Συγγενείς και φίλοι θρηνούν τον χαμό της Σάρα Γκεμπρεμικαέλ, ετών 38, που ήταν αεροσυνοδός και επικεφαλής του πληρώματος στη μοιραία πτήση | REUTERS
Επικαιρότητα

Γιατί έπεσε το Boeing 737 Max 8 στην Αιθιοπία;

Τα νέα αεροσκάφη της εταιρείας παραδόθηκαν με ένα σοβαρό λάθος στον αρχικό τους σχεδιασμό, το οποίο επιδιορθώθηκε σύμφωνα με τους ειδικούς, μετά το πρώτο δυστύχημα στην Ινδονησία. Ομως, η δεύτερη συντριβή σε πέντε μήνες, εγείρει ερωτήματα για την ασφάλειά τους
Protagon Team

Μία σειρά από ερωτήσεις και απαντήσεις παραθέτουν οι Times για τη νέα αεροπορική τραγωδία με «πρωταγωνιστή» το ολοκαίνουργιο μοντέλο της Boeing, τη δεύτερη μέσα σε πέντε μήνες.

Την Κυριακή, 157 άτομα έχασαν τη ζωή τους όταν αεροσκάφος Boeing 737 Max 8 συνετρίβη έξι λεπτά μετά την απογείωσή του από το αεροδρόμιο της Αντίς Αμπέμπα της Αιθιοπίας.

Αν το Boeing 737 είναι το αεροσκάφος με τις μεγαλύτερες πωλήσεις στην ιστορία της αεροπορίας, πώς είναι δυνατόν να έχει πρόβλημα στον σχεδιασμό του;

Η σειρά Max του 737 σχεδιάστηκε έτσι ώστε να εφαρμοστεί νέα τεχνολογία εξοικονόμησης καυσίμων σε ένα παλιό μοντέλο -το οποίο βρίσκεται σε πτήση από το 1968- ώστε να μπορεί να ανταγωνιστεί το αντίπαλο Airbus. Εχουν κατασκευαστεί, συνολικά, περισσότερα από 10.000 Boeing 737.

Ποιο είναι το λάθος στον σχεδιασμό του;

Η Boeing έχει τοποθετήσει νέες μηχανές στο 737 Max, οι οποίες βρίσκονται πιο μπροστά από τις παλιές. Μία όμως, ανεπιθύμητη παρενέργεια είναι ότι στη φάση της απογείωσης και ανόδου, οι μηχανές ασκούν μία δύναμη που φέρνει το αεροσκάφος κοντά σε κάθετη θέση.

Σίγουρα το διόρθωσε η Boeing;

Ναι, η εταιρεία εισήγαγε ένα αυτόματο σύστημα στην ουρά του αεροσκάφους, που ονομάζεται MCAS. Το λογισμικό το ενεργοποιεί όταν το αεροσκάφος πλησιάζει σε επικίνδυνο σημείο για να ακινητοποιηθεί (το λεγόμενο stall), κάτι που προκαλεί απότομη και μεγάλη απώλεια ύψους. Μπορεί επίσης να γείρει από τη μία πλευρά -αν το ένα φτερό δεν παράγει πια άνωση- και να αρχίσει να στριφογυρίζει, κάτι που είναι ακόμα πιο δύσκολο για τον πιλότο να διορθώσει.

Τότε γιατί μπορεί να απέτυχε το σύστημα στην πτήση της Κυριακής;

Στην προηγούμενη πτώση του Boeing 737 Max, σε πτήση της Lion Air στην Ινδονησία, τον περασμένο Οκτώβριο, δεν λειτούργησαν οι αισθητήρες που προειδοποιούν για την ταχύτητα και τη γωνία πτήσης κι έτσι το σύστημα έσπρωξε αυτόματα προς τα κάτω την μύτη του αεροσκάφους. Ισως το ίδιο να συνέβη και στην πτήση της Ethiopian. Το αεροσκάφος βρισκόταν στη φάση της ανόδου μετά την απογείωση, όταν χάθηκε ο έλεγχος.

Γιατί δεν μπορούσαν οι πιλότοι να ανακτήσουν τον έλεγχο και να αποφύγουν τον κίνδυνο;

Οι πιλότοι της Lion Air φαίνεται πως δεν γνώριζαν πώς να παρακάμψουν το αυτοματοποιημένο σύστημα MCAS και δεν μπόρεσαν να ανυψώσουν τη μύτη του αεροσκάφους. Η εταιρεία Boeing, δεν έκανε ξεκάθαρο το πώς δουλεύει το νέο σύστημα στα εγχειρίδια του αεροσκάφους, τα οποία διαβάζουν οι πιλότοι. Δεν τους εξήγησε επαρκώς τη διαφορά από το παλιό μοντέλο. Η εταιρεία πάντως, επιμένει ότι οι πλήρεις οδηγίες βρίσκονται στο εγχειρίδιο. Εμπειροι πιλότοι λένε ότι ένας ικανός πιλότος θα μπορούσε να παρακάμψει το αυτόματο σύστημα έτσι κι αλλιώς.

Δεν μπορούσαν οι πιλότοι να βάλουν τον αυτόματο πιλότο να πετάξει το αεροσκάφος;

Το σύστημα MCAS είναι σχεδιασμένο για να λειτουργεί μόνο όταν το αεροσκάφος χειρίζονται οι πιλότοι (όπως γίνεται αμέσως μετά την απογείωση ή όταν το πλήρωμα ανακτά τον έλεγχο για να λύσει ένα πρόβλημα). Οταν λειτουργεί το MCAS, δεν επιτρέπει να μπει ο αυτόματος πιλότος.

Ποια εταιρεία έχει τα περισσότερα 737 Max;

Oι Κινεζικές Αερογραμμές διαθέτουν 97 αεροσκάφη αυτού του τύπου, τα περισσότερα στον κόσμο. Ακολουθεί η αμερικανική Southwest, που έχει παραλάβει τα 31 από τα 280 που έχει παραγγείλει. Στην Ευρώπη, η Norwegian Air Shuttle έχει 18 από τα 110 που έχει παραγγείλει και η Tui διαθέτει 11 από τις 72 παραγγελίες της. Η Ryanair έχει παραγγείλει 135, αλλά δεν έχει παραλάβει ακόμα κάποιο. Συνολικά, έχουν παραγγελθεί 5.111 αεροσκάφη και έχουν παραληφθεί τα 350.

Αιθίοπες αστυνομικοί στα συντρίμια της πτήσης ET 302 – Reuters