576
Το φράγμα που προστατεύει το λιμάνι του Ρότερνταμ από τη θαλασσοταραχή | EPA

Γιγαντιαία φράγματα στη Βόρεια Θάλασσα για την προστασία 25 εκατ. Ευρωπαίων

Protagon Team Protagon Team 13 Φεβρουαρίου 2020, 19:10
Το φράγμα που προστατεύει το λιμάνι του Ρότερνταμ από τη θαλασσοταραχή
|EPA

Γιγαντιαία φράγματα στη Βόρεια Θάλασσα για την προστασία 25 εκατ. Ευρωπαίων

Protagon Team Protagon Team 13 Φεβρουαρίου 2020, 19:10

Δύο γιγαντιαία φράγματα προτείνει να κατασκευαστούν στη Βόρεια Θάλασσα ολλανδός επιστήμονας, για να προστατευτούν οι παράκτιες περιοχές από την άνοδο της στάθμης των υδάτων.

Τα φράγματα θα προστατέψουν περιοχές στις οποίες διαμένουν 25 εκατ. Ευρωπαίοι, σε Βρετανία, Γαλλία, Ολλανδία, Βέλγιο και Νορβηγία.

Το πρώτο θα έχει μήκος 475 χλμ., ανάμεσα στη βόρεια Σκωτία και τη δυτική Νορβηγία, και το δεύτερο, μήκος 160 χλμ., ανάμεσα στη δυτική Γαλλία και τη νοτιοδυτική Αγγλία.

Ο ωκεανογράφος Σιερντ Γκρέσκαμπ, που εργάζεται στο κυβερνητικό ινστιτούτο θαλασσίων ερευνών της Ολλανδίας, εξήγησε ότι τα φράγματα μπορούν να κατασκευαστούν χωρίς να είναι απλησίαστο το κόστος και ότι «το πρόβλημα που κρέμεται πάνω από το κεφάλι μας είναι τεράστιο».

Ο επιστήμονας μαζί με τους συναδέλφους του υπολόγισε ότι το κόστος για ένα φράγμα φτάνει τα 250-500 δισ. δολάρια, που αναλογεί σε μικρό ποσοστό του συνολικού ΑΕΠ των χωρών τις οποίες θα προστατεύει.

 

Τεχνικά, εξηγεί ότι είναι εφικτό, καθώς το βάθος στη Βόρεια Θάλασσα ανάμεσα σε Γαλλία και Αγγλία δεν ξεπερνά τα 100 μέτρα, ενώ ανάμεσα στη Σκωτία και τη Νορβηγία, κατά μέσο όρο, βρίσκεται στα 127 μέτρα και μόνο κοντά στις νορβηγικές ακτές φτάνει τα 320 μέτρα.

«Εχουμε τη δυνατότητα να κατασκευάσουμε πλατφόρμες με ύψος 500 μ., οπότε αυτά τα φράγματα είναι εφικτά», είπε.

Αλλοι επιστήμονες συμφώνησαν, φέρνοντας ως παράδειγμα την Ολλανδία, που εδώ και αιώνες έχει χτίσει μία σειρά από φράγματα με τα οποία προστατεύει το έδαφός της που βρίσκεται κάτω από τη στάθμη της θάλασσας και θεωρείται η χώρα με την καλύτερη σχετική τεχνογνωσία στον πλανήτη.

Με μία σειρά από μικρότερα φράγματα στη Βόρεια Θάλασσα, τον 20ό αιώνα, η Ολλανδία όχι μόνο έχει κάνει κατοικήσιμα τα εδάφη της, αλλά έχει αυξήσει και την έκτασή της.

Ενα από τα μεγαλύτερα φράγματα στην Ευρώπη προστατεύει το λιμάνι του Ρότερνταμ

«Εμείς οι άνθρωποι μπορούμε να κάνουμε σπουδαία πράγματα. Το μέλλον είναι τρομακτικό. Πρέπει να συνεχίσουμε να σκεφτόμαστε με αυτόν τον τρόπο. Μην ξεχνάμε ότι τη δεκαετία του ’40, το φράγμα του Τάμεση έμοιαζε γελοίο. Θα εξαρτηθεί από το τι θα συμβεί στα επόμενα 20-30 χρόνια», είπε στην Guardian η Χάνα Κλοκ, καθηγήτρια Υδρολογίας στο Πανεπιστήμιο του Ρέντινγκ.

«Ισως, όμως, πρέπει να σκεφτούμε άλλους τρόπους προστασίας, όπως πώς να θωρακίσουμε τους πληθυσμούς από τις πλημμύρες και πώς να σταματήσουμε την κλιματική αλλαγή», είπε η ίδια.

Οι επιστήμονες που προτείνουν τη λύση των φραγμάτων παραδέχονται ότι σε βάθος χρόνου θα μετατρέψουν τη Βόρεια Θάλασσα σε μία τεράστια λίμνη χωρίς παλίρροιες, αλλάζοντας δραστικά το οικοσύστημά της.

«Χρειάζεται να λάβουμε υπόψιν την απώλεια εισοδήματος για τους αλιείς, το αυξανόμενο κόστος για τη ναυσιπλοΐα στη Βόρεια Θάλασσα και το κόστος των γιγαντιαίων αντλιών που θα μεταφέρουν το νερό από τους ποταμούς στην άλλη μεριά των φραγμάτων», τόνισε ο Γκρέσκαμπ.

«Ομως, αν δεν κάνουμε τίποτα, το κόστος από τις καταστροφές θα είναι απείρως μεγαλύτερο».

Φράγμα που χτίζεται στην Πορτογαλία

Τα πιο δυσοίωνα κλιματικά μοντέλα προβλέπουν μέχρι το 2500, άνοδο της στάθμης των θαλασσών κατά 10 μέτρα. «Το φράγμα μπορεί να χρησιμεύσει και ως “καμπανάκι” για να κάνουμε κάτι τώρα για την κλιματική αλλαγή. Αν δεν κάνουμε τίποτα, τότε θα είναι η μοναδική μας λύση».

Η Ολλανδία, πάντως, έχει ήδη συστήσει επιτροπή ειδικών για να θωρακίσει περαιτέρω τη χώρα, το ένα τρίτο της οποίας βρίσκεται κάτω από τη στάθμη της θάλασσας. Τις τελευταίες τρεις δεκαετίες, τα έργα που έκαναν ήταν σχεδιασμένα για να αντιμετωπίσουν άνοδο της στάθμης των υδάτων μόνο κατά 40 εκατοστά.