ώστε δικαστές και ένορκοι να αποφασίσουν. Οι φοιτητές μιλούν με ένταση και πάθος, μπορεί ακόμη να πιαστούν στα χέρια! Αυτό είναι πολύ ωραίο και οι φοιτητές κάνουν ουρά για να πάρουν το μάθημα αυτό, αλλά δέχομαι μέχρι 25 άτομα. Στο μάθημα των Φυσικών Διεργασιών πηγαίνουμε εκδρομές επιστημονικές σε εταιρίες, ώστε να βλέπουν τι σχεδιάζεται. Επαναλαμβάνω διαρκώς τις πληροφορίες, ώστε όταν τελειώσει το μάθημα ή η εκδρομή να αισθάνονται ότι έχουν εμπεδώσει όσο το δυνατόν περισσότερα. Το ξέρω ότι έχω ένα ιδιότυπο, αγγλικό χιούμορ, πάντως με αυτό καταφέρνω να τους εμπνέω».

«Οι καλοί φοιτητές βρίσκουν πάντα δουλειά»

Το αγγλικό χιούμορ προέρχεται από τις σπουδές του κ. Ασσαέλ στην Αγγλία. Τελειώνοντας το Αμερικανικό Κολλέγιο στη Θεσσαλονίκη το 1972, έφυγε για σπουδές στο Imperial, όπου έκανε bachelor, masters’ και διδακτορικό. Επέστρεψε στην Ελλάδα «επειδή είναι η Ελλάδα, γι αυτό!». Τυχαία είδε τη θέση στο Πανεπιστήμιο και τη διεκδίκησε, με σκοπό να διδάσκει μια φορά την εβδομάδα ή κάπως έτσι. Όμως, «μέσα σε ένα μήνα, αποφάσισα ότι θέλω να κάνω ακαδημαϊκή καριέρα», λέει. Δουλεύει πολύ με την Ιαπωνία και την Ασία και συνιστά, πάντα, στους φοιτητές του, να αδράξουν την ευκαιρία, να μην αφήνουν τίποτε να πηγαίνει χαμένο. Έχει διαπιστώσει ότι η κρίση έχει ως αποτέλεσμα οι φοιτητές να παίρνουν πιο σοβαρά τις σπουδές τους. «Οι καλοί φοιτητές μας βρίσκουν δουλειά πάντα. Είτε στην Ελλάδα, είτε στο εξωτερικό. Οι κακοί δυσκολεύονται πολύ, άρα ξέρουν ότι πρέπει να είναι καλοί φοιτητές».

SAMSUNG CSC
Ο Μάρκος Ασσαέλ με τη γυναίκα του αρχιτέκτονα Θεοδώρα Κυριαφίνη και τον γιο τους Γιάννη

Η μεγαλύτερη επιβράβευση για το Μάρκο Ασσαέλ ήταν όταν ο γιος του, Γιάννης, υποψήφιος διδάκτορας με υποτροφία της Google στην Οξφόρδη, πήγε στο μάθημά του για να τον ακούσει και του έστειλε, κατόπιν sms που έγραφε: «Ελπίζω στη ζωή μου να συναντήσω καθηγητές σαν κι εσένα να με εμπνεύσουν»

 

 

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...